3.
загальна характеристика
релігій світу
Релігія в особливій
формі відображає реальні соціальні процеси, інтереси, сподівання і прагнення
широких народних мас. Релігійна боротьба, зумовлена розходженнями в розумінні
певних догматів, насправді переслідує земні цілі. Тому, аналізуючи будь-яку
форму релігії, важливо знати: в яких історичних умовах вона виникла; в яких
соціальних верствах поширювалась і як у віровченні відображалися їх інтереси;
які зміни відбувалися в даній формі релігії у процесі історичної еволюції; в
якій формі (віровчення, культ, організаційна структура) існує тепер; яка її
роль у житті сучасного суспільства.
Первісний лад
склався приблизно 40 тис. років тому і пройшов три основні стадії розвитку:
ранній матріархат, пізній (розвинутий) матріархат і патріархат. Кожній з них
відповідала форма релігії, яка відображала особливості світосприйняття людей у
конкретних умовах: ранньому матріархату — тотемізм, пізньому — землеробський
культ, патріархату — шаманізм. Усі ці форми не
поширювалися поза родом чи племенем, тому їх називали родоплемінними
віруваннями. До ранніх форм релігійних вірувань належать також магія, фетишизм
і анімізм, які виникли в період формування родового ладу (від 100 до 40 000 років
тому).
Магія (гр. mageia — чаклунство)
— віра в можливість впливу на довколишній світ через надприродне — фетишів,
духів тощо шляхом чаклунського дійства.
Наприклад, мисливці
деяких північноамериканських індійських племен ще в XIX ст. перед
початком полювання на бізонів виконували ритуальний танець, вважаючи, що
завдяки цьому їм пощастить заманити бізонів до стійбищ і забезпечити вдале
полювання.
В уяві людей магія
посилювала їх вплив на природу. Тоді вважалося, що людина може вплинути на
природу не лише своєю працею (природні рухи), а й особливими символічними
діями — обрядами
(надприродний шлях).
Магію поділяють (з
урахуванням її мети) на такі основні види: виробничу, лікувальну, застережну,
військову, метеорологічну (магія погоди) та ін. Найпоширенішою була виробнича
магія, яка, у свою чергу, мала кілька відгалужень: мисливська, риболовецька,
будівельна тощо. З розвитком суспільства з'являються нові різновиди виробничої
магії: землеробська, скотарська, гончарська, ковальська, навчальна, спортивна.
Особливим
різновидом застережної магії були релігійні табу. Слово "табу"
запозичене з мов жителів Гавайських островів і означає заборону будь-що робити,
аби не накликати на себе біди. Магія дійшла до наших днів як елемент сучасної
релігії (віра в надприродну силу обрядів) в самостійній формі (гадання на
картах тощо).
Фетишизм (порт, fetico
— зачарована річ) — віра в існування у матеріальних
об'єктів надприродних властивостей.
Фетишами називають
предмети, яким віруючі приписують надприродні якості. Порівняно з магією
фетишизм є складнішою формою релігії. Якщо магія посилювала вплив на природу,
то фетишизм наділяв неабиякими властивостями матеріальні об'єкти. До реальної
корисності предметів додавали надприродні властивості бути помічниками й
заступниками людей. У фетишизмі в зародковій формі з'являється ідея Бога. У сучасних
релігіях фетишизм зберігся у вигляді поклоніння священним предметам (хрести,
ікони, мощі) та талісмани й амулети. Талісман, на думку забобонних людей,
приносить щастя, амулет оберігає від нещастя. Сучасними фетишами є, наприклад,
іконки, ладанки, кулони, слоники, іграшки, "щасливі" квитки.
Анімізм (лат. апіта — душа) — віра в
Існування в тілі людини її двійника — душі, від якої
залежать життя особи, її фізіологічний І психологічний стан.
Анімізм бере
початок з приписування якостей двійників матеріальним об'єктам: людському
тілу, тваринам, знаряддям праці тощо. З часом до анімізму ввійшли уявлення про
двійників матеріальних процесів: хвороби, війни, ковальської справи та ін.
У слов'ян для
визначення двійників застосовували два терміни: менш могутніх називали душами,
могутніших — духами.
Отже, анімізм — віра в існування душ і духів. Прикладом анімізму є деякі
релігійні уявлення ескімосів Гренландії (XIX ст.), які
вважали, що надприродні двійники були у кожної людини, дерева, струмка, звіра.
Коли вмирала людина, їй у могилу клали знаряддя і предмети праці. Вважалося,
що двійники цих речей служитимуть двійникам людських тіл у країні мертвих.
В анімізмі
здійснюється подальше роздвоєння світу: світ реальних об'єктів нібито
доповнюється світом духовної сутності. У багатьох народів головними двійниками
були душі померлих родичів. Тому первісний анімізм ще називають культом
предків. У початковому анімізмі двійники уявлялися як інше тіло, невидиме і
невідчутне. У багатьох народів побутувала думка, що за деяких обставин
двійника можна побачити, почути, відчути: уві сні —- як відображення, у
воді — як тінь. На
цій стадії розвитку релігії не існувало уявлення про безтілесну душу, двійники
мислились як інша плоть, що має всі речові характеристики: форму, об'єм, вагу,
колір, запах. Наприклад, гренландці вважали, що душі людей мають такі форми, як і їх
тіла.
Оскільки люди уві
сні "бачили" й душі померлих, виникло уявлення про безсмертя
двійників, яке переросло в уявлення про потойбічне життя. Первісні анімісти
вважали, що країна мертвих розташована не на небі, а десь на землі чи під
землею. Життя душ уявлялось їм звичайним продовженням реального життя. Так, за
уявою індійців-алконгінів, душа мисливця у країні
мертвих ганяється за душами лося і бобра. В окремих народів існувало уявлення
про переселення душ у нові тіла.
У сучасних релігіях
анімістичний елемент посідає значне місце. Уявлення про Бога, сатану, ангелів,
безсмертні душі — все це є
ускладненим анімізмом. Самостійно анімізм живе у вірі в привиди і спіритизмі
(віра у
можливість спілкування з душею померлого за допомогою блюдця, що крутиться).
Анімалізм, зоолатрія (лат. animal — тварина; гр. zon — тварина, latrela — служіння) — сукупність магічних обрядів і
вірувань, в основі яких — уявлення
про тварин, рослин — покровителів
роду.
Сформувався він в
уявленнях про залежність буття роду загалом та осіб, що до нього належали, від
магічної сили певних тварин і рослин, з якими людина прагнула бути у
найкращих стосунках. Інколи виражався в уявленнях про вище буття богів, які
керували конкретними тваринами, рослинами. Його походження пов'язують з трансформацією
тотемічних вірувань. Залишки збереглися у вигляді
тваринних атрибутів політеїстичних та монотеїстичних богів (зображення Святого
Духа у вигляді голуба).
Аніматизм (лат. animatus — уособлений,
оживлений) — перенесення
психічних властивостей людей на природу, ставлення до неї як до живої істоти.
Головна особливість
його в тому, що всі предмети природи уявлялися наділеними людськими рисами.
Намагання олюднити
(наділити людськими рисами) усі елементи довкілля дають підстави стверджувати антро-поморфічність давніх вірувань.
Тотемізм (індіан. от-отем — його рід) — віра в надприродну спорідненість
груп людей (роду, племені) з певними видами тварин, рослин.
Тотемами називають
тварин, яких первісні люди вважали своїми надприродними родичами. У тотемах
вони вбачали покровителів роду й племені, захисників, помічників у розв'язанні
всіх конфліктів. Тому свої родові колективи первісні люди називали іменами
тотемних тварин. Наприклад, родові колективи північноамериканських індійців з
племені журавля у XVII ст. мали назви журавля, сома, гагари, ведмедя. А в
Австралії наприкінці XVIII — на початку XIX ст. на запитання європейців
"Хто ти такий?" —
абориген відповідав: "Я — кенгуру" або "Я — личинка комахи". Такими
відповідями вони начебто підтримували свій кровний зв'язок з тотемами.
Спочатку тотемами
вважали тільки тварин, які були об’єктом полювання. Пізніше
(із збільшенням кількості людських колективів) поклоніння поширилося на решту
тварин, а в окремих народів —
і на рослини й природні
чинники. Наприклад,
в австралійців тотемами були собака Дінго, водяна
лілея, оливкове дерево, великий камінь, гарячий вітер, дощ, сонце.
Появі тотемізму
сприяли виникнення родового ладу і полювання як основний вид трудової
діяльності. Водночас із формуванням родового ладу з'явилася й залежність кожного
члена суспільства від колективу родичів, від яких первісна людина могла
отримувати допомогу і заступництво. А в умовах, коли полювання було основним
видом трудової діяльності, людина
дуже відчувала свою
залежність від тварин. Ця залежність — ^особливість раннього матріархату, втілена
в тотемізмі. Його характеризують дві головні риси. Перша — поклоніння не тотемічним
духам, а двійникам тотемів. Воно виявлялося через молитви (прохання), танці,
табу, жертвопринесення, виготовлення зображень тотемів, спеціальні тотемні
свята. Особливим способом поклоніння були обряди уподібнення тотему — прагнення ззовні бути схожим на
нього. Так, окремі жителі Африки, намагаючись бути схожими на антилопу-зебру, вибивали собі нижні
зуби. Друга риса — дозвіл
убивати і з'їдати тотема тільки за умови дотримання особливих релігійних
обрядів, щоб не нашкодити тотемному духові. Так, індійці-шевенези
(Канада) ще на початку XX ст. ставили перед мордою забитого
родича-оленя посуд з їжею, танцювали мисливський танець, просили вибачення і бажали
щастя духові оленя в країні мертвих.
Тотемізм — елемент усіх сучасних релігій.
Особливо відчутний його вплив в індуїзмі, де багатьох тварин вшановують як
священних. Найпочесніше місце серед них посідає корова. Сліди тотемізму
простежуються й у християнстві. Святий дух православні зображують у вигляді голуба,
а Христа часто
називають "агнцем" (ангелом). В обряді ритуального з'їдання тотема
втілене християнське таємне причащання, під час якого віруючі, споживаючи хліб
і вино, з'їдають тіло і п'ють кров Бога.
Землеробський
культ —
поклоніння двійникам чинників природи, які впливають на врожай.
Типовий приклад — релігійні погляди індійців-ірокезів,
які жили на території нинішніх канадських міст Квебек
і Монреаль. Ще в XIX ст. ірокези вшановували чотирьох
головних духів: землі, бобів, кукурудзи і гарбуза. Ці духи, за їхніми
уявленнями, були жінками. Духів кукурудзи, бобів і гарбуза міфологія ірокезів
зображувала у вигляді
трьох сестер,
одягнених у листя відповідних рослин. Крім духів-жінок, вшановували також
духів-чоловіків — сонця, дощу і вітру.
Землеробський культ
— явище історичне. З
розвитком матріархату (прибл. 8 тис. років тому) основним видом виробничої
діяльності було мотичне землеробство, яким займалися
жінки. Залежність землеробства від природи і керівна роль жінки — ось дві
головні особливості, відображені в релігійних поглядах людей. Цю релігійну
систему характеризують кілька рис:
1. Вшанування
двійників природних факторів, які в уяві людей впливали на врожай. Наприклад,
багато народів (вавилоняни, єгиптяни та ін.) гадали,
що на врожай впливають місяць і планети, тому поклонялися також духам цих об'єктів.
2. Головна роль жінки
в релігії. Землеробський культ — своєрідне жіноче вірування. Це виявилося у тому, що найголовніших
духів зображали у вигляді духів жіночого роду, а найважливіші релігійні обряди
виконували жінки. У деяких народів дозволяли важливі обряди виконувати й чоловікам,
але за умови, що вони видаватимуть себе за жінок.
3. Людське
жертвопринесення як система. Не розуміючи суті землеробських процесів,
люди вважали врожай вдячністю духів за пожертвування, тому намагалися свої дари
духам зробити дорожчими, ціннішими. Так виникла ідея необхідності людського
жертвопринесення.
4. Ідеї смерті та
воскресіння деяких духів. Спостерігаючи за зерном, люди помітили, що
після "поховання" воно воскресає. Так
зародилося уявлення, нібито деякі духи можуть тимчасово померти, щоб потім
воскреснути.
5. Переселення країни
мертвих із землі на небо. Багато благ і прикрощів землеробам посилало
небо: світло, тепло, дощ, вітер, сніг, град. Це породило уявлення про те,
нібито духи живуть на небі. За аналогією і країну мертвих переселили із землі
на небо. Саме тоді вперше постала ідея про життя душ мертвих у царстві
небесному.
Землеробський культ
широко представлений у сучасних релігіях. Серед християнських святих є
покровитель землеробства (Георгій), повелитель дощу і грому (Ілля-пророк). Від ідеї жіночого духу землі бере початок
уявлення про Богородицю: віруючі в селі називали її покровителькою хлібів. Із
землеробського культу прийшли в християнство свята Різдва Христового (в
минулому — свято народження духу хсонця) і Пасхи (в минулому свято воскресіння духу зерна).
Шаманізм (евенк, шаман — знахар) — віра в можливість спілкування служителів культу (шаманів) з духами.
Якути ще в XIX
ст. вважали, що людину може вилікувати
тільки шаман. Процедура його лікування складалася із заклинань, пісень, танців,
звернень до духів. Якщо після такого "лікування" людина перемагала
хворобу, слава приписувалася шаману, а якщо помирала, винним оголошувався злий
дух, що вкрав душу хворого.
Шаманізм теж є породженням певних історичних умов. Приблизно 6 тис. років тому розпочався перехід до патріархату.
Основними видами виробничої діяльності стали скотарство і землеробство.
Займалися цією працею чоловіки, оскільки вони володіли мисливським знаряддям.
Головна роль чоловіка в господарському житті зумовила його пріоритет і в
господарському управлінні. Здатність утримувати людей, які нічого не
виробляють, і керівна роль чоловіка в суспільстві були втілені в шаманізмі.
Шаманізм характеризують:
1. Поява професійних служителів культу. Вперше в історії релігії виникла група людей, які засоби
для існування значною мірою або повністю здобували за рахунок виконання
релігійних обрядів. Хоча в особі шаманів заявило про себе духовенство, церкви
ще не було. Шамани не мали власної організації, а діяли в межах родоплемінної,
підкоряючись ватажкам роду і племені.
2. Виокремлення головного об'єкта релігійного поклоніння — шаманських духів. З погляду тогочасних людей, ці духи служили шаманові, виконували його волю,
допомагали пізнавати таємниці, билися зі злими духами.
3. Головна роль чоловіка в релігії. Кількість духів-жінок різко зменшилася, їх витіснили на
задній план духи-чоловіки. Серед професійних служителів культу були й жінки,
але з поглибленням процесу розпаду родового ладу їх ставало менше.
4. Використання істеричних нападів як засобів виконання
релігійних обрядів. У багатьох
народів шамани входили в екстаз і доводили себе до нападів, що призводило до
нервових захворювань. Дуже часто саме нервовохворі ставали шаманами через свою
незвичайність і обмежену здатність до суспільне корисної праці.
5. Використання оманливих дій як засобів виконання
релігійних обрядів. Релігія
виникла без будь-якого обману. І лише на стадії шаманізму
до несвідомого одурманення додався свідомий обман, який став водночас і засобом
відправлення релігійних обрядів, і однією з додаткових причин збереження
релігійності. Деякі народи Азії, Австралії та Америки, які й тепер зберігають
залишки первісного суспільства, перебувають під впливом шаманізму.
Елементи шаманізму існують в усіх сучасних
релігіях. Це і професійна каста служителів культу, і уявлення про те, що
священики перебувають в особливих відносинах із світом духів, і те, що головні
представники надприродного світу — чоловічої статі. До цих елементів належить й екзальтація, властива окремим
сучасним релігіям.
Розпад суспільства на класи спричинив зміну релігійної діяльності людей, а
на місце давніх релігій прийшли нові. За змістом вони були складніші, тому їх
називають розвинутими релігіями. Всі розвинуті релігії поділяють на три
групи: ранні національні, пізні національні та світові. Розвинуті релігії
наділені новими рисами. У них головними об'єктами релігійного поклоніння були
не духи, а боги. Боги в уяві віруючих — це своєрідні вдосконалені духи, які
мають владу і щодо надприродних об'єктів, і над людським суспільством. У
класових суспільствах серед багатьох людей побутувало переконання, що саме боги
встановлюють, проповідують і захищають нерівність людей. Класове розшарування
суспільства зумовила появу церкви як спеціального ідеологічного апарату
панівного класу. Церква користувалася всіма засобами для задоволення своїх
потреб, контролювала дотримання віруючими релігійних обрядів, захищала існуючі
порядки, пропагувала і насаджувала релігійні ідеї.
РАННІ НАЦІОНАЛЬНІ РЕЛІГІЇ
Ранні національні релігії — релігійні вірування, які виражали ідеологічне протистояння різних верств населення у межах однієї національної держави.
До них відносять
давньоєгипетську, давньоіндійську, давньоєврейську,
давньогрецьку, давньоперську, давньоримську та ін.
Історичним підґрунтям їх виникнення та існування був рабовласницький лад. Ці
релігії існували в умовах, коли найбільш пригнічені верстви населення тримали
у покорі тільки шляхом насильства. Але тоді релігію ще не використовували як
засіб ідеологічного впливу на них.
Головні риси ранніх
національних релігій:
1. Усунення від
офіційного культу низів суспільства. У цих релігіях до культових
відправлень не допускали рабів, а в окремих випадках і частину сільської
бідноти. Рабів і сільську бідноту, що належали до нижчих верств (каст), називали
різнонародженими (їх породила мати). Двічі народженими
називали тих, кого народила мати і хто пройшов обряд освячення Богом, тобто
одержав друге народження.
2. Нетривалість
існування. Давні національні релігії існували тільки в межах
рабовласницького суспільства. Як тільки суспільство вичерпувало себе і релігію,
на зміну приходили пізні національні або світові релігії.
3. Суворий
політеїзм. Усі ранні національні релігії були політеїстичними (гр. poly — багато, teoc — Бог),
тобто багатобожні. Із багатьох богів виділяли невелику групу головних, а
серед них — верховного
Бога. Його шанували як царя богів і людей, джерело й охоронця законів. Інших
богів вважали його помічниками, які відповідали за окремі сфери земного і
потойбічного життя. За віруваннями, наприклад давніх греків (VIII—III ст. до н.е.),
верховним богом був Зевс. Крім нього, вшановували богиню шлюбу і подружнього
життя Геру, головного суддю в країні мертвих Аїда, богиню мудрості, наук і
ремесел Афіну, бога мистецтва й охоронця доріг Аполлона та ін. У давньоіндійській релігії (X—-І ст. до н.е.) брахманізмі як верховного бога шанували Брахму. Йому допомагали Шива — бог
створення і руйнування, народження і смерті, Вішну — бог-охоронець, Індра
— бог війни та ін. У
ранній національній релігії давніх євреїв верховний бог Ягве,
богиня шлюбного життя Аннат, бог Сонця Самсон, бог війни
Саваоф, бог землеробства — Ілія,
бог пустелі — Аза-зел та інші утворили пантеон богів.
4. Зародження вчення
про посмертну віддяку (наявність причинного зв'язку між поведінкою людини в
земному житті та її долею у загробному). Це вчення визнає
посмертну винагороду для одних людей (праведників) і кару для інших
(грішників). Однак віддяку пропагували не всі релігії й течії й не на всіх
етапах їхнього розвитку. До того ж ранні національні релігії не обіцяли
небесної винагороди рабам.
5. Обов'язковість
жертвопринесень. У жертву богам приносили пшеницю, виноград, мед, молоко,
вино, запашні трави, дику птицю, півнів, кіз, овець, свиней, биків тощо.
Чимало національних релігій вимагали і принесення в жертву людей. За
повідомленням Плутарха (II ст. до
н.е.), жителі Карфагена, прихильники давньофінікійської
релігії, в жертву богу війни Молоху приносили не тільки військовополонених, а й
дітей-первістків. Це було характерне і для давньоєврейської, давньовавилонської, давньоєгипетської та інших ранніх
національних релігій.
Ранні національні
релігії не збереглися, але багато мотивів і обрядів з них увійшли до сучасних
релігій. Пізніше національні релігії охопили своїм впливом усі соціальні
прошарки однієї національності. До таких належать багато нинішніх релігій:
індуїзм, сикхізм, джайнізм (Індія), конфуціанство,
даосизм (Китай), синтоїзм (Японія), іудаїзм (релігія євреїв у багатьох країнах
світу) та ін.
ПІЗНІ НАЦІОНАЛЬНІ РЕЛІГІЇ
Пізні
національні релігії — релігійні вірування, що постали з
намагань приборкати найпригніченіші верстви населення
держави.
Виникли з розпадом
рабовласництва і зародженням феодальних відносин. Вони позбавлені ідеологічного
протистояння низів і верхів.
Головні риси пізніх
національних релігій:
1. Великі масштаби
впливу. У відправленні культу брали участь не лише правляча
верхівка, заможні та середні верстви, але й найбільш експлуатована частина
суспільства. Так, індуїзм, який прийшов в Індію у І ст. н.е. на зміну
брахманізму, зберіг поклоніння тим самим богам, але ліквідував поділ індусів на
касти.
2. Живучість. Багато
різних національних релігій існують і до цього часу.
3. Єдність політеїзму
й монотеїзму (багатобожжя та єдинобожжя). Більшість релігій
цього типу політеїстичні. Але СЄРЗД них є і монотеїстичні.
4. Спрощення
жертвопринесень. Жертвопринесення худоби,
птиці зменшено або зовсім відмінено.
Повністю скасовано людські жертвопринесення.
5. Розвинутість учення про
загробні відплати. На цьому етапі розвитку релігії уявлення про потойбічне ж и чтя набули
першочергового значення. Сподівання на небесну винагороду за хорошу поведінку
були поширені й серед найбільш пригноблених верств населення. Прикладом пізньої
національної релігії є іудаїзм, який у VII ст. н.е.
прийшов на зміну давньоєврейській релігії.
Світові
релігії — монотеїстичні релігії, які в процесі свого історичного
розвитку подолали етнонаціональні межі й стали
відкритими для всіх.
Такими релігіями є
християнство, іслам, буддизм. Головні риси світових релігій:
1. Виникнення у
зв'язку з радикальними історичними змінами. Здебільшого це був
перехід до розвинутішої соціально-економічної
формації (укладу життя), що нерідко супроводжувалося централізацією внутрідержавного
життя. Все це стосувалося доль багатьох людей.
2. Космополітичний,
пропагандистський характер, орієнтація на всіх людей. Незалежно від
статі, соціального стану, національної та расової приналежності, всі вони
вважаються рівними перед Богом і такими, що потребують спасіння.
3. Відмова від
специфічної обрядовості, яка розмежовує людей різних національностей. Проте певні
відмінності в обрядових дійствах існують, не маючи принципового характеру.
4. Велика роль у їх
становленні засновника або групи засновників.
5. Відображення
способу життя великих регіонів, різних станів, каст, народностей, націй.
6. Чітко виражений
прозелітизм. Він виявляється у глибокій прихильності до своєї віри,
намаганні навернути до неї якомога більше послідовників інших віровчень.
7. Наявність за певних
історичних умов етнічного забарвлення, етнічної та релігійної приналежності.
Нетрадиційні
релігії, неорухи
Це релігійні
комплекси, історично не успадковані від попередніх епох певним етносом, не
притаманні його релігійній духовності, культурно-побутово, ментально не укорінені,
поширені внаслідок місіонерської дійсності.
Головні риси
нетрадиційних релігій, неорухів:
1. Виникнення на хвилі
пошуків нових ціннісних орієнтирів. Як правило, спричинювала їх криза
традиційної релігії.
2. Міжрелігійний
синтез. Нетрадиційні релігії здебільшого поєднують у собі
елементи різних віровчень.
3. Динамічність
розвитку і поширення, строкатість і постійна змінність спектра. Нетрадиційними
для релігії певного етносу можуть бути як світові, національні віровчення, так
і неокульти.
4. Привабливість для
високоосвічених людей. Нерідко до них прилучаються особи, які
активно розмірковують над сенсом життя, прагнуть пізнати духовні надбання
різних народів.