КОНТРОЛЬНІ
ПИТАННЯ ДО ІІ ЦИКЛУ
1. Що таке притлумлений бурлеск та як він
утворюється?
2. Які форми комічного утворились шляхом
диференціації народного бурлеску?
3. Наведіть приклади притлумлення просвітницьким
дидактизмом народної сміхової стихії.
4. Наведіть приклади камерного гротеску в українській літературі пізнього Просвітництва.
5. Як трансформується сміховий культ тіла в системі
просвітницької естетики?
6. Доведіть, що бурлеск в літературі просвітницької
орієнтації служить уособленням пороків.
7. Назвіть основні комічні жанри української
літератури пізнього Просвітництва.
8. Які функції комічного в просвітницьких
«листах» ?
9. Які комічні життєписи були створені в українській
літературі першої половини ХІХ століття?
10. Що таке комічний герой? Що таке комічний мученик?
11. Які функції комічного в українській байці першої
половини ХІХ століття?
12. Розкрийте виховну функцію комічного в російській
прозі Григорія Квітки-Основ’яненка.
13. Випишіть цитати до характеристики
комічного персонажа за вашим вибором.
14. Наведіть приклади комічних
мучеників в українській літературі другої половвини
ХІХ століття.
15. Чому важливим було вироблення
прийомів спрямованого осміяння?
16. Яким чином притлумлювався бурлеск
в українській байці першої половини ХІХ ст?
17. У творчості яких письменників
зустрічається камерний гротеск?
18. У творчості яких письменників
першої половини ХІХ ст. зустрічається сатира? Які її особливості?
19.
Хто з українських письменників першої половини ХІХ ст. представив найкращі
зразки гумористичної прози?
1.
Аскаров Т. Эстетическая природа художественной
условности. - Фрунзе, 1966. - 156 с.
2.
Асмус В. Вопросы теории и истории эстетики. - М.,
1968.
3.
Асмус В. Ф. Историко-философские этюды. - М.,
1984. - 300 с.
4.
Ауэр А. П. О структуре щедринского гротеска //
Поэтика и стилистика. - Саратов, 1980. - С. 14-20.
5.
Ауэр А. Сказочные гротески Салтыкова-Щедрина: к
160-летию со дня рождения // Детская литература. - 1986. - № 1. - С. 36-39.
6.
Белецкий А. Достоевский и натуральная школа в 1846
году // Наука на Украине. - 1922. - № 4.
7.
Белецкий Ф. О гротеске и некоторых особенностях гротескного
изображения // Проблемы метода, жанра и стиля. - Днепропетровск, 1970. - С.
65-78.
8.
Белый, Андрей. Мастерство Гоголя. - М., Л., 1934.
- 320 с.
9.
Белый А. Поэзия слова. - Пг., 1922. - 13 с.
10. Бергсон
А. Смех в жизни и на сцене. - СПб., 1900. - 181 с.
11. Бергсон
А. Смех // Собр. соч. - СПб., 1914. - Т. 5. - С. 96-206.
12. Берковский
Н. Заметки из архива // Вопросы литературы. - 1984. - № 3. - С. 110-125.
13. Берковский
Н. Текущая литература. - М., 1930. - С. 142, 149-153, 227-230.
14. Благой
Д. Д. Смех Пушкина // Благой Д. Д. От Кантемира до наших дней. - М., 1972. - Т.
2.
15. Болдина
Л. И. Ирония как вид комического. Автореферат канд. дис. - М., 1982. - 23 с.
16. Борев
Ю. Комическое и художественные средства его отражения // Проблемы теории
литературы. - М., 1958.
17. Борев
Ю. Б. Комическое, или о том, как смех казнит несовершенство мира, очищает и
обновляет человека. - М., 1970. - 269 с.
18. Борев,
Юрий. Мир не умрет, если будет умирать от смеха // Курьер ЮНЕСКО. - 1976. -
Май.
19. Борев
Ю. Национальные особенности юмора // Проблемы развития литературы ССР. - М.,
1964.
20. Борев,
Юрий. О комическом. - М., 1957. - 232 с.
21. Бочарова
А. К. О гротеске в сказке Салтыкова-Щедрина // Ученые записки пензенского гос.
пед. ин-та им. Белинского. - Пенза, 1970. - Т.81. - Серия филологическая.
22. Буров
А. Смех - оружие в борьбе нового со старым // Искусство кино. - 1952. - №11. -
С. 15-20.
23. Бушмин
А. С. К вопросу о гиперболе и гротеске в сатире Щедрина // Вопросы сов.
литературы. - 1957. - Вып. 5.
24. Виноградов
В. В. К морфологии натурального стиля /Опыт лингвистического анализа
петербургской поэмы «Двойник»/ // Избранные труды. Поэтика русской литературы.
- М., 1976.
25. Виноградов
В. Стиль петербургской поэмы «Двойник» // Ф. М. Достоевский. Статьи и
материалы. - Пб., 1922. - С. 211-256.
26. Витрувий
М. П. Об архитектуре. - Л., 1936. - С. 193.
27. Возняк
Михайло. Початки комедії. Шляхом гумору, травестії, сатири й реалізму //
Історія української літератури. - Львів, 1994. - С. 225-287.
28. Вулис
А. В. Метаморфозы комического. - М., 1976. - 125 с.
29. Года
Габор. Заметки о сатире // Иностранная литература. - 1953. - № 3. - С. 206-209.
30. Гартман
Н. Эстетика. - М., 1958. - 689 с.
31. Гете
И. В. Об искусстве. - М., 1975.
32. Гоголь
о комическом и комедии. - СПб., 1880.
33. Н.
В. Гоголь. Речи, посвященные его памяти в публичном соединенном собрании Отделения
русского языка и словесности. - СПб., 1902. - С. 47-55.
34. Дземидок
Богдан. О комическом. - М., 1974. - 223 с.
35. Дмитренко
С. Действенность смеха // Новый мир. - М., 1986. - № 9. - С. 263-264.
36. Дмитриева
Н. А. Гротеск у Пикассо // Советское искусствознание. - М., 1975. - С. 241-261.
37. Дмитриева
Н. Юмор парадоксов // Иностранная литература. - 1973. - № 6. - С. 253-262.
38. Євшан
М. Дві душі у Гоголя... // Будучина. - 1909. - Ч. 1. - Липень. - С. 29-35.
39. Ермилов
В. В. Н. В. Гоголь. - М., 1953.
40. Ефимова
З. С. Проблемы гротеска в творчестве Достоевского // Научные записки
научно-исследовательской кафедры истории европейской культуры. -
Днепропетровск, 1927. - С. 145-170.
41. Жаравина
Л. В. В предверии гоголевского смеха // Русская литература. - 1975. - № 1. - С.
126-137.
42. Жаравина
Л. В. Смех Гоголя как выражение идейно-нравственных исканий писателя // Русская
литература. - 1976. - № 2. - С. 109-119.
43. Затеева
Г. А. К проблеме комического у Н. В. Гоголя и Жан Поля // Роль русской
классики в развитии и обогащении литературных жанров. - Орджоникидзе, 1986. -
С. 106-113.
44. Зелинский
В. Русская критическая литература о произведениях Н. В. Гоголя. - М., 1889. -
Ч. 1.
45. Зунделович
Я. О. Поэтика гротеска /к вопросу о характере гоголевского творчества/
Проблемы поэтики. - М., Л., 1925. - С. 61-80.
46. Зырянов
И. В. Скоморошины. - Пермь, 1983. - 163 с.
47. Івакін
Ю. О. Стиль політичної поезії Шевченка. - К., 1961. - 279 с.
48. Иваньо
И. Очерк развития эстетической мысли Украины. - М., 1981. - 398 с.
49. Иткина
Н. Л. Об иронии: /Опыт интерпретации текста/ // Семантические особенности и
функции слов и словосочетаний в английском языке. - М., 1986. - С. 142-149.
50. Каган
М. С. Трагическое и комическое // Лекции по марксистско-ленинской эстетике. -
Л., 1971. - С. 182-212.
51. Камю
А. Миф о Сизифе // Вопросы литературы. - 1980. - № 2.
52. Камю
А. Миф о Сизифе // Творчество и свобода. - М., 1990. - С. 29-109.
53. Кирпотин
В. Теория сатиры // Философские и эстетические взгляды Салтыкова-Щедрина. -
М., 1957. - С. 477-567.
54. Ковсан
М. Гротеск // Литературная учеба. - 1982. - № 2. - С. 196-199.
55. Кольридж
Сэмюэль Тейлор. О различии остроумного, смешного, эксцентричного и
юмористического // Избранные труды. - М., 1987. - С. 231-235.
56. Кондратьев
А. Г. Гротеск как прием художественного преувеличения // М., 1983. - 34 с.
57. Кононенко
Е. И. Проблема типологии иронии как эстетического и художественного феномена
// Проблемы некоторых эстетических категорий в теории и истории эстетики. - М.,
1983. - С. 32-42.
58. Копаница
Л. Н. Феофан Прокопович о природе и формах комического // Вісник Київського
Ун-ту, літературознавство, мовознавство. - К., 1984. - Вып. 26. - С. 23-30.
59. Кроче
Б. Эстетика как наука о выражении. - М., 1920. - Ч. 1.
60. Крюков
Р. О гротеске в советской сатирической карикатуре // Искусство. - 1959. - № 1.
- С. 25-37.
61. Лапшин
И. И. Комическое в произведениях Пушкина. - 1936-1937. - ХІУ.
62. Лібман
З. Я. Агонія сміху. «Комічне», «трагічне» і «героїчне» в літературі модернізму.
- К., 1969. - 394 с.
63. Лосев
А. Ф. Эстетика возрождения. - М., 1978. - С. 586-593.
64. Лосев
А. Ф. Шестаков В. П. История эстетических категорий. - М., 1965.
65. Лук
А. Н. О чувстве юмора и остроумии. - М., 1958.
66. Лук
А. Н. Юмор, остроумие, творчество. - М., 1977. - 184 с.
67. Любимова
Т. Б. Понятие комического в эстетике // Вопросы философии. - 1980. - № 1. - С.
111-123.
68. Малярова
Т. Н. О чертах гротеска у раннего Булгакова // Литературоведение: метод, стиль,
традиции. - Пермь, 1970. - С. 88-100.
69. Козлов
Н. П. Гротеск в сатирической трилогии М. Булгакова «Дьяволиада», «Роковые
яйца», «Собачье сердце» // Содержательность форм в художественной литературе.
- Самара, 1991. - С. 116-136.
70. Марков
В. А. Литература и миф: проблема архетипов /к постановке вопроса/ //
Тыняновский сборник. - Рига, 1990. - С. 133-145.
71. Малярова
Т. Н. О чертах гротеска у раннего Булгакова // Литературоведение: метод, стиль,
традиции. - Пермь, 1970. - С. 88-100.
72. Мандельштам
И. О характере гоголевского стиля. -СПб., 1902. - 376 с.
73. Манн
Юрий. Ирония. Символизм. Комическое // Диалектика художественного образа. -
М., 1987. - С. 190-318.
74. Манн
Ю. В. О гротеске в литературе. - М., 1966. - 183 с.
75. Манн
Ю. Фантастическое и реальное у Гоголя // Вопросы литературы. - 1969. - № 9. -
С. 106-125.
76. Мегиманова
Л. Б. К проблеме гротеска в эстетике русского модернизма 20-х годов // Художественное творчество и
литературный процесс. - Томск, 1983. - Вып. 5. - С. 14-24.
77. Мейерхольд
В. Э. Балаган // Статьи. Письма. Речи. Беседы. - М., 1968. - Ч. 1.
78. Мейерхольд
Вс. Театр /К истории и технике/ // Театральная книга о новом театре. - СПб.,
1908. - С. 123-176.
79. Морозов
П. Из истории карикатуры // Минувший век. Литературные очерки. - СПб., 1902. -
С. 1-127.
80. Мукимов
Р. К вопросу о разнообразии форм сатиры и юмора // Проблемы жанра в узбекской и
таджикской литературах. - Самарканд, 1982. - С. 19-29.
81. Неелов
Е. М. Фантастическое как эстетико-художественный феномен // Эстетические
категории: формирование и функционирование. - Петорзаводск, 1985. - С. 98-108.
82. Нельс
С. М. Комический мученик // Русская литература. - 1972. - № 1. - С. 125-133.
83. Николаев
Д. Границы гротеска // Вл. - 1968. - № 4. - С. 79-97.
84. Николаев
Д. Сатира Щедрина и реалистический гротеск. - М., 1977.
85. Николаев
Ник. Иппол. Русская литературная травестия и ее исторические разновидности
/вторая половина 18 - первая половина 19 века/ Автореферат канд. дис. - М.,
1986. - 16 с.
86. Неелов
Е. М. Фантастический мир как категория исторической поэтики // Проблемы
исторической поэтики. - Петрозаводск, 1990. - С. 31-40.
87. Остолопов
Н. Словарь древней и новой поэзии. - СПб., 1821. - Ч. 1. - 531 с.
88. Пинский
Л. Е. Реализм эпохи Возрождения. - М., 1961.
89. Плоткин
Л. Заметки о русской литературе ХІХ века // Литературные очерки и статьи. - Л.,
1958.
90. Подскальский
З. О комедийных и выразительных средствах и комическом преувеличении //
Искусство кино. - 1954. - № 8.
91. Ронин
В. К. О комической литературе Каролинского Возрождения // Литература в
контексте культуры. - М., 1986. - С. 38-48.
92. Савов
С. Д. Ирония как форма социальной критики и самокритики // Этика и эстетика. -
К., 1985. - Вып. 28. - С. 103-108.
93. Сатира
ХІ - ХУІІ веков. - М., 1987. - 410 с.
94. Словарь
литературных типов. - Пг., без року. Т. З: литературные типы Гоголя.
95. Слонимский
А. Техника комического у Гоголя. - Пг., 1923. - 65 с.
96. Соколов
Б. Гоголь-этнограф // Этнографическое обозрение. - 1909. - № 2-3. - С. 59-119.
97. Сологуб
Федор. Театр одной воли // Театр. Книга о новом театре. - СПб., 1908. - С.
177-198.
98. Спенсер
Г. Слезы, смех и грациозность. - СПб., 1898.
99. Спенсер
Г. Физиология смеха. - СПб., 1905.
100.
Спивак М. Л. Место и функция смеха в творчестве Ф.
М. Достоевского // Вестник МГУ, серия 9, филология. - 1986. - № 5. - С. 70-76.
101.
Средневековый Бестиарий.- М., 1984.-242с.
102.
Сретенский Н. Историческое введение в поэтику
комического.- Ростов-на-Дону, 1926.-Ч.1.
103.
Стеблин-Каменский М.И. Апология смеха //
Историческая поэтика.- Л., 1978.- 174с.
104.
Степанов Л.А. Пушкин и теория комического в
русской эстетике первой трети ХIХ в. // Ученые записки Кубанского педагогического института.-
Краснодар, 1977.- Вып.230.
105.
Столович Л.Н. Просвещение. На пути к теории
способности суждения // Красота. Добро. Истина.-М., 1994.- С.83-116.
106.
Трагическое и комическое в зарубежной литературе.-
Пермь, 1986.- 110с.
107.
Федь Н.М. Искусство комедии или мир сквозь смех.-
М., 1978.
108.
Фомин Г. Иероним Босх. - М., 1974.
109.
Фрейд З. Остроумие и его отношение к
бессознательному.- М., 1925.- 312 с.
110.
Фролова К.П. Теория и методика применения
эстетичемских категорий в литературоведческом анализе.- Днепропетровск,
1985.-98с.
111.
Хоркхаймер Макс, Адорно Теодор В. Диалектика
Просвещения.-М.-СПб., 1998.-310с.
112.
Шапошникова О.В. Гротеск - вид условной
изобразительности // Культурологические аспекты теории и истории русской
литературы.- Л.-М., 1978.- С.19-29.
113.
Шапошникова О.В. Гротеск и его разновидности.
Диссертация на соискание ученой степени кандидата филологических наук.- М.,
1978.-186 с.
114.
Шелухин С.П. Н.В.Гоголь и малорусское общество.-
Одесса, 1909.
115.
Эркень И. Размышления о гротеске // Иностранная
литература.- 1973.- № 4.- С.204-208.
116.
Эльберг Я. Трагическое и комическое //Основы
марксистско-ленинской эстетики. - М., 1960.
Жодна європейська література нового часу не
переживала становлення через адаптацію народного гротеску, хоча в кожній з них
він був присутній як супутне до основних напрямів розвитку літератури явище.
Своєрідність української літератури полягає в тому, що гротеск мав величезний
вплив на її еволюцію, і без нього неможливо зрозуміти генезис нашого сучасного
художнього мислення.
Процес розкладу феодально-патріархального
суспільства і руйнування притаманного йому світобачення супроводжувався в
галузі художньої свідомості початку ХІХ ст. розкладом гротеску як синкретичної
системи сміхового відображення і пізнання світу, що й відбилося на формах і
функціях комічного в українській літературі того часу. Найважливішим
результатом цього процесу стало утворення таких форм комічного, які в
перспективі зумовили появу сучасних форм комічного.
Сатира в українській літературі з¢явилася завдяки впливу
на архаїчне комічне двох факторів: з одного боку - це тиск на гротеск
руйнівного для нього просвітницького раціоналізму, з іншого - намагання з
існуючих гротескових форм зробити відбір для сатиричної будови. Обидва підходи
виявились плідними. Твори як К. Пузини, так і Квітки-Основ¢яненка, уособлюючи різні
полюси підходів до утворення сатири, репрезентують її прекрасні, як на
естетичні вимоги того часу, зразки.
Багато письменників того часу розуміли гротеск
як своєрідне світосприйняття, властиве українській культурі загалом, і
намагалися відтворити його у літературних формах. Це перш за все стосується
творчості І. Котляревського, його поеми «Енеїда», в якій гротеск визначає
основні принципи художнього відображення і пізнання світу і в якій автору
справді геніально вдалося відтворити національний дух, утвердити його в ореолі
слави й величі, хоча і на руїнах історії. У творі послідовно відтворюється
народне сміхове бачення світу характерником
(один із сміхових народних стереотипів, що склався у надрах козацьких розваг).
Сміх виступає як універсальний і ствердний. За допомогою сміхового оптимізму
утверджуються позитивні якості народу. Котляревський здійснив своєрідний синтез
сміхових категорій народного гротеску і просвітницького світосприйняття у
властивих останньому вимірах (наприклад, гультіпака-характерник - і Божий
Промисел, відносність сміхового світу - і Доля, сміхові стереотипи поведінки -
і дидактичні алегорії тощо), досягаючи найбільш ефективного їх
ідейно-естетичного функціонування в умовах нового часу. Цей синтез сприяв появі
в «олітературеному» гротеску критичних і виховних функцій, які, втім, не
тяжіють над химерною будовою жартів, не притлумлюють сміх.
Послідовники І. Котляревського виявляють у
своїй творчості інше розуміння гротеску. Сутність його полягає в тому, що від
синтезу сміхових категорій народного гротеску вони стихійно приходять до
своєрідного його відтворення в окремих виявах, відповідно до власних творчих
задумів. Це позбавляло твори цілісності сміхового світосприйняття і
відображення дійсності, притаманного «Енеїді». Вони свідомо не трансформували
гротесковий матеріал, бо не мали цього на меті, а лише стихійно, з більшою чи
меншою повнотою відтворювали його схильність до соціально-історичної
конкретики, документальності, до фактописання (наприклад, як у поемі «Харко» Я.
Кухаренка), що не сприяло цілісному відтворенню синкретичної системи, якою був
гротеск. Бажання писати у національному дусі не підкріплялось усвідомленням
певних ідейно-естетичних позицій, народне витлумачувалось як позаестетичне,
самодостатнє, будь-яке теоретизування з приводу народного мистецтва викликало
поблажливу посмішку. Тому й мало місце саме стихійне наслідування народних
форм, стихійне відтворення народних мистецьких принципів («Горпинида» П.
Білецького-Носенка, «Жабомишодраківка» К. Думитрашка, «Вовкулака» С. Александрова
та ін.). Разом з тим кожен бурлескно-травестійний твір того часу, поза всякими
сумнівами, містив раціональне зерно, будучі плодом просвітницьких роздумів
автора.
Послідовники та численні епігони
Котляревського своєю творчістю репрезентують комічне не як синкретичне явище, а
як розвиток однієї з граней гротеску, відтворити синкретизм якого ніхто не
прагне.
Новою формою притлумлення та розкладу
народного гротеску стає перетворення його з цілісного світосприйняття на засіб
комічної характеристики героя з метою його перевиховання. Яскравим зразком
подібного використання гротеску виступає спадщина Г. Ф. Квітки-Основ¢яненка. Усі його твори,
які містять гротеск, фіксують таке його перевтілення, при якому об¢єктом зображення стає
саме механізм гротескової умовності. Комічне виникає на співвіднесенні
(зіставленні) умовного і буденно-реального, фантастичне послідовно
розкривається і втрачає ореол таємного, властивий архаїчному народному
гротеску, а сміхове світосприйняття героїв перетворюється на нісенітницю з
точки зору здорового глузду просвітницького раціоналізму.
У творчості П. Гулака-Артемовського
перетворення гротеску відбувається шляхом зіставлення його семіотичної системи
з просвітницькою концепцією добра і зла, що не має нічого спільного із
світоглядним аспектом народного гротеску. Це своєрідна літературна гра
гротеском, в якій його понятійні складові категорії виявляють чужій для них
зміст.
У російській прозі Є. Гребінки гротеск набуває
камерного звучання, що найбільше відповідає романтичному стилю мислення. Це
також є одним із способів його обмеження. У перетвореному вигляді гротеск може
розвиватися далі, набуваючи характерної для народних видовищних форм
фантастичності. У Гребінки гротеск найбільше виявляє свою властивість
співіснувати із страшним, розкриває свій зв¢язок з трагічною
стороною життя. Смішне стає трагічним, викликає співчуття до жертви і обурення
з приводу байдужості суспільства, яке допускає існування жертв. У цьому випадку
функцією комічного стає викриття суспільних пороків шляхом демонстрації їх
зсередини, ніби з глибини викривленого, жалюгідного і смішного одночасно, світу
героїв. Показати страшне засобами гротеску Гребінці вдається повністю, але він
не намагається довести комічний виклад до соціально загостреного, - все
перебуває у площині моралі.
Порушення синкретичної цілісності гротеску
призводило до утворення різноманітних спрямованих форм осміяння, кількість
яких визначалася поліфункціональністю народного гротеску. Таким чином,
використання розчленованого гротеску в українській літературі склало
перспективний напрям в утворенні форм комічного нового часу. Не врахувавши
цього важливого фактора, неможливо зрозуміти ідейно-естетичні функції комічного
в українській літературі того часу.
Утворення притлумленого бурлеску - це таке
перетворення його, при якому весь величезний запас сміхових значень і
понятійних категорій цього способу художнього відображення дійсності
конденсується в мінімальних художніх елементах твору, залишаючи підготовленому
читачеві тільки можливість асоціативного відтворення порушеної цілістності. В
цьому випадку гротеск обмежується, згортається і стає прийомом художнього
комікування, однобоко розвиваючи якесь одне з багатьох своїх значень, набуває
властивості виражати ідеї особистісного характеру так, ніби це вже не
гротескове зображення як таке, а гра гротеском, підпорядкована просвітницьким
засадам автора. Таку творчу еволюцію проходить гротеск в українській літературі
початку ХІХ ст., визначаючи характер і функціонування комічного в ній.
Мова сміхового світу в українській літературі
початку ХІХ ст., найширше представлена у творах І. Котляревського та його
послідовників, вилилась у стійку семіотичну систему, тому утворення сатири
супроводжувалось активним використанням фамільярної знижувальної лексики.
Оскільки вона стала мовою нової української літератури, при написанні серйозних
і піднесених творів неминуче виникала проблема переборення цієї мовної стихії.
Багато письменників при цьому ставали на шлях свідомого пошуку можливих
способів переборення цієї традиції (Г.Квітка-Основ¢яненко, П.
Гулак-Артемовський, Л. Боровиковський). Зважаючи на особливості мовної ситуації
на Україні, перетворення народного архаїчного гротеску з його мовною стихією
стало першочерговим завданням літератури. Спостереження за перетворенням
ідейно-естетичних функцій комічного в українській літературі ХІХ ст. показує,
що обмеження поліфункціональності гротеску і його диференціація сприяли
утвердженню серйозних стилів оповіді.
На початку ХІХ ст. значно змінюється уявлення
про об¢єкт осміяння, що
викликало зміни у спрямованості сміху. Ритуальний і амбівалентний характер
сміху в системі народного гротеску перетворюється, з¢являється сміх нового
часу, сміх просвітників, який стає односпрямованим. Він урізноманітнюється
відповідно до розмаїття функцій новітнього комічного: гумористичний, іронічний,
саркастичний, сатиричний тощо. Цього вимагала зростаюча потреба аналітичного
осмислення дійсності, що, до речі, відбилося на науці і на всіх мистецтвах. Це
був загальний і закономірний процес становлення аналітичного мислення, який
зачепив усі сфери діяльності людини і не міг бути ігнорованим літературою. Якщо
в архаїчному гротеску сміх був унікальною формою знищення будь-яких
суперечностей, осміяння існувало як неодноразове і багатопланове, то в
українській літературі нового часу він все більше наближався до одноразового і
односпрямованого. Сміх вже не служив цілям знищення суперечностей, а навпаки -
їх загостренню, антагоністичному протиставленню. Сміх просвітників має
оціночний характер на відміну від синкретичного амбівалентного сміху у
системі гротеску, з¢являється не для
утвердження живучості одухотвореного гротескового тіла народу, як у
Котляревського, а з метою знищення зображуваних порочних явищ у суспільстві.
Змінюється стиль художнього мислення -
змінюється і характер сміху. До речі, без подібного переосмислення
спрямованості сміху сатира в українській літературі була б неможливою. Таких же
процесів зазнавали і всі європейські літератури (крім російської, в якій сатира
була прищеплена). Також неможливою була б і поява позитивного народного героя,
якого так потребувала нова українська література. Поділ сміху на позитивний,
стверджувальний та негативний, нищівний, заперечуючий сприяло виробленню
літературою позитивних народних героїв. Зображення народних героїв у світлі
доброго комічного - найчастіше гумористичного - передувало зображенню їх поза
комічною трактовкою взагалі.
Поряд з такими прогресивними наслідками, які
викликала в українській літературі початку ХІХ ст. адаптація архаїчного
народного гротеску, були, зрозуміло, і певні втрати позитивних
ідейно-естетичних начал, які існували всупереч пануючим естетичним засадам
письменників-просвітників. Перш за все це відбилося на поширеному переконанні,
що народна сміхова культура є чимось безідейним, позачасовим, виключно
розважальним, грубим, але гідним художньої переробки освіченим літератором.
Таким чином, лишилася поза увагою жива світоглядна основа цієї культури, а саме
- ідея активності і оптимістичної сили людського колективу, об¢єднаного на засадах
добра, розуміння прогресу як невичерпного людського ряду, в якому кожен
максимально реалізує свої позитивні потенціали, оптимізм народної історичної
пам¢яті та ін. Але
якби не було цих втрат, художнє освоєння гротеску, з його обов¢язковою при цьому
диференціацією, призвело б до утворення не сатири, а чогось іншого, а сам
процес становлення сатири в українській літературі нового часу дещо затримався
б, тобто виявилися б втрати іншого характеру. Українська ж література нового
часу пішла тим шляхом, яким ішли всі європейські літератури.
Сміховий аспект бачення світу, породжений на
певному етапі розвитку виробництва і споживання суспільства, і характеризується
деякою економічною доречністю, зумовлюється рівнем розвитку економічних сил
суспільства. Гротескне бачення світу злите з аграрно-патріархальним способом
виробництва і споживання і можливе тільки у межах даного традиційного
суспільства.
Відображення дійсності засобами гротеску не
орієнтоване на аналіз, на осягнення законів соціально-економічного розвитку
суспільства, воно стихійно-емпіричне і не виходить за межі обрядового аспекту
життя, бо і сама поява народної сміхової культури - закономірна і ритмічна
частина звичаїв - має бути пов¢язана з
обрядовістю. Економічні фактори відбиваються на народній сміховій культурі
остільки, оскільки і наскільки їхнє існування зумовлене взаємодією. Суспільна
ієрархія, прірва між бідним і багатим не є об¢єктами сміхового
відображення дійсності. Тільки-но гротеск стає набутком особистісної творчості,
він втрачає цю визначеність; на конкретно-чуттєве сприйняття, притаманне
загалу, накладається світосприйняття особистості - письменника. Проблеми
достатку й убогості мають економічну визначеність, причинність, а комічне
спрямовується до осягнення соціально-економічної недосконалості суспільства,
причому раніше, ніж соціально-історичної. Орієнтація на моральне вдосконалення
носіїв зла породжувала функціонування комічного як виховного. Звернення до
аналізу системи господарювання та спроби відшукати універсальні рецепти
вдосконалення суспільних взаємин змінюють характер і функції комічного,
змінюється і його роль в естетосфері суспільства. Духовно-практичний
(ритуальний, розважальний) характер народної сміхової культури нового часу
поступається перед аналітичним характером комічного. На прикладі розглянутих
творів можна переконатися, що процес цей був складним і сприяв виробленню великої
кількості різноманітних форм комічного з належними для них функціями.
Таким чином, в українській літературі початку
ХІХ ст. комічне проявляло два основні аспекти функціонування - як вираження
народної сміхової самосвідомості (якщо письменник намагається зберегти
архаїчний зміст гротескових категорій) і як вираження просвітницького
дидактизму та раціоналізму (якщо просвітницька концепція автора брала верх над
гротесковим зображенням), співіснування яких утворило своєрідність не тільки
самого комічного, а й певного періоду історії української літератури. У першому
випадку функції комічного визначались амбівалентністю сміху і характеризувалися
широтою відбиття дійсності в ракурсі її веселої відносності, з позицій
демократичного плебсу, у другому – цілеспрямованим осміянням об¢єкта, коли функцією
комічного все виразніше проступає одностороннє осміяння у всій різноманітності
можливих іпостасей.
Гротеск як художнє світосприйняття в
українській літературі не зник безслідно. Він відроджується у сміховому фольклорі,
в українській гумористиці кінця ХІХ ст., у сатирі Т. Шевченка, в гуморі І.
Нечуя-Левицького, розвивається як жахливе у творах письменників нової
генерації, перш за все у новелах В. Стефаника, є організуючим центром усмішок
Остапа Вишні, породжує «химерний» роман О. Ільченка. Гротеск і досі ще не
вичерпав своїх можливостей. Пізніші форми комічного, співіснуючи з архаїчними,
сприяють прогресивному розвитку суспільства, заперечують будь-який застій, усе
застаріле.