Релігія Еллади
Колискою європейської цивілізації
вважається Еллада. Вона охоплювала південь Балканського півострова, острови
Егейського моря і західне узбережжя Малої Азії. Пізніше до неї увійшли численні
колонії навколо цих територій. Заселення Еллади почалося майже 100 тис. років тому.
соціально-економічні
та історичні умови виникнення
Англійський археолог А.Еванс (1851
— 1943) відкрив на о.Крит найдавнішу європейську культуру
— критську, або мінойську (за ім'ям міфічного царя Міноса).
Критська культура, яку представляли
ранні рабовласницькі держави Кнос, Фест та інші, досягла значного розвитку в XX—XV ст. до н.е. Це
теократичні монархії, в яких Цар був і верховним жерцем. Управління державою і управленія релігійного культу становили єдиний процес. Мінойці (так умовно називають населення цих держав)
поклонялися великій богині-матері людей і тварин та оогові-бику,
що уособлював руйнівні сили природи, їм цар-жрець приносив жертви в палаці,
що одночасно був житлом і храмом.
Наприкінці XV — на початку XIV ст. до н.е. на о.Крит вторглися греки (ахейці) і зруйнували мінойську цивілізацію.
Ще одним центром давньогрецької
цивілізації була мікенська культура (1700—1200 р. до н.е.),
створена греками-ахейцями, які прийшли на Балкани з долини Дунаю. Злившись з
місцевим населенням, вони утворили нові культові ареали. Розкопки в Мікенах та в інших місцях Греції свідчать, що то був
войовничий народ, засновник могутньої держави, яка розквітла в XV—XIII ст. до н.е.
Існували й інші ахейські держави, що вели між собою безперервні війни.
Давні греки обожнювали природу. За
їх уявленнями, у струмках жили наяди, в гаях — німфи, дріади і сатири, в скелях — ореади, в морях — нереїди і тритони, на небі — зірки і боги вищого рангу. Деяких
рабів вони передавали начебто у власність богам. Існувало там і щось подібне до
храмового господарства, колективна релігійна власність. Склався чималий пантеон
богів: Зевс, Гера, Посейдон, Афіна, Артеміда.
Архаїчний етап в історії Давньої
Греції тривав з VIII до VI ст. до
н.е. В цей час давні греки колонізують північне узбережжя Егейського моря,
узбережжя Чорного моря, південь Апеннінського півострова і навіть проникають на
африканське узбережжя Середземного моря. Це активізувало розвиток ремісництва,
землеробства, торгівлі. У VIII ст. до н.е. тут утвердився полісний лад, виникли міста-держави з розвинутими
товарно-грошовими відносинами. З усіх полісів найрозвинутішими були Афінська і
Спартанська держави.
Народ Афінської держави складався з
чотирьох філ (племен). Кожна філа
поділялася на три фратрії, а кожна фратрія на тридцять родів. Плем'я і рід були
органами управління і релігійними общинами. Функції фратрії обмежувались
шлюбами і реєстрацією народжень. Суспільне життя в полісах стає організованішим, у них формуються правові відносини.
У 621 р. до н.е. давньогрецький мислитель Драконт письмово зафіксував норми звичаєвого права в
Афінах, яке дещо обмежувало інтереси аристократії, захищаючи простолюд. За цими
законами було лише одне покарання — на горло. Тому вислів "драконтові
закони" став крилатим.
Відання релігійними справами
остаточно переходило до держави, всі жителі мусили поклонятися богам і визнаним
героям. Центром релігійного життя і надалі залишалися рід і фратрія.
Згодом цар Солон (між 640 — прибл. 559
до н.е.), який у 594 р. до н.е.
ліквідував боргове рабство, ввів єдині для всієї
країни міри ваги і гроші, встановив свободу заповітів. Солон дбав про економічну
незалежність країни і розвиток ремесел. Залежно від майнового стану
суспільство поділялося на чотири класи, які володіли виборчим правом. Однак
представники найбіднішого класу (фети) не могли
обіймати державні посади.
Цар Клісфен
(між 509 і 507 до н.е.) ліквідував
племінні філи й створив територіальні: кожна філа поділялася на десять демів,
які мали окремі храми із жерцями. Храм філи був
Державною власністю, її релігійними справами керувала держава. Так утворилася
державна релігія. Влада жерця була відокремленою від влади воєначальника, судді
й адміністратора.
Інакше розвивалася Спарта, розташована у
південній частині Пелопоннесу. Це був аграрний поліс. На землі працювали лише
ілоти (раби), торгівлею і ремеслом займалися періски
(вільні люди), а громадяни Спарти — лише військовою справою. Це була держава воїнів, влада у
якій належала військовій аристократії. Спартанське релігійне життя було схоже
на афінське.
Релігія Давньої Греції зберігала
численний пантеон гомерівських олімпійських богів, інколи змінюючи їх ієрархію.
Ще в IV ст. до й.е. греки запозичили у фінікійців семітський алфавіт. У VIII ст. до н.е. Гомером були написані "Іліада" та "Одіссея", в яких
зображено розгорнуту картину давньогрецького життя, в тому числі й релігійні
уявлення. Світ, за Гомером,
заселений богами й людьми. Вони мають багато спільною між собою, але боги
невидимі. Люди споживають плоди землі, а боги — нектар, амброзію (їжа, яка надавала вічної
юності й краси), люди смертні, а боги безсмертні.
Суспільство часів Гомера ще не
сповідувало ідеї потойбічного існування. Померлі предки, за тодішніми уявленнями,
продовжують своє існування в підземному
царстві, й лише деякі з них, за
волею богів, одержують безсмертя.
Давньогрецька релігія звеличувала
фізичну працю. Тому так багато богів є покровителями різних видів діяльності:
Артеміда наглядала за полюванням, Гермес, Аполлон і Пан — за скотарством, Деметра дбала
про землеробство, Діоніс — про виноградарство, Афіна Паллада —
про ремісництво, Гефест
— допомагав ковалям, Гермес
— торговцям тощо. Розумова, мистецька праця теж мали своїх покровителів.
Значним, тісно пов'язаним з релігією
культурним явищем були спортивні ігри, головні серед них — олімпійські. Перші
було влаштовано в 776 р. до н.е.
на честь Зевса Олімпійського. Вони прославляли фізичні якості людини,
заохочували фізичний розвиток, який потрібен був аристократії для панування
над рабами і утвердження власної соціальної значущості.
Міфологія давньої
греції
Давньогрецька міфологія — одне з
найяскравіших явищ світової цивілізації. Вона постала ще в період матріархату,
увібравши в себе анімістичні та фетишистські уявлення. Міфологічне було
обґрунтовано культ предків і тотемізм. Релігія давніх греків почалася з міфів,
а досягла своєї довершеності в олімпійській міфології. Це грецька міфологія
періоду патріархату. Олімпійський пантеон очолює "батько всіх богів і
людей" Зевс. Він живе на горі Олімп, усі боги підлеглі йому. Олімпійські
боги антропоморфні — фізично тотожні людям, наділені людськими якостями:
їдять, п'ють, сваряться, миряться, народжуються, вмирають. Поруч з ними — значна
кількість міфічних героїв — приборкувачів чудовиськ, які шкодили людям.
Антропоморфізм давньогрецької міфології свідчив про усвідомлення людьми свого
місця у світі, посилення їх влади над природою. Згодом антропоморфні грецькі
боги дедалі більше уособлювали абстрактні сили природи та суспільства.
В елліністичній літературі, а потім
і в римському епосі міфологія крім релігійного набуває й літературно-мистецького
значення, прислужившись митцям різних часів у творенні алегорій, метафор,
мотивів, образів тощо. Але головною є її релігієтворча
роль: вона стає основою уявлень, зумовлює фетишизм і магію давньогрецької
релігії.
Виховані на суворому дотриманні
законів і норм, греки ретельно ставилися до культових положень. Великого значення
надавали культові бога сонця, світла, мудрості й мистецтва Аполлона; йому було
присвячене святилище в Дельфах. Дельфійські жреці й
оракули Аполлона користувалися
незаперечним авторитетом, втручалися в державні справи.
Розвиток господарства, стабілізація
суспільного життя надавали особливого значення культові Деметри
— богині родючості,
землеробства й законодавства, їй було присвячене святилище в м.Елевсинії поблизу Афін, де традиційно відбувалися
містерії — таємничі
обряди з участю лише "посвячених". Першим ступенем посвячення були
пісні й танці вночі під час свята Великих Елевсиній.
На другому ступені у святилищі виконували драматичну виставу про викрадення
богом підземного царства Ашом дочки Деметри —
Персефони (Кори), яка стала дружиною Аїда.
Щовесни вона поверталася до матері, а потім знов — до підземного царства. Це була символізація
вмираючого і проростаючого зерна, споконвічного акту
родючості, таїнства вічного життя. Посвячені в культ Деметри,
вважалось, здобували право на вічне життя після смерті. При цьому практичні
греки не забували й про вимоги благочестивого, добродійного життя. До елевсинських містерій не допускали, наприклад, тих, хто
пролив чиюсь кров. Згодом Великі Елевсинії було
визнано загальнодержавним святом.
У давню епоху істотних змін зазнав
культ Діоніса — бога рослинності, виноградарства,
який нарівні з Аполлоном уособлював ідею безсмертя людської душі.
З культом Діоніса
і Деметри пов'язана релігійно-філософська течія орфізм, яку, начебто, заснував міфічний співець Орфей, син
бога річок Еагра і музи Калліопи.
Міф розповідає про смерть його дружини Евридики, яку
вкусив змій. Прагнучи повернути її до життя, Орфей спустився у підземне
царство і грою на кіфарі та співом зачарував стража підземного царства Кербера
і дружину Аїда Персе-фону. Орфею було дозволено забрати Евридику
із собою, але, ведучи її, він не мав права озиратися назад. Однак цікавість
переважила, Орфей озирнувся (чи не на красуню Персефону?)
і втратив Евридику. Та він здобув знання про душу.
Орфей розповів людям, що душа є началом добра, частиною божества, а тіло — таємницею душі. Після
звільнення душі з мертвого тіла вона
продовжує існувати, перевтілюється. Орфею навіть приписують учення про метемпсихоз
— переселення душі з одного тіла в інше. Пізніше воно було сприйняте філософами
(піфагорійцями, неоплатоніками) і християнськими
богословами.
Антична міфологія перебувала у
певних зв'язках з філософією та наукою загалом. Жрецтво не вважалося соціальною
групою, не було кастовим. Раціональне мислення, що визначало тогочасну культуру,
було властиве релігійній думці та міфології. Це стало передумовою оригінального
поєднання космогонічних і теогонічних уявлень, за
яким ототожнювалось народження космосу і богів. Творцем усього був бог Хронос: він з хаосу й ефіру створив срібне яйце, з якого
вийшов бог Діоніс (Ерос). Діоніс
породив Ніч, Землю і Небо. Земля і Небо породили Океан, Фетіду
(одну з морських німф), Крона і Рея. Син Крона Зевс домігся влади над усіма
богами і людьми, поглинув Діоніса, увібравши його
силу. Але богиня Персефона народила від Зевса нового
бога вина і радості — теж Діоніса. Так боги народжуються і переходять один в іншого,
а з розвитком Космосу розвивається божественний пантеон. Безумовно, в цьому
чимало суперечностей. Адже цей міф, приписаний Орфею, творився в різних місцях,
у різний час, доповнювався й уточнювався, набираючи фантастичних елементів.
Він відобразив істотну рису мислення давніх греків, які уявляли світ таким, шо розвивається, змінюється за певними законами. Вони шукали
вихідні засади існуючого світу, що згодом виявилося у філософській школі мілетців: Фалеса (прибл. 625—547 до н.е.), Анаксімандура (прибл. 610—546 до н.е.), Анаксімена (прибл. 585—525 до н.е.), Геракліта
з Ефеса (прибл. 570— 475 до н.е.), Піфагора
(прибл. 570—500 до н.е.). Філософське, наукове і релігійне мислення то
протидіяли одне одному, то взаємодоповнювалися. Це був єдиний потік духовного
розвитку, кристалізований у багатій духовній культурі давніх греків.
релігійний культ
давніх греків
Антропоморфне уявлення греків про
своїх богів зумовлювало відповідне ставлення до них. Приносячи богові жертву,
греки висловлювали свої сподівання на конкретну допомогу, пораду, гарантію на
майбутнє. Жерці були більше адміністраторами, ніж священиками,
доглядали за храмами, організовували релігійні зібрання, процесії, церемонії,
розшифровували передбачення, ворожіння. Жерцями були окремі державні особи
(архонти), а також особи, обрані на певний термін.
Особливий елемент давньогрецького
релігійного культу — храми,
найдавніші з яких збудовано в XII ст. до н.е. Вони вважалися
пристановищем богів, уособлених у скульптурах. Спочатку за храми правили
звичайні житлові будинки. Потім 'їх спеціально
будували у місцях традиційного поклоніння богам — на гірських вершинах, біля священних дерев
і джерел, у священних гаях і дібровах. Храми споряджали усім необхідним для
бога; вогнище мало форму вівтаря; для зберігання начиння і посуду відводили
невелике приміщення — опістодом ("задня кімната");
у передній частині були сіни — пронаос, у центральній
(наос чи целла) — колони,
які згодом з'явилися і на фасаді. Так виник тип храму з колонами біля входу — простиль; з колонами
з тильного боку — амфіпростиль, з колонами з обох боків — периптер, із двома рядами колон диптер. Спорудження храмів з колонами і статуями стимулювало
розвиток архітектури та скульптури, які стали провідними у давноьогрецькому
мистецтві й надовго окреслили тенденції розвитку мистецтва Європи загалом.
Для давніх греків храм був не тільки
культовою, а й важливою громадською спорудою. У ньому зберігали державні та
приватні гроші, коштовності, твори мистецтва, документи, архіви. На кам'яних
плитах викарбовували тексти законів, фіксували видатні події. В храмах і поруч
з ними відбувались народні зібрання, оголошували рішення царів, архонтів (вищих
службових осіб). Храм був певним політичним символом. Тому архітектурі
приділяли велику увагу. Серед семи чудес світу є і споруди релігійного призначення
— храм Артеміди Ефеської, статуя Зевса Олімпійського та Колоса Родоського.
V і IV століття до н.е. — період класичної Греції. Головні
події розгортаються на території Аттики (гр. — узбережна країна). Щедро
обдарована природою, населена енергійним, працелюбним, розумним і хоробрим
народом, Аттика стає центром економічного, політичного і культурного життя
Греції, а її столиця Афіни —
центром усіх значних подій. Тому цей період ще звуть аттичним.
Значного розвитку набула в Афінах
демократія. Влада належала Раді п'ятисот (буле),
народному суду (гелії) та народним
зборам (еклесії), що свідчить про суверенітет народу.
Релігія була під наглядом держави: нагляд за священним майном здійснювали
архонти, які згодом поступилися своїм впливом стратегам (воєначальникам). Вони
керували релігійними процесіями, жертвопринесеннями, спортивними змаганнями. Участь
у релігійному культі для громадян була обов'язковою. Політичне безправ'я рабів
і метеків (іноземців) автоматично позбавляло їх цієї
участі.
За стратега Перікла
з 460 до 429 pp. до н.е. (цей період вважають золотою
епохою афінської демократії) вплив релігії був дуже вагомим. На Акрополі в 447—438 pp. до н.е. було зведено величний храм — Парфенон ("храм Діви"),
в якому розмістили статую Афіни — покровительки міста. На щиті Афіни скульптор
Фідій зобразив себе і Перікла, за що був звинувачений
у блюзнірстві, ув'язнений. На Акрополь вели мармурові сходи, храм прикрашали
численні статуї. Проіснувавши всю античну епоху, в V ст. н.е. він став
християнським храмом, у XV ст. — мусульманською мечеттю; в 1687 р. був зруйнований
венеціанцями. Дотепер збереглися його руїни. Майже одночасно зі спорудженням Парфенону було перебудовано
храм Деметри в Елевсиніях,
зруйнований готами.
Наприкінці V ст. до н.е.
суперництво Афін і Спарти спричинило тривалі міжусобні війни (Пелопоннеські
війни 431—404 pp. до н.е.). Афіни зазнали в них
поразки, але й Спарта не стала
гегемоном. Війна загострила соціальні суперечності, послабила демократію й полісну мораль. Релігія давніх греків не вберегла їх від
кривавих зіткнень, хоч сторони, що воювали, мали спільних богів і спільні храми.
З цього почалася затяжна криза
давньогрецького поліса: військові сутички і війни, перевороти і деспотії. А на
Сході тим часом виникла Перська імперія. З IV ст. до н.е. серед
грецьких держав відбувається піднесення Македонії, яка стала панувати в Греції.
В 334 р. до н.е. Александр
Македонський розпочав свій похід в Азію, сформувавши
могутню імперію, яка розпалася після його смерті (323 до н.е.).
Азіатський похід Александра Македонського
помітно вплинув на розвиток світової цивілізації. Слідом за військом у
підкорені країни йшли філософи, історики, природознавці, жреці.
Александр не протидіяв
культурі, релігії завойованих країн, брав участь у їх
культах, дбав про обожнення своєї особи в них, мріяв про формування
греко-перської народності. Столицею нової держави обрав Вавилон. Там мав бути і головний
храм. Але здійснити ці задуми йому не вдалося. Для таких справ потрібні
століття, особливий соціальний прошарок, який був би рушієм цих процесів. І все
ж походи Александра Македонського
дали могутній поштовх зближенню культур і релігій античного світу і Близького
Сходу.
Після Александра Македонського настала епоха еллінізму — період від його смерті до
встановлення гегемонії Риму. Саме тоді відбувається занепад Греції та Македонії.
У III ст. до н.е.
на заході від Еллади сформувалося нове державне об'єднання — Римська
республіка, яка внаслідок загарбницьких та громадянських війн перетворила
Македонію на свою провінцію, а згодом перебрала владу над усією Грецією.
Історія релігії елліністичної епохи
має свої особливості. Це період релігійної терпимості. Культи східних божеств
поширюються в Греції, а грецькі боги знаходять нових прихильників на Сході.
Грецька міфологія стає загальновизнаною, набуваючи національного забарвлення в
Малій Азії, Східному Середземномор'ї, Єгипті, Дворіччі.
Відбувається пожвавлення місцевих
культів, місцеві боги одержують імена загальновідомих з додаванням до них
місцевих елементів. Це засвідчує об'єктивну необхідність релігійного
синкретизму в процесі зміцнення зв'язків між народами.
В елліністичний період активніше
поширювалися міфи про богів-рятівників, які звільняють людей від тягаря смерті
чи дають надію на потойбічне спасіння, — Осіріса, Діоніса, Аттіса. Водночас більшою пошаною стала користуватись
богиня Тіхе (Доля), що свідчило про нерівноправність
у суспільстві, невизначеність у баченні людьми свого майбутнього. Відчутнішим
став взаємозв'язок релігійної свідомості та інших форм духовного життя
суспільства.
Релігія давніх греків значною мірою
живилася надбаннями давньогрецьких науки і мистецтва, що чітко простежується
у Дворіччі та Єгипті. Математична праця "Начала" Евкліда (450 — прибл. 380 до н.е.) і
астрономічний трактат "Альмагест"
Птоломея (II ст. н.е.) започаткували нову епоху в
розвитку науки. А давньогрецьке мистецтво дотепер вважають одним з най
унікальніших в історії людства.
Початок цивілізації на Апеннінському
півострові пов'язують із заснуванням Риму (753 до н.е.). Суспільство Давнього Риму складалося з трьох
триб (племен) — латинян,
сабінян і етрусків. У кожній трибі було десять курій, а в курії — десять родів, які складалися з
родин. Кожна курія мала спільні землю, божества, обряди. Члени курії збирались
у "священному місці" (де було вогнище), приносили жертву своєму
богові та здійснювали культову трапезу. Виконував релігійні церемонії куріон (військовий керівник курії).
Рід очолював "патер фаміліас", він мав необмежену владу над життям і
смертю будь-кого з роду. Члени роду, які брали участь у куріальних
зборах, звалися патриціями, вони були повноправними громадянами. Крім них, у
римському суспільстві були ще вільні, але без політичних прав плебеї, можливо,
вихідці із сусідніх общин. Існувала й численна група рабів.
Римляни поклонялися Юпітеру — богові
неба, світла, володарю погоди і дощу, носію перемоги; Юноні
— дружині Юпітера; Мінерві — богині родючості, покровительці мирної праці й
ремесел, наук і мудрості, медицини й мистецтва; Марсу — богові війни. Вірили
вони і в численних дрібних божеств, духів, часто вдавалися до ворожіння і
магічних дій.
Поступово відбувалося злиття культів
курій і триб у більш-менш єдину релігію міста-держави. Особлива заслуга у
формуванні початкової давньоримської релігії належить другому із семи царів
Риму — Нумі Помпілієві, якого
вважають його засновником. Давньоримський історик Тіт
Лівій у своїй "Історії від заснування Риму" зазначає, що Нума Помлілій, одержавши владу,
вирішив встановити у місті порядки, згідно з правом і законами, їх авторитет
мав забезпечуватися страхом перед богами.
Нума Помпілій встановив посаду верховного жерця бога Юпітера,
оскільки цареві, який теж був верховним жерцем, доводилось часто залишати Рим,
вирушаючи у походи. А кидати місто без верховного жерця не можна було.
Верховний жрець мав двох помічників — жерців богів Марса і Квіріна.
Цар встановив посаду понтифіка (члена найвищої
жрецької колегії), якому доручив наглядати за жертвопринесеннями. Отже, Нума Помпілій започаткував процес
упорядкування релігійного культу, формальний бік якого згодом набув у давньоримській релігії
виняткового значення.
Римляни старанно дотримувалися всіх
обрядових норм. Вважалося, що найменше порушення їх могло розсердити божество.
Всі заклинання, магічні формули, звернення і заклики до богів були чітко
нормовані: не менше — бо це
зневага до бога, якому поклоняються; не більше — бо це зневага до інших богів. Потрібно було
суворо дотримуватися календаря поклонінь, а також враховувати всі обставини
поклоніння, жертвопринесення (сприяють вони йому чи ні). Жрецтво мало певну
спеціалізацію: жреці-фламіни обслуговували якогось одного
бога; жреці-авгури ворожили, беручи за основу характер
польоту птахів; жреці-гарусники ворожили на нутрощах
тварин; жреці-весталки доглядали вогнище в храмі
богині Вести. Всіх їх обирали, їхню працю не оплачували, проте вони мали
значний вплив у суспільстві.
РЕЛІГІЯ РЕСПУБЛІКАНСЬКОГО РИМУ
Республіканський період в історії
Давнього Риму (кінець V ст. до н.е. — ЗО р. до н.е.) характеризувався піднесенням могутності держави. У межах цього історичного
періоду майже два з половиною століття точилася боротьба плебеїв з патриціями,
яка завершилася поділом суспільства на кілька станів: сенаторський (нобілітет);
вершники (багаті громадяни, які служили в кінноті й були основою римського
війська); міський (люмпен-пролетаріат) і сільський (дрібні й середні
землевласники) — плебс. Значну частину населення становили раби, кількість яких
збільшувалася за рахунок поневоленого населення.
Усі державні справи вирішували коміції (народні збори), сенат (державна рада) і посадові виборні
особи (магістратура). До неї належали: консули (найвищі виборні особи);
претори (помічники, заступники консула, згодом — вищі урядові особи); цензори (особи, що
відали проведенням цензу — оцінки
Майна громадян, стежили за їх поведінкою та політичною благонадійністю); едили (стежили за громадськими спорудами, храмами, постачанням
міст продовольством, громадським порядком); квестори (відали фінансовими та
судовими справами); народні трибуни (охороняли права плебеїв від посягання патриціїв); в
особливих ситуаціях — диктатори.
За певних умов на ці посади могли бути обрані й плебеї. Отже, Давній Рим був
аристократичною демократичною республікою. Щоправда, демократія була не для
всіх.
Політична історія Римської
республіки була буремною, що позначилося на розвитку і функціонуванні в
суспільстві релігії. Республіканський Рим успадкував давню релігію царської
епохи. Але вона не могла встояти перед впливом еллінської культури, і вже в III ст. до н.е.
почалася її еллінізація, в римську релігію прийшли
грецькі культи. Грецькі боги Деметра, Діоніс, Кора, Меркурій стали римськими Церерою, Лібером, Гермесом, культ бога-цілителя
Ескулапа — культом
Асклепія тощо.
На початку II ст. до н.е.
остаточно склався культ 12 головних
богів: Юпітера та Юнони, Нептуна і Мінерви, Марса і
Венери, Аполлона і Діани,
Вулкана і Вести, Меркурія і Церери. Всі вони мали
відповідних богів у грецькому пантеоні. Були встановлені ритуальні трапези
богів. На центральному місці Рима, де відбувалися збори громадян і всі державні
події, — Форумі — було встановлено антропоморфні
статуї богів. Усі релігійні справи вирішував сенат.
Наприкінці 2-ї Пунічної війни з
Карфагеном (218—201 до н.е.) в Римі поширився східний культ Кібели,
оскільки там з'явилися його прихильники зі Сходу. Стали поклонятися Кібелі й римляни. В 194 р. до н.е. на честь Кібели було
засновано Мегалезійські ігри.
Давньоримська держава майже постійно
вела загарбницькі війни, завоювавши до кінця III ст. до н.е. всі
італійські землі, підкоривши Карфаген, Македонію і Малу Азію. У II—І ст. до
н.е. римляни вже були на південному узбережжі нинішньої Франції, завоювали
східне узбережжя Середземного моря, підкорили нові землі в Малій Азії (Віфінтію, Понт, Фригію). В середині І ст. до н.е. захопили територію аж до
Ла-Маншу. Тоді ж було завойовано землі на північ від Балкан та Єгипет.
До початку нової ери Давній Рим був
світовою державою. Римляни зверхньо ставилися до культур підкорених народів,
вважаючи їх варварськими, але не рахуватися з ними не могли.
Релігія в цей час стала вкрай
політизованою. Передусім вона задовольняла релігійні потреби громадян. Водночас
була і зброєю в боротьбі за владу, що яскраво виявилося на завершальному етапі
існування Римської республіки.
Правитель, прийшовши до влади,
привласнював собі і верховенство у релігії, використовував її авторитет для
закріплення своєї влади.
В середині II ст. до н.е.
політична ситуація значно загострилася. Одне за одним спалахували повстання
рабів, посилювався соціальний протест сільського плебсу, населення провінцій.
У сенатській верхівці загострилася боротьба за владу. В І ст. до н.е. Рим
охоплює громадянська війна, у 88
р. до н.е. вперше в його історії було запроваджено військовий режим.
Демократичні порядки поступаються місцем диктатурі. Зростання авторитету політичного,
військового діяча Гая Юлія Цезаря (100—44 до н.е.) після
низки військових перемог привело його до одноосібної влади. Сенат надав Цезарю
довічну диктатуру, трибунську владу, звання
"імператора", "отця вітчизни" тощо.
Римські імператори ставилися до
богів, як до рівних: коли буря знищила флот Юлія Цезаря, він начебто вигукнув,
що і всупереч Нептуну досягне перемоги, і на найближчих святкуваннях усунув з
урочистої процесії статую цього бога. Ще домагаючись влади, Юлій Цезар підкреслював
свою причетність до богів. Виголошуючи промову на похованні своєї тітки Юлії,
він заявив, що його рід сходить по матері до царів, а по батькові — до безсмертних богів. Це було
відвертим використанням релігії для досягнення політичних цілей і одночасним
обґрунтуванням її політеїзму: потрібно було багато богів, щоб серед них утвердити
і культ диктатора. Тому в Римській імперії природний процес розвитку релігії
до монотеїзму був пригальмований.
релігія Римської імперії
Період існування Римської імперії
починається з 27 р. до н.е.
Після вбивства в 44 р. до н.е.
Юлія Цезаря прибічниками республіки владу узурпував Октавіан (63— 14 до н.е.). З
народження він мав ім'я Гай Октавіан Фурін, після
усиновлення Юлієм Цезарем — Гай Юлій Цезар Октавіан, з 40 р. до н.е. — Імператор
Цезар, а з 27 р. до н.е. до його імені додавали "Август" ("звеличений
богами", "рівний богам"). Він встановив принципат (зосередження
влади в руках однієї особи, відверта диктатура рабовласників із збереженням
республіканських установ).
Август був помірковано-релігійним і марновірним, боявся грому
і блискавки, вірив у сни й прикмети. Будучи
консерватором, намагався відродити давньоримську релігію, відновлював старі й
будував нові храми. Був він верховним жерцем — великим понтифіком,
авгуром (жерцем-птаховорожієм), членом колегії
П'ятнадцяти (квінде-цемвірів), членом колегії Семи епулонів (організовували релігійні трапези), членом Арвальського братства (навесні обходили римську міську
смугу з молитвами про врожай). До культу Юпітера він додав культ Венери, яку
вважали праматір'ю роду Юліїв. Про ставлення Августа до своїх божественних
предків свідчить повідомлення Светонія: після
здобуття Перузії "... він відібрав з тих, хто
здався, триста чоловік усіх станів і біля олтаря на честь божественного Юлія перебив
їх, як жертовну худобу". Август неприховано піклувався про культ свого
"генія".
Задля зміцнення авторитету римських
імператорів Август вніс поправки в римський юліанський календар: місяцю секстилію дав своє ім'я ("август"),
місяцю квінтилію — ім'я Юліїв ("іюль"). Свій культ поширював і в підлеглих країнах. У
Єгипті його вважали фараоном і сином бога Сонця — Ра, на його
честь було висвячено храм Кесаріон
в Александра. Численні
храми були присвячені Августу
і в інших містах. Після його смерті в 14 р. н.е. владу успадкував Тіберій
Клавдій Нерон (42 до н.е. — 37 н.е.), а
сенат ухвалив спорудити Августу
храм і встановити його культ.
У період принципату одна за одною
змінювалися династії. Останні десятиріччя перед новою ерою та її початок були
сповнені насильств, жорстокості, вбивств, зрадництв, ненависті, переслідувань.
Давньоримська релігія
безвідмовно обслуговувала
суспільство. Особливо розвинутими були її комунікативні риси. Римляни,
сповідуючи демократичні принципи, п важали
колегіальність не лише в управлінні державою, а у повсякденному житті. Релігія
надавала їм можливо* для такого спілкування. Принесення жертв, наприклад,
завжди було колективним.
Усі релігійні, громадянські, ділові, побутові справи вони
вирішували відповідним] групами.
Релігійні зібрання полегшували спілкування. То-1 му релігія
органічно вписалася у спосіб римського життя, привчала до дисципліни і покори.
У ній чітко був окреслений моральний аспект, вона піддавалась філософському
тлумаченню. Обожнення імператора було головним у ній, а імператорська влада
безпосередньо поширювалася на всі релігійні справи.
Поширеними були там і східні культи,
особливо серед низів. Ці культи обіцяли їм потойбічне щасливе життя, що
замовчувала римська міфологія. Користувалися певною увагою східні культи й у
вищих колах. У І ст. до н.е. особливо популярним був Аполлон Тіанський, якого вважали
чи то філософом, чи то магом, чи просто шарлатаном. Астрологія, магія,
ворожіння мали неабияку популярність. Вважали, що астрологія, попри свою сумнівність
в деталях, істотна загалом, оскільки людиною і Всесвітом керують одні й ті самі
об'єктивні закони.
Імператорська влада, намагаючись
зберегти політеїстичну релігію, де їй відводилося чільне місце в широкому
пантеоні, протистояла впливові східних культів. Але неможливо було зупинити
природний процес релігійного взаємовпливу, і вже імператор Калігула
(правив з 37 по 41 н.е.) споруджує богині Ісіді храм
на Марсовому полі, де римляни споглядали релігійну драму вбивства Осіріса Сетом і його воскресіння. Спадкоємець Калігули Клавдій (41—54 до н.е.) звеличує фригійську Кібелу.
У II ст. н.е. в
Римській імперії поширився мітраїзм. Прагматично мислячі римляни захоплювалися розмірковуваннями
про добро і зло. Зло у них —
наслідок не невдоволення богів, а дії бога Аоімана.
Мітраїстські містерії, що відбувалися таємно, були
особливо привабливими. А за імператорів Діоклетіана і Максиміана
культ Мітри став державним.
Серед східних культів постала й нова
релігія, якій належало велике майбутнє, — християнство. Зародилося воно в першій половині І ст. н.е. в Палестині як одна
із сект іудейської релігії. Поступово утвердилося в центрі імперії — Римі. Велику роль в цьому відіграв апостол Павло. Процес поширення християнства в Римі
був складний. Його то дозволяли, то забороняли, а християни піддавалися
гонінням. Тим часом згасав вплив давньоримської релігії. Нарешті в 313 р.
імператори Костянтин і Ліціній видали указ про
офіційну рівність християнства з усіма іншими релігіями. У 324 р. його було
оголошено державною релігією Римської імперії. Відтоді почалося гоніння римської релігії: руйнували храми і
святилища, розбивали статуї богів. Давньоримську релігію назвали язичництвом,
тобто релігією "язиків" — народів, підлеглих Риму, оскільки
християнство у провінції поширювалося не так швидко. Під гаслом боротьби з
язичництвом ("поганством") нищили античну культуру.
Але давньоримська релігія, як і вся
культура Давнього Риму, залишила глибокий слід в історії світової цивілізації,
який відчутний і нині.