Дохристиянська релігія слов'янських народів недостатньо
вивчена. Нею почали цікавитися наприкінці XVIII ст. — у період пробудження національної свідомості
багатьох слов'ян, супроводжуваного, неабияким зацікавленням європейських
літератур народною творчістю. Але до того часу слов'янські народи, навернуті у
християнство, встигли забути свої давні вірування, у деяких з них збереглися
лише окремі звичаї й обряди, пов'язані з цими віруваннями. Тому в творах щодо давньослов'янської релігії кінця XVIII — початку XIX ст. більше романтичної фантазії, ніж історичних фактів. Та наприкінці
минулого сторіччя починаються спроби ґрунтовного ознайомлення з дохристиянською
історією слов'янських народів. Інформаційними джерелами стали писемні,
археологічні пам'ятки, що стосуються VI—XII ст., збережені чи описані в
літературі пережитки давніх вірувань й обрядів.
У середині II тис. до н.е. починають
формуватися праслов'янські племена на території від Одеру до Дніпра.
їх релігійні уявлення вписуються у загальну схему
первісних хліборобських племен. Тобто первісна релігія праслов'ян
ґрунтувалася на культі природи з певними пережитками тотемізму, анімізму й
магії. З розвитком економіки відбувся перехід від культу пращура-тварини до
культу пращура-людини. Слов'янське язичництво втілювало елементи вірувань,
властивих загальній індоєвропейській єдності. Збереглися в ньому деякі ранні
мисливські уявлення, які, не маючи слов'янської специфіки, еволюціонували у
бік слов'янства.
У слов'ян довго панував патріархально-родовий лад.
Тому зберігався і родинно-родовий культ шанування пращурів, пов'язаний з
погребальним культом. На всій території розселення слов'янських племен
збереглися численні могильники й кургани із захоронениями.
Звичаї, що
супроводжували обряд поховання, були складними й різноманітними: кремація
(особливо у східних і частково у західних слов'ян; у південних не засвідчена),
поховання (з X—XII ст.) повсюдне; поховання або спалювання в човні (пережиток водяного
поховання). Над могилою насипали курган; поруч з небіжчиком завжди клали різні
речі, при похованні вельможної особи разом з нею ховали коня, інколи й раба,
навіть дружину.
Все це пов'язане з уявленнями про потойбічне життя.
Дохристиянське і загальнослов'янське слово "рай" означало прекрасний
сад, доступний не для всіх. Дохристиянського походження й слово
"пекло" ("жар", "вогонь") — підземний світ,
де горіли душі злих. Згодом християнське вчення про майбутнє життя відтіснило
давні уявлення. Однак вірування щодо померлих та живих трималися довго і були
не зовсім схожі з християнськими: розрізняли померлих природною смертю
("чисті" небіжчики) і неприродною —
"нечисті"
небіжчики. Перших називали "батьками", їх шанували, а других — мерцями, їх
боялися. Шанування "батьків" — нинішній родинний (а раніше родовий)
культ пращурів. Один із середньовічних авторів Титмар
Мерзебурзький писав: "Вони шанують домашніх
богів". Частково цей культ зберігся до наших днів: українські поминки,
білоруські дзяди, сербські й болгарські задушниці, коли поминають померлих на кладовищах.
Ще одним свідченням культу пращурів, що існував у ті
часи, є фантастичний образ Чура (або Щура). Вигуки
"Чур!", "Чур
мене!", "Чур, це моє!" означали,
мабуть, заклинання, прикликання Чура на
допомогу. Можливо, зображення Чуму втілено. Найпопулярнішою серед кельтів
римською богинею була Діана, шанована як Сірона, або
Діана-Місяць. Поклонялися кельти і Мінерві — покровительниц!
рукоділля і мистецтва.
Кельтські вірування ввібрали в себе
і близькосхідні культи, особливо культ єгипетської Ісіди
і малоазійської Кібели з їх містеріями. Більшість з
них були звернуті до природи, явищ вмирання і відродження її сил, до драми
смерті, радості народження, надії воскресіння. Ці містерії стосувалися
таємниць, близьких друїдам (жерцям), і відповідали практичним діям давньокельтської літургії. Витіснені з духовного життя
Галлії, друїди не залишили наступників, які зберігали б високий моральний
рівень народу, дотримувалися доброчесності та закликали до мужності. Давні
релігії Сходу висували саме ці вимоги, сповнені глибокої символіки, спорідненої
мисленню кельтів.
Кельти мали свої священні місця,
культові центри, а пізніше й святині. Як і всі індоєвропейські народи, вони
"добрим" вважали правий бік, "злим" — лівий. Цієї схеми дотримувалися при
організації сакрального простору і під час культових обрядів та містичних дій.
Величезного значення надавали вони певним територіальним центрам, особливо
території племені. За їх уявленнями, це був не тільки центральний пункт їх
власних земель, а й центр світу або навіть Всесвіту. Зрозуміло, що кельтський
світ мав багато таких центрів.
Справжнім священним місцем, де
відбувалися культові церемонії та важливі зібрання громадсько-релігійного характеру,
був неметон ("священний гай, ліс,
діброва"). Зі страхом згадує священний гай давньогрецький письменник
Лукіан, підкреслюючи, що галльські друїди віддавали честь богам в глухих
дібровах. Далі він описує знищення військами Цезаря священного гаю під Массалією, де були вирізані на пеньках зображення божеств.
В кущах, де дзюрчали струмки, друїди здійснювали обряди на честь кельтських божеств.
Важливим культовим місцем були
цвинтарі й могили, особливо пов'язані з похованням героїв, вождів і царів.
Цвинтар розташовували в центрі території племені, а культ мертвих становив
суттєвий елемент релігійних сезонних свят. Згодом під впливом грецького і
римського культів місце і форми культових споруд змінилися. Найважливіша зміна
— поява святилищ, які вважали пристановищем бога. Вони з'явилися у II ст. до
н.е. у Південній Галлії, яка раніше за інші землі потрапила під римське
владарювання, здавна зазнавала грецьких впливів через жителів нинішнього
Марселя.
Віра кельтів у потойбічне життя
містить і суперечності: віра у реінкарнацію душ і одночасно в безсмертя душі.
Цезар писав, що відповідно до вчення друїдів, "душа не вмирає, а
вселяється в інші тіла". Дещо інакше про це писав Лукіан: "...той
самий дух управляє нашими органами в іншому світі; смерть є тільки засобом
вічного життя". У цьому віруванні він убачає головне джерело відваги
галльських воїнів. Вважалось, що глибока віра в безсмертя душі, пов'язана з
визнанням вічного щасливого буття в потойбічних світах, сприяла відвазі й
презирству до смерті галлів. В одній з кельтських легенд йдеться про міфічну
істоту Туане, яка перші триста років жила як людина;
наступні триста — як лісовий бик; двісті — як дикий козел; триста — як птах,
ще сто — як лосось. Ось тоді, спійманого рибалкою, його з'їла цариця.
Відродився він як їх син під своїм колишнім ім'ям. Цикл реінкарнації замкнувся.
У цій легенді зазначається, що не тільки живі істоти можуть служити метою для
перевтілення: "Я — вітер над морем, хвиля в океані, шум моря, сильний бик
семи битв, яструб на скелі, крапля роси, найпрекрасніший з кольорів, повний
відваги дикун, морський лосось..."
Переконання про переміщення душ і
нескінченне перевтілення в кельтському мисленні не суперечить віруванням про
існування потойбічних світів. Рай в кельтських міфах — не на небі, не в підземеллі, він — міфічний острів в західному океані.
Ці щасливі острови, населені духами мертвих, є метою походів і подорожей. Одна
з легенд цього циклу — поема про Брана, спокушеного прекрасною чарівницею на пошуки
щасливого острова — "Землі
жінок". У своїй пісні чарівниця описує Бранові неземні дива цього острова,
який тримається в морі на чотирьох золотих колонах. На вистеленій сріблом
рівнині острова не припиняються змагання колісниць, ігри, лунає чарівна музика,
все навколо міниться різноманітними барвами. На омитому хвилями березі
мерехтять кристали, немає тут ні хвороб, ні смертей, ні смутку, ні зла. Це — справжній рай. Бран з двадцятьма сімома
товаришами знайшов це місце, пробув там рік і
повернувся назад. Однак його не визнали в рідних місцях, тільки хтось пригадав,
що його робили з дерева, на що натякає російське слово "чурка" — обрубок
дерева. Пережитком давнього родинно-родового культу пращурів є і віра в
домовика, збережена донині там, де патріархально-родинний уклад тримався довше.
Зовсім іншим було ставлення до
"нечистих" небіжчиків, які не мали жодного відношення ані до сімейного,
ані до родового культу. "Нечистих" боялися, і це забобонне
побоювання було породжене або страхом перед цими людьми за їх життя (чаклуни),
або незвичайністю обставин, що спричинили їхню смерть. У забобонних уявленнях
про цих покійників дуже мало анімістичних елементів: слов'яни боялися не душі
або духу, а самого небіжчика, вірячи в його надзвичайну здатність діяти після
смерті. Про це свідчать збережені донедавна забобонні прийоми знешкодження
"небезпечного мерця": щоб не дати йому встати з могили і шкодити
живим, тіло пробивали осиновим колом, вбивали зуб від
борони позаду вух. "Нечистим" покійникам приписували й недобрий
вплив на погоду (могли накликати посуху). Щоб відвернути нещастя, труп
самогубця або іншого мерця викопували з могили і кидали в багно або заливали
могилу водою. Таких покійників називали упирями (слово незрозумілого
походження, можливо слов'янського, бо воно є в усіх слов'янських мовах), у
сербів — вампірами,
у північноросійських народів —
єретиками. Можливо, давнє слово "навьє"1
("навій") означало таких нечистих і небезпечних мерців, у всякому
разі у Київському літописі (1092) є оповідання про те, як Полоцький мор
(епідемію) переляканий народ пояснював тим, що "се навьє
(мерці) б'ють полочан". У давньому церковному повчанні "Слово Іоанна
Златоуста" йдеться і про такі обряди на честь цих мерців: "Навем мовь творять і попіл посредє сиплють". У болгар і тепер слово
"нав’є" — душі
нехрещених людей. Звідси, мабуть, — і українські нявки, мавки. Проти вампірів, упирів, навій
здавна існують замовляння й чари.
Письмові джерела зберегли імена давньослов'янських божеств, окремі з яких (пізніше
втрачені) мали певне відношення до хліборобства — сонячні божества Сварог,
Дажбог. Мабуть, існував і культ богині землі, хоч прямих
1 Є
припущення, що в давнину існувало протиставлення — явь
(існуюче, денне, сонячне) і навь (нічне, темне). Бог
підземного світу і мертвих, саме його ім'ям присягали.
доказів на користь цього припущення
немає. Можливо, з хліборобством був пов'язаний і бог грози Перун, який пізніше
став на Русі князівським богом; чи шанували його селяни, невідомо.
Покровителем скотарства був Велес (Волос, одночасно бог підземного світу), його
ім'ям присягали. Велеса вважали й богом багатства і торгівлі. Тому його статуї
було встановлено на торгових майданах Києва, Великого Новгорода, Ростова,
Казані.
На острові Руяні
(Рюген) шанували міжплемінного бога війни — Святовита. Мешкав
він у наповненій скарбами святині селища Арконе, мав
білого коня і дружину з трьохсот кінних воїнів. На Волині шанували триголового
бога — Триглава.
Спільною для цих божеств була їх войовничість, атрибутами — щит воїна або меч, бойовий кінь, а
емблемами — військові
хоругви. Всі вони були заступниками балтійських племен у боротьбі з
германськими нашестями.
З повідомлень арабського мислителя
другої половини IX ст. Ібн-Рушта (1126—1198) відомо,
що всі слов'яни поклонялися земному і небесному Вогню, вшановували Сонце
(небесний вогонь у вигляді сонячного диска, що палає), божество вогню називали
Сварогом, а сонце — Сварожичем, якого вважали сином
Сварога. Західні та східні слов'яни поклонялися Сварожичу
як божественному ковалю. Сварог і Сварожич посідають
в пантеоні ранньосередньовічних слов'ян головні місця.
Богиня щастя Терміну в сербів,
хорватів і словенів, ймовірно, — пізнє міфічне творіння; деякі риси вона запозичила
у Фортуни і Тихе і символізує долю. Під час святкувань на її честь приносили
вино в жертву богам, а під час укладення торговельних угод їй жертвували монети.
Сучасні дослідження давньослов'янського пантеону переконують в існуванні
Фракійської Русі. Відомий буддолог В. Щербаков пише: "Всі боги східних слов'ян (Київської
Русі) — це боги трояно-фракійців: фракійський Перкон -— це Перун, Стрибог — це
бог Сатре фракійського племені сатрів;
Дажбог — це малоазійські Тади, Даж,
Та-Даена; Купала — фригійська Кібела
і т.д.".
Фізично сильні фракійці, які
називали себе русами, вірили в безсмертя душі. З
таким народом було важко воювати. Вони були у складі римських легіонів. На
початку нової ери потік фракійців вирушив на північ, займаючи всі придатні для
хліборобства землі, аж до берегів Дніпра
(збереглися тисячі скарбів І—II ст., у яких чимало римських
нагород легіонерів-фракійців). Саме на правому березі Дніпра й була заснована
пізня Київська Русь.
Під час утворення ранньофеодальних
слов'янських держав шляхом абсорбції (поглинання) різноманітних племен
відбувається і реорганізація язичницького культу, переростання племінних
культів у державні. Офіційний культ концентрує весь ансамбль племінних божеств,
серед яких домінує бог, що здійснив політичну консолідацію.
У східних слов'ян спроба створення
загальнодержавного пантеону і державного культу належить київському князеві
Володимиру. Прийнявши християнство, він змусив до цього весь народ, оскільки
християнська релігія більше відповідала феодальним відносинам, які формувалися.
Хоч і поволі, воно поширилося серед східних слов'ян. Західні слов'яни під
тиском феодально-королівської влади прийняли християнство в римсько-католицькій
формі.
Поширення християнства
супроводжувалося його злиттям з давньою релігією. Про це дбало християнське
духовенство, щоб зробити нову віру прийнятнішою для
народу. Давні хліборобські та інші свята були пов'язані з днями церковного
календаря. Язичницькі боги поступово злилися з християнськими святими,
здебільшого втративши свої імена. Вони перенесли свої функції й атрибути на
цих святих. Так, Перуна продовжували шанувати як божество грози під ім'ям Іллі
Пророка, "бога скотарства" Велеса — під ім'ям святого Власія тощо.
Однак образи "нижчої
міфології" виявилися тривкішими. Вони дійшли до
наших днів, хоча й не завжди легко розрізнити, що в них справді від давнини, а
що нашарувалося з плином часу.
Усі слов'янські народи вірували в
духів природи. Духи — уособлення лісу, відомі переважно у лісовій смузі
(український "лісовик", білоруський "лешук",
"пущевик польський "дух лісний", "боровой"). У них втілене вороже ставлення слов'янина-землероба до дрімучого лісу, в якого необхідно було відвойовувати землю
для ріллі й 8 якому
людині загрожувала небезпека заблукати, загинути від диких звірів. Дух водної
стихії (український "водяник", російський "водяний",
польський "водник" тощо) викликав значно більший страх, ніж
порівняно доброзичливий жартівник "леший",
бо втонути в чорториї, озері страшніше за небезпеку заблукати в лісі.
Характерний образ польового духу (російська "полудниця",
лужицька "природниця", чеська "поледниця" та ін.) — жінка в білому, яка начебто стежить
за працюючим у полі. Якщо хтось працює опівдні в спеку, а звичай вимагає робити
перерву в роботі, полудниця карає порушника,
звертаючи йому голову набік. Образ полудниці — уособлення небезпеки сонячного
удару. В гірських областях Польщі, Чехії та Словаччини
побутують вірування в духів гір, які охороняють скарби або опікуються
гірниками.
Більш складний образ — "віли",
особливо поширений у сербських, рідше в чеських, російських джерелах. Одні
дослідники вважають його загальнослов'янським, інші — лише
південнослов'янським. Віли — лісові, польові,
гірські, водяні або повітряні діви, які можуть дружньо чи вороже ставитися до
людини залежно від її поведінки. Вони фігурують і в південнослов'янських
еротичних піснях. У цьому образі, очевидно, переплелися й уособлення природних
стихій, і уявлення про душі померлих та сили родючості.
Значно більше відомостей про русалок,
відомих у всіх слов'ян. Цей образ виник внаслідок взаємовпливу античної та ранньохристиянської обрядовості у слов'ян. Русалка — дівчина, яка живе у воді, лісі або в
полі. Зафіксований цей образ у XVIII ст. Значною мірою він уособлював
саме свято або обряд. Цей образ злився з давніми слов'янськими міфологічними
уявленнями: русалка — це дівчина,
яка загинула у воді, а тепер зваблює людей і топить. Очевидно, образ русалки
витіснив істинно слов'янських берегинь, водяниць та
інших жіночих водяних духів. Усі ці міфологічні уявлення слов'янського язичництва
наявні у фольклорних і літературних творах.
У найдавніші часи відома була
лікувальна магія. В церковних повчаннях згадують лікувально-магічні обряди та
пов'язані з ними анімістичні образи: "...Немічь волшбами лікують, і ноузит
(амулети) і чаракі, бісом треби приносять і біса, глаголемого трясовицю, творять, отгоняще...".
Застосування знахарських методів лікування збереглося у слов'янських народів
до новітнього часу.
Широко практикували слов'яни й
охоронну магію. Використовували різноманітні амулети, наприклад пробиті зуби
ведмедя, писанки. Ворожили на різних знаках: кидали дерев'яні кубики з
позначками, проводили коня між забитими в землю списами. Не обходилися при
цьому без чаклунів-жерців.
Нез'ясованим залишається питання про
давньослов’янських служителів культу, виконавців
релігійних обрядів. Ритуал сімейно-родового культу виконували, скоріше всього,
глави сімей; громадський культ здійснювали професіонали — волхви, чаклуни. У
слов'ян склалися групи жерців-волхвів, які організовували обрядові
"події", керували процесом язичницького богослужіння і вдавалися до
гадання. Вони складали календарі, зберігали в пам'яті міфи. Волхви були
наближеними до племінної знаті, можливо, навіть становили частину її. Відомі волхви-хмаровідгонителі — вони повинні були передбачати майбутнє
і своїми магічними діями створювати необхідну людям погоду; волхви-цілителі — лікували
людей засобами народної медицини; церковники визнавали результати їх старань,
але вважали, що звертатися до них — гріх. Волхви-хранителі керували
виготовленням амулетів-оберегів і, очевидно, орнаментальних символічних
композицій.
Можливо, що волхви вищого рангу,
близькі до хранителів, зі своїм знанням язичницької космології, керували
створенням складних і всеосяжних композицій — на зразок знаменитого збручанського
ідола. Окрім волхвів-відунів відомі й жінки-чаклунки, відьми (від
"відати" — знати), чарівниці, "потвори", а також
волхви-кощунники1. Сказателів називали
також баянами, обаятелями, що пов'язане з дієсловом
"баяти" — розповідати,
співати, заклинати.
У давньослов'янській
релігії існували священні та жертовні місця, а подекуди й святилища та храми
із зображеннями богів: Арконське святилище на
острові Рюгене, святилище в Ретрі,
дохристиянське святилище в Києві (під Десятинною церквою). В сакральних місцях
вчиняли культ, основою якого було принесення жертв, інколи й людських.
1 Слов'янське
"кощун" може походити від
слова "кістка" — той, хто маніпулює кістками, чародій.
До іспанського завоювання в XVI ст. територію Центральної
Америки заселяли племена індійців різних мовних груп. В індійців Мезоамерики (регіон Центральної Америки) — ацтеків, сапотеків, миштеків, майя — з
перших століть н.е. існували ранньокласові державні утворення. Племена, що
оселилися північніше, перебували на нижчому рівні соціально-економічного
розвитку.
Ймовірно, що вже у перших поселенців
епохи пізнього палеоліту існували міфи про виникнення вогню, походження
людей, тварин, пізніше про кайман — покровителя їжі, вологи, про добрих духів, світобудову.
Як і в усіх ранньокласових
суспільствах, релігія давніх майя була домінуючою формою ідеології. Вона
акумулювала в собі всі види духовної діяльності населення, в тому числі й
мистецтво. Основними джерелами вивчення релігії майя є численні ієрогліфічні
тексти, зображення міфологічних персонажів і релігійних обрядів в монументальній
скульптурі й пам'ятках живопису, тексти міфологічного і культового змісту, що
збереглися в записах латиною. Міфологія давніх майя фіксує своєрідну картину
світу, споріднену з баченням Всесвіту ацтеків й інших народів Мезоамерики.
Згідно з міфологією майя, Всесвіт
складався з тринадцяти небес і дев'яти підземних світів. В індійських джерелах
часто згадують групу богів Ошлахунтику, повелителів
цих небес. Відомо лише декілька імен цих богів: "Біла жінка" — богиня
Місяця, бог Сонця, божество останніх днів року, бог кукурудзи, бог оленів, бог
смерті та інші.
За уявленнями, у центрі Землі стоїть
світове дерево, ще пронизує всі пласти небес, а по чотирьох її кутах (сторонах
світу) — ще чотири дерева з птахами на вершинах: червоне (схід), біле
(північ), чорне (захід) і жовте (південь). З цими чотирма сторонами світу
асоціювались Чаки (боги дощу), Павахтуни
(боги вітру) і Бакаби (носії або підтримувачі
неба). Вони різнилися кольором, пов'язаним з певною стороною світу. Дослідники
вважають, що Бакаб, Павахтун
і Чак є різними аспектами одного божества. Під землею — потойбічне царство.
Душі воїнів, загиблих у боях або від жертовного ножа, жінки, що померли при
пологах, оселилися на небі — в раю бога Сонця, а утопленики, померлі від
хвороб, пов'язаних з водою, і вбиті блискавкою — в раю бога дощу.
Однак душі більшості людей, які
вмирали звичайною смертю (в домашньому
ліжку), потрапляли в підземний світ Миктлан
("край мертвих", "край, де ми втрачаємо себе", "край
безтілесних") — холодне і
темне царство, де блукали до своєї остаточної загибелі. Під час цієї довгої
подорожі лабіринтами царства смерті душа людини зазнавала тяжких випробувань,
описаних у міфах ацтеків і майя: перепливала сморідні ріки з крові та гною,
пробиралась між горами, що зіштовхувалися одна з одною, перетинала високі
плоскогір'я з холодними вітрами. Після чотирирічних поневірянь душа потрапляла
до найнижчого ярусу пекла, де владарювала пара страшних богів Миктланте-кутлі — повелитель країни мертвих і його дружина, яких зображали
у вигляді скелетів. Сиділи вони в палаці з людських кісток. Всі інші божества
цього царства були підпорядковані їм.
Вхід у підземне царство знаходився в
багатій на печери області Альта Верапас (Гватемала).
Але у його темних глибинах остаточна доля людини залежала від її соціального
стану за життя. Майя уявляли світ смерті населеним величезною кількістю
страшенних істот. Малюнки і написи на керамічних виробах зображають смерть
правителя, подорож його душі страшними лабіринтами світу смерті та
"воскресіння". "Воскреслі" царі ставали небесними богами,
а прості землероби, общинники навік залишалися в пеклі. Цьому уявленню
відповідав і ритуал поховання правителів, що відрізнявся особливою пишнотою.
Давньомайські культи з
їхніми ритуалами складні та витончені, їх мета — умилостивления божеств і отримання від них
різноманітних благ. До цих культів належали куріння ароматичних смол, молитви,
культові танці та співи, пости і жертвопринесення. В жертву приносили ягуарів,
черепах, індиків, кабанів, квіти, плоди, тканини, вироби з глини, нефриту,
кістки і раковини, пір'я цінних птахів тощо, вимазуючи їх синьою або блакитною
фарбами.
Важливими були людські
жертвопринесення, про що свідчать розкопки крипти (каплиця, тайник під храмом)
Храму написів в Паленці, зображення в Дрезденському і Мадридському рукописах,
фрески в Храмі ягуарів, Храмі воїнів (Чиченіца) та
ін. Людські жертвопринесення зумовлені уявленнями про те, що божество повинно
постійно харчуватися людською кров'ю, інакше воно загине. Церемонію здійснював
жрець-након. Йому допомагали чаки
(четверо літніх людей) — щоразу
нові, обрані для того, щоб тримати жертву за руки й ноги. Жертвами були
діти, полонені та раби. Траплялися
випадки самопринесень у жертву, найчастіше, щоб
залишити по собі пам'ять. Жертва, піднявшись на піраміду, оголошувала причини
свого вчинку і кидалася вниз. Жреці у давніх майя, як
і в інших народів Мезоамерики, становили спеціальні
корпорації, де панувала чітка ієрархія від верховного жерця до
юнаків-прислужників. Посада верховного жерця передавалася у спадок.
Особливою шаною користувалися челани (пророки); інколи їх навіть носили на ношах — честь, яку виявляли тільки
правителю. У книзі "Челам-Балам
із Тисимина" описано процес їх пророкувань. Челан заходив до кімнати свого дому і, вводячи себе в
екстаз, лягав на підлозі. Вважалося, що його Дух-покровитель в цей час спускався на дах будинку і
розмовляв з ним. Інші жреці, які збирались у
сусідньому приміщенні, слухали ці откровения з опущеними головами. Серед жерців
панувала сувора дисципліна: пости, стримання,
різноманітні самознущання.