Релігійні свята в
іудаїзмі, як і в інших конфесіях, присвячені певним подіям в історії
єврейського народу або пам'яті вшановуваних ним
святих. В основі релігійних свят — давні побутові свята, пов'язані зі зміною річного
астрономічного і календарного циклу. Іудейські свята супроводжуються особливими
богослужіннями та обрядами.
обрізання
Це найбільш значущий
іудейській обряд. Згідно з біблейськими легендами, Бог подарував єврейському
патріархові Аврааму землю ханаанську, а вдячні євреї повинні були в усьому
йому підкорятися, і на знак союзу з ним всі хлопчики на восьмий день після
народження мусили відбути обряд обрізання. Згідно з Талмудом, він є символом
належності до богообраного народу, виокремлення
євреїв з-поміж інших народів. Але цей обряд поширений і серед арабів, турків,
персів та багатьох інших народів, які не претендують на богообраність,
він є пережитком тотемічних вірувань, релігійних
церемоній.
Інші обряди також
пов'язані з ідеєю відокремлення євреїв. Так, на помешканні віруючого єврея
прибивають коробочку з молитвами на пергаменті, щоб до нього не
ЙОМ КІПУР (СУДНИЙ ДЕНЬ)
Це — головне свято в іудаїзмі. Як й інші
свята, тісно пов'язане з культом Ягве. У цей день Бог
визначає долю кожної людини на майбутній рік. Віруючі повинні тоді бути
особливо покірними і смиренними, каятися в гріхах і просити у Бога прощення. Це
свято є своєрідним розвитком давньоєврейського магічного обряду очищення. Тоді
давні євреї-скотарі, святкуючи козлоподібного духа пустелі Азазела, приносили
в жертву двох козлів — одного богові Ягве, а другого
Азазелу. Першого козла вбивали і спалювали, а на
другого, так званого "козла відпущення", скидали всі нечистоти, які
збирали в тирлі (стійбищі), а разом з ними горе і нещастя. Після цього козла
виводили в пустелю, щоб його розірвали та з'їли хижаки — він начебто діставався Азазелу. З часом цей обряд став святом відпущення гріхів.
Тепер віруючі приносять в жертву за чоловіка білого півня, а за жінку — курку, які начебто беруть на себе
гріхи, платячи за це життям.
РОШ-ГАШАНА (СВЯТО НОВОГО РОКУ)
Запозичене воно у вавилонян, відзначають його за
дев'ять днів до судного дня. Згідно з вченням іудаїзму, в цей день бог Ягве подумки оглядає все, створене ним, все підраховує,
згадує, записує, а Судного дня виносить вирок.
Іудейські релігійні
свята Йом Кіпур і Рош-Гашана навіюють думки про гріховність і безпомічність
людини, її залежність від Бога. Під час богослужіння віруючі вимолюють не
блага в потойбічному світі, а конкретне земне благополуччя.
СУККОТ (КУЧКИ)
Давні євреї щорічно
святкували це свято після жнив і збору винограду. Глава сім'ї приносив жертву,
частину якої отримував рабин, а іншу з'їдали чисті. Вісім днів тривали молебни, учасники яких розмахували на честь Бога зеленими
гілками, благали дати хороший урожай, здійснювали обряд водовиливання,
сподіваючись на своєчасні дощі. Це свято сучасний іудаїзм пов'язує зі спогадам
про міфічний вихід євреїв з Єгипту. Воно теж триває вісім днів, під час яких
віруючий повинен щоденно вранці та увечері відвідувати синагогу. Рабини у ці
дні закликають повернутись на землю батьків, до Ізраїлю — духовного центру іудаїзму.
Віруючі під час
святкувань розмахують над головою лулавом (букет з
верби, мірту і пальмових листків) у правій руці, а в
лівій тримають етрог (плід одного з різновидів лимона),
згадуючи при цьому Всевишнього. На шостий день лулавом
стукають об підлогу, поки з нього не опаде листя. На
восьмий — танцюють з
ним навколо синагоги на знак того, що закінчилося читання останнього розділу П’ятикнижжя Мойсея. В танці беруть участь всі присутні в синагозі.
Духовенство трактує цей обряд як вияв єдності та класового миру серед
єврейського народу. До речі, лулав та етрог — символи класового примирення. Чотири компоненти лулава з строгом символізують
чотири стани єврейських родин: верба (без запаху і смаку) — біднота; мірт (має запах, але без плоду) — вчені бідняки; пальма
(без запаху, але з плодами) — невчені багачі; етрог
(плоди з ароматом) — жреці, рабини, вони багаті й
вчені.
ханука
Символізує освітлення
будинку божого. Відзначають це свято під час зимового сонцестояння теж вісім
днів. Воно повинно нагадати про запалювання перших свічок в Єрусалимському
храмі, надаючи виняткового значення цій події як врятуванню релігії євреїв.
Головне в обряді — запалювання ханукальних свічок з додаванням щовечора по одній свічці.
Це свято дуже давнє, його відзначали багато народів як день світла. Єгиптяни
присвячували його богу Осірісу, вавилоняни
— богу сонця Шамашу, греки — Діонісу.
Іудейські землероби запозичили його у сусідів, а з часом жреці
взяли під свій контроль.
ДУРИМ
Це свято сповнене
ідеї богообраності єврейського народу. Відзначають
його у березні як етап підготовки до весняного свята — Песах.
песах
Передісторія його
сягає давніх часів. Коли єврейські племена займалися тваринництвом, існувало
весняне свято, пов'язане з вигоном тварин на пасовище — Песах. Під час
його приносили жертви (ягнятко або козеня) духам родючості, сподіваючись на
приплід худоби і збереження молодняка. Коли головним
заняттям давніх євреїв стало землеробство, свято Песах
перетворили на свято землеробства Мацуот. Його відзначали
під час жнив, в Палестині — навесні. В
жертву приносили перший сніп, із зерна якого випікали священні коржики — маци. Пізніше Песах
і Мацуот злилися в одне свято — Песах,
його стали пов'язувати з біблійним міфом про вихід євреїв з Єгипту. Жертовні
церемонії під час свята — віддяка
Богові за те, що він зробив давніх євреїв обраним народом. Потім рабини, які
заступили жерців, пов'язавши святкування з вірою в прихід месії, перетворили Песах на сімейне свято. Однієї з ночей, проповідують
богослови, прийде предтеча месії — Ілля, а за ним — месія, і поверне бог Ягве
обраному народові його колишні силу і славу.
Ця ідея втілена і в
обрядах, впроваджених рабинами. Двері приміщення, де відбувається вечеря,
повинні бути відкритими, щоб Ілля міг вільно увійти туди. Для нього заздалегідь
накривають стіл, наповнюють бокал вином, до якого ніхто не має права
доторкнутися. Перед розчиненими дверима проголошують: "Благословен той, хто повинен
прийти". До молитви рабини додали ще й побажання: "Майбутнього року в
Єрусалимі" — то була віра,
що очікуваний прихід месії станеться протягом наступного року.
Нововведення
забороняло приносити в жертву тварин, але вживання маци було обов'язковим.
Замість ритуального вживання жертовного м'яса під час вечері (сейдера) рабини радили вживати страви із смаженого м'яса,
риби, яєць, овочів. Таким це свято дійшло до наших днів.
НІАБАТ (ЩОТИЖНЕВЕ СВЯТО СУБОТИ)
У Талмуді записано:
не можна в суботу здійснювати 39
дій — їхати,
залазити на дерево, їсти яблуко, зірване в суботу, пити видоєне в суботу
молоко, їсти яйце, знесене в суботу, запалювати вогонь і т.ін.
Біблія вмотивовує святкування суботи: Бог створював світ шість днів, а на
сьомий відпочивав, тому в останній день тижня треба відпочивати. Суботу
святкують як союз Ягве з іудейським народом; свято
пов'язують з виходом євреїв з Єгипту.
Суботу святкували
багато народів Сходу. Це було свято на честь місяця. В ті часи віруючі
вважали, що в темряві злі духи особливо активні, а коли світить місяць, їх
активність спадає. Тому потрібно йому поклонятися, задобрювати його жертвами,
танцями, молитвами під час змін фаз місяця, тобто щотижневе. А цей день стали
називати Шабат. Він цілком присвячується місяцю.
Цього дня не можна запалювати вогонь, працювати, залишати житло. За створення культу
Ягве це свято було віддано йому. Шабат
став суворим святом з великою кількістю заборон, за порушення яких піддавали
судові.
Протягом XIX ст. у країнах Західної Європи і США поширився рух за реформування
іудейської релігії, породжений намаганням єврейської буржуазії пристосувати
іудаїзм до соціально-економічних і політичних умов
капіталістичного суспільства. Адже з розвитком капіталізму розпадалося
общинне життя євреїв, було ліквідовано гетто. Активнішим стало їх спілкування
з представниками інших
Іудаїзм 133
національностей. Це
ускладнило виконання релігійних обрядів, унеможливило дотримання ритуальної
чистоти тощо. Єврейська буржуазна інтелігенція почала навертатися до
християнства.
Реформісти
стверджували, що релігійні обряди повинні постійно змінюватись, орієнтуючись
на потреби часу, що традиція дотримання наказів рабинів себе пережила.
Прибічники реформованого іудаїзму скасували закони про їжу, скоротили кількість
релігійних свят, зрівняли жінок з чоловіками у релігійних правах, схвально
ставилися до змішаних шлюбів. Вони не визнавали авторитету Талмуда,
раціональніше ставилися до ідеї месіанізму, вилучили з богослужінь молитви, що
виражали надію на повернення євреїв у Палестину. В реформованих синагогах
службу відправляли мовою країни, на території якої вони перебували.
Найбільше поширився
реформований іудаїзм в Англії й США. Паралельно існували й ортодоксальні іудейські общини, які
дотримувалися традиційних догматів і обрядів талмудичного іудаїзму.
З метою залучення
іудаїзму до прагматичної системи буржуазного мислення у 1810 р. в Німеччині було відкрито
синагогу, де лунали дзвони, грав орган, а християнські молитви виконували разом
з іудейськими; духовні пісні німецькою мовою співали впереміж
із старозавітними псалмами давньоєврейською. Згодом їх було відкрито у Берліні,
Гамбурзі, інших містах. Виникали громади реформованої синагоги. Реформований
іудаїзм, намагаючись виробити нові засади іудейства, набув рис християнського
протестантизму, що повністю влаштовувало єврейську буржуазію.
Помітну роль іудаїзм
почав відігравати у США наприкінці XIX ст., коли еміграція євреїв у цю країну дуже
зросла. Служителі синагоги, врахувавши соціальні та політичні умови Америки,
внесли корективи до середньовічних приписів та канонів, іудейського віровчення
та культу. Одні з них дещо змінили рабинські
традиції, проповідуючи консервативний іудаїзм, інші пропагували реформований
іудаїзм (реконструктивізм). Особливість консервативного
іудаїзму полягає в тому, що його прихильники, з одного боку, виступають за
суворе дотримання іудейських традицій, а з іншого — за пристосування до особливостей часу
та місця. Характерна особливість ре-конструктивізму виражена в пошуках єдності
з християнством. Першим цю тезу висловив наприкінці XIX ст. ідеолог
єврейської буржуазії в Англії К. Монтефьоре. Його
позиція була підтримана у християнських колах, Скріпити альянс конфесій мала
ідея спільності віри в єдиного Бога. У США, наприклад, ідеологи реформованого іудаїзму, які
відмовилися від догмату богообраності, виступали за
об'єднання віруючих під прапором монотеїзму. Об'єднавчі тенденції були
підтримані й поза релігійною сферою. Французький історик Ж. Ізаак
організував у 1947 р. Товариство іудейсько-християнської дружби.
Об'єднувальні
прагнення іудаїзму загалом підтримав і Ватикан. Спеціальна ватиканська комісія
займається питанням співробітництва іудаїзму з ісламом та іншими релігіями. На
IV сесії другого
Ватиканського собору в жовтні 1965
р. було прийнято так званий Єврейський документ, до якого ввійшли
положення про відсутність юридичних підстав вважати єврейський народ
відповідальним за страту Ісуса Христа.
Разом з реконструктивізмом помітну роль в іудейському віровченні
відіграє хасидизм. Він виник у XVII1 ст. серед євреїв Польщі та України.
Його засновник — основоположник
вчення про благочестя Бешт (1700—1760). Тогочасне бештіанство закликало до втечі від дійсності, зверталося
насамперед до маленької людини, яка може стати співрозмовником Бога. Служителі
сучасного іудаїзму у хасидизмі вбачають риси, здатні міцніше пов'язати
віруючих із синагогою. Популяризуючи хасидизм, його інтерпретатори (І. Кук, М. Бубер) передусім намагаються довести, що він є природним
розвитком учення пророків і Талмуда.
Засновник хасидизму — Ізраїль бен Емзер (1700—1760),
якого пізніше назвали Бешт (від перших літер
єврейських слів: Баал Шем Тов — "чудотворець",
"володар доброго імені"). Родом він з Прикарпаття. Тривале
перебування там дало йому змогу вивчити лікувальні властивості трав, перейняти
уміння знахарів, тому Бешт зазнав слави "чудотворця".
Бог, на його думку, — сутність
абсолютна, незмінна, вічна, існує поза простором і часом. Він єдиний, вище
джерело всього, присутній всюди й утримує все.
Хасидизм відійшов від
традиційного біблійного розуміння Бога. Уявлення про надприродну сутність його ідеологи
зробили туманним і розпливчастим, наблизивши його до натуралістичного
пантеїзму, який не природу розчиняє в Богові, а навпаки. Бога зводить до
природи, розчиняє його в ній, ототожнює з її законами. Хасидизм рай ототожнює
з радістю спілкування із Всевишнім, спасіння — з вірою в Бога. Особливе
значення надає молитві. Важливий не стільки зміст її, скільки почуття і
натхнення, викликані нею. Тому під час молитви і читання Святого Письма треба
бути в "захопленому" настрої, "злитися воєдино з предметом
вивчення, зі священними знаками, літерами і підноситися ними до джерела розуму
та пізнання". Хасиди вірять, що молитва допомагає людині впливати на
Бога, а через нього — на весь світ.
Однією з особливостей
хасидського вчення є пророкування. Хасиди вірять, що в стані самозбудження
можна досягти ясновидіння, чудодійства і пророкування, почути "бат-ном" — небесний голос. Роль пророків виконують цадики — "посередники"
між богом і людьми, які весь час "розмовляють" із Всевишнім. В основі
хасидського вчення і культу — обожнювання цадиків. Діяльність цадика
уподібнена до творчості Бога: Бог з нічого створив матеріальний світ, цадик
здобував з грубих матеріальних тіл "божі іскри". Цадики поширювали про себе
легенди, запевняли віруючих, що Бог керує світом за
їх порадами, закликали до послуху і покори. Вони активно сприяли запровадженню
спокутування гріхів за допомогою щедрих приношень духівництву.
Хасидизм був
реформаторським рухом. Своє завдання він убачав у перевихованні віруючого, щоб
він був сприйнятнішим до ідейних основ релігії. Під
його впливом в іудейському культі відбулося деяке послаблення побутових
приписів Талмуда.
Відчутний вплив мали
на хасидизм релігійні вірування і побутові реалії народів, серед яких жили
євреї. Послідовники хасидизму відмовлялися від іудейського аскетизму,
спрощували порядок молінь, сповідалися у духовних наставників, робили цадикам
різні приношення, стали вживати тютюн, міцні напої. Наприкінці XIX ст. у Прикарпатті, на Волині й Поділлі
налічувалося майже 10 тисяч, а
всього в різних країнах світу — до півмільйона послідовників Бешта.
Каббала (давньоєвр.
— переказ) — містичне релігійне вчення, яке
зародилося в іудаїзмі. Тривалий час ідеї Каббали
передавали в усній формі. Талмуд теж увібрав усну
традицію — тлумачення
закону Мойсея та коментарів до нього. Якщо Талмуд відображає соціологічну і
юридичну (громадську та правову) сторони іудаїзму, то Каббала
розгортає його метафізичні та філософські ідеї. Поступово вона ввібрала у
себе різноманітні окультні течії.
Прихильники Каббали вважають себе продовжувачами давніх таємних
релігійних вчень, їх можна поділити на дві групи. Прихильники першої
(теоретичної) займаються переважно метафізичними та містичними проблемами,
другої — цікавляться
передусім практичними основами магії.
Каббалісти-теоретики багато уваги приділяють філософським
проблемам космогонії (походження та розвиток Всесвіту), космології (зміст
Всесвіту), епістемології (теорії пізнання) та іншим глобальним проблемам. По
суті це єврейська теософія (пізнання Бога завдяки проникненню в сутність світу
і його будови) дуже схожа з гностицизмом. Каббалісти
твердять про "езотеричне внутрішнє пізнання", пізнання
"найпотаємніших аспектів людського життя". Один із центральних
моментів каббалістичного вчення — еротичний містицизм, у якому статевий
акт розглядається як найвище святе діяння.
Каббалісти користуються не лише Старим Завітом, вони запозичують
ідеї з багатьох інших джерел. Найвидатнішими каббалістами
XIII ст. були: Аарон бен Самуель, Ісаак де Лоріа Ашкеназі, Мойсей із Кордови, Ісаак бен Напам та інші. Всі вони
опонували прибічникам практично-правової течії талмудистів, обстоювали
особливе значення містичної свободи духу.
Містичні та магічні
елементи привернули до Каббали багатьох євреїв — прихильників окультних наук Європи
часів Відродження. Основа каббалістичного вчення — доктрина
еманації (появи нижчих форм буття з вищих), згідно з якою подано схему
створення Богом Всесвіту за допомогою пучків з 10 променів чи
"розумів", що виходять з нього. Ці еманації мають такі імена: Катер
(Корона), Чокма (Мудрість), Біна
(Розуміння чи Розум), Чесед (Милосердя чи Любов) Гебура (Суворість чи Справедливість), Тіферет
(Краса), Нетуак (Перемога), Ход (Славачи
Сяяння), Есод (Основа), Малькут
(Царство). Вчення про еманації мало заповнити проміжок між поняттям
нескінченності. Еманації — щось середнє
між матеріальним світом і Богом.
Каббалістичне віровчення пояснювало й проблему спасіння.
Концепція спасіння передбачає піднесення душі до Бога "середнім
шляхом" Древа Життя, тобто
піднесення від матеріального світу до духовного, за межу буття божества.
Бог каббалістів (Ейн Соф) — ідол без "обличчя" — високо піднесений над можливостями
людини, глибоко таємничий. Сприйняттю підлягає лише еманація випромінювання
таємного Духа та Єдності. Ейн Соф — це найвища воля.
Душа, вважають каббалісти, існує для того, щоб вселитися в людське тіло.
Бог вказує кожній душі, в яке тіло їй вселитися. Душа складається з життєвого
духу, інтелектуальної оболонки і самої душі. Кожній душі велено виконати
відповідну місію лише в одному втіленні, потім вона переселяється до Бога. Якщо
одного втілення недостатньо, душа втілюється доти, доки місія не буде виконана.
Такі уявлення називають метапсихозом.
Вчення Каббали особливо підкреслює значення жіночого начала
божества, яке називається Шехіна і розглядається як
"Наречена бога". Статевий акт — найвище діяння в системі Каббали.
Здійснюючи його, кожен каббаліст повинен пам'ятати
про Шехіну: те, що він робить у фізичному світі,
відображається в трансцендентному (потойбічному). Тому батьківство є особливо
важливим для каббалістів: хто не має дітей, тому не
виконати своєї місії в цьому житті.
До містичного вчення Каббали виявляють неабиякий інтерес ті, хто цікавиться
окультними "науками". Воно вплинуло на рух масонів, на секту "Таро", на розенкрейцерів (братство Рожевого Христа) та ін. До Каббали часто зверталися письменники О. Блаватська, А. Безант та ін. Каббалістичні
терміни використовують в магічних ритуалах та обрядах.