митрополія київська І всієї русі
литів київських
формально перебувала в Києві, а фактично у Володимирі-на-Клязьмі (з 1299p.).
Оскільки центр
релігійного життя змістився на північ, перед Галицько-Волинським князівством
постала необхідність створити свою митрополію, що дозволило б йому втримати
політичну вагу. У 1303 р. стараннями князя Юрія Львовича (внука Данила
Галицького) було засновано Галицьку митрополію для південно-західних руських
земель, непідвладних Золотій Орді, яку неодноразово скасовували й
відновлювали. Перший митрополит Ніфонт очолював її
всього два роки. Після нього Юрій Львович послав на висвячення у Константинополь ігумена Петра Ратенського, якого патріарх Афанасій поставив митрополитом
Київським і всієї Русі. Передбачивши зростання ролі тоді ще маленького селища
Москви як майбутнього центру, Петро без офіційного дозволу Константинополя
переносить туди з Володимира митрополичу кафедру (1325) і стає духовним натхненником московського
князя Івана Калити. Дозвіл на перенесення митрополичої кафедри з Києва до
Володимира було надано в 1354
р. тільки за умови, що Київ буде "першим її престолом і першою
кафедрою".
Київська митрополія
ще понад сто років по тому зберігала свою першу назву — митрополія Київська і всієї Русі.
Руська церква і Київська митрополія того часу — синоніми, різні назви однієї й
тієї ж релігійної організації.
У 1448 р. Руська
церква, фактично, хоч і без канонічного оформлення, стає автокефальною, самоврядною,
незалежною від Константинополя, обравши у Москві митрополитом єпископа Іону,
який останнім носив титул "Київський і всієї Русі". Наступний уже
звався Митрополитом Московським і всієї Русі.
На початку XIV ст.
українські землі, як відомо, опинилися під владою литовських князів, а Руська
православна церква під впливом московських і литовських князів, які прагнули
мати на київській митрополичій кафедрі свого претендента. Оскільки кожна
сторона у 1354 році надіслала на висвячення свого претендента, Константинопольський
патріарх висвятив двох митрополитів: Алексія — Митрополитом Київським і всієї
Русі (з центром у Москві) та Романа — Митрополитом Литовським (Київським), під
опіку якого було віддано єпархії Білорусі та України. Але Романові не вдалося
утвердитися в Києві. А московсько-литовське протистояння спричинило розкол
Київської митрополії,
яка тривалий час перебувала без митрополита.
Лише у 1458 р. Константинополь не
без допомоги папи Римського висвятив на Київську митрополичу кафедру Григорія
Болгарина, якого Москва визнати не захотіла. Але він був визнаний великим
князем литовським Казимиром IV. Це засвідчило остаточний поділ Київської митрополії на
Литовську (Київську) і Московську. Охоплюючи десять єпископств України та
Білорусі, новоутворена митрополія фактично припинила церковні зв'язки з
Москвою, повернувшись під верховенство Константинопольського патріарха.
Звільнившись від московської опіки, українське православ'я опинилося під
владою литовських князів і польських королів, які прибрали собі право
вирішувати церковні справи, призначати єпископів і навіть самого митрополита. А
митрополити, хоч вони і називалися київськими, фактично перебували у Вільно
або Новогрудку (тепер — райцентр Гродненської області).
Якщо на перших порах литовські
князі підтримували православ'я, то після Кревської унії (1385) князь Ягайло перейшов
у католицизм, навертаючи до нього населення держави. Православ'я відповідно
опинилося в дискримінованому становищі. До того ж захоплення у 1453 р. турками Константинополя
теж підірвало авторитет православ'я, ослабило вплив Константинопольського
патріарха.
А тим часом Москва у 1589—1593 роках офіційно
оформила автокефальні права для своєї церкви, висунувши претензії на роль
"третього й останнього Риму".
З прийняттям у 1569 р. Люблінської, а в 1596 р. Берестейської
уній, православна ієрархія в Україні фактично опиняється у безправному
становищі. На початку XVIII ст. вона мала лише одного єпископа.
Відновлення її в правах відбулося в 1620 р. Єрусалимським патріархом за підтримки братств, міщан і
запорозького козацтва. Тоді ж митрополитом Київським було обрано ігумена Києво-Михайлівського монастиря Йову Борецького. Патріаршою
грамотою дозволялося єпископам самим обирати митрополита за неможливості
узгодити це питання з Константинопольським патріархом.
Після 1654 р. постало питання
про перехід Київської митрополії з-під юрисдикції Константинопольського
патріарха до Московського. Але не всі ієрархи, зокрема Сильвестр Косів, поділяли такі наміри. Декотрі з
них і в наступні роки орієнтувалися на Польшу. Але у 1685
р
Християнство на Русі
мало особливу підтримку держави. Митрополити були керівниками церковної
організації Русі в релігійно-канонічних справах і радниками князя у справах
громадських. Після поділу церков (1054) на православну і католицьку руські священнослужителі
залишилися в підпорядкуванні Візантійської церкви. Толерантними були їх
відносини з наверненими до католицизму західними сусідами, про що свідчать
військово-політичні, торговельні, родинні зносини, обопільний обмін посольствами
з Римом тощо.
До 1036 р. резиденцією
Київського митрополита був Переяслав, а пізніше Київ. На межі X—XI ст.
засновуються єпархії, як правило, в межах удільних князівств з центрами у
Новгороді, Білгороді (нині с. Білогородка на
Київщині), Юр'єві (нині м. Біла Церква), Володимирі-Волинському, Чернігові,
Ростові та ін. У різні часи на Русі існувало до 20 єпархій. Хоч у X—XI ст. митрополити й архієреї (керівники
єпархій) були греками (лише двічі ними були не греки), і їх призначав
Константинопольський патріарх. Київська митрополія фактично була автономною,
митрополит користувався багатьма патріаршими правами.
Єпископства ставали
центрами поширення візантійської культури, оскільки разом з
єпископами прибували переписувачі книг, іконописці, церковні зодчі.
Духовенство
поділялось на "біле" (парафіяльні священики, що не давали обітниці
безшлюбності) та "чорне" (ченці — здебільшого високі духовні ієрархи). У XIII ст. на Русі було до 50 монастирів, 17 — у Києві. Потреба мати
місцевих священиків спонукала до створення навчальних закладів. Уже за
Володимира у Києві, Новгороді та інших містах були засновані школи для
підготовки священнослужителів та переписувачів церковно-богослужбових книг.
Згодом вони стають центрами освіти, поширення грамоти. Започатковується робота
над першими руськими літописами.
У цей час сформувався
один з феноменів — київське
християнство, яке, запозичивши обрядові й культові форми, не сприймало
візантійської теократії (форма правління, за якої повнота влади в державі
належить духовенству), цезаропапизму (коли главою
церкви є фактично правитель держави, він призначає ієрархів). Київське християнство
було за розмежування функцій церкви і держави, стриманіше ставилося до
багатьох ритуалів і догм, сповідуючи принцип рівноцінності всіх народів,
однакової відповідальності кожної людини перед Богом, вболівання про державу
(патріотизм). Ці основні його засади були обґрунтовані у "Слові про закон
і благодать" митрополита Іларіона.
За Володимира
могутність Руської держави досягла найвищого рівня. А вже за Ярослава Мудрого (1019—1054) починається її
поступовий занепад, головна причина та ознака якого — дроблення єдиної держави на численні
удільні, часто ворогуючі між собою, князівства. Київ втрачає значення загально
руського державного центру, а жодне інше місто такого значення не мало. За цих
умов лише церква зберегла централізовану єдність і певною мірою компенсувала
відсутність державної єдності Русі.
У роки
монголо-татарської навали Руська церква зазнала великих втрат, більшість
храмів було пограбовано, церковні книги знищено, сотні священиків і монахів
піддано гонінням, багатьох страчено, що спричинило занепад релігійного життя.
У 1240 р. хан Батий захопив
І зруйнував Київ, який уже втратив значення загально руського церковного
центру.
Після монголо-татарської навали
кафедра митрополитів київських
формально перебувала в Києві, а фактично у Володимирі-на-Клязьмі (з 1299p.).
Оскільки центр
релігійного життя змістився на північ, перед Галицько-Волинським князівством
постала необхідність створити свою митрополію, що дозволило б йому втримати
політичну вагу. У 1303 р. стараннями князя Юрія Львовича (внука Данила
Галицького) було засновано Галицьку митрополію для південно-західних руських
земель, непідвладних Золотій Орді, яку неодноразово скасовували й
відновлювали. Перший митрополит Ніфонт очолював її
всього два роки. Після нього Юрій Львович послав на висвячення у Константинополь ігумена Петра Ратенського, якого патріарх Афанасій поставив митрополитом
Київським і всієї Русі. Передбачивши зростання ролі тоді ще маленького селища
Москви як майбутнього центру, Петро без офіційного дозволу Константинополя
переносить туди з Володимира митрополичу кафедру (1325) і стає духовним натхненником московського князя
Івана Калити. Дозвіл на перенесення митрополичої кафедри з Києва до Володимира
було надано в 1354 р. тільки за
умови, що Київ буде "першим її престолом і першою кафедрою".
Київська митрополія
ще понад сто років по тому зберігала свою першу назву — митрополія Київська і всієї Русі.
Руська церква і Київська митрополія того часу — синоніми, різні назви однієї й
тієї ж релігійної організації.
У 1448 р. Руська
церква, фактично, хоч і без канонічного оформлення, стає автокефальною,
самоврядною, незалежною від Константинополя, обравши у Москві митрополитом
єпископа Іону, який останнім носив титул "Київський і всієї Русі".
Наступний уже звався Митрополитом Московським і всієї Русі.
На початку XIV ст.
українські землі, як відомо, опинилися під владою литовських князів, а Руська
православна церква під впливом московських і литовських князів, які прагнули
мати на київській митрополичій кафедрі свого претендента. Оскільки кожна
сторона у 1354 році надіслала на висвячення свого претендента, Константинопольський
патріарх висвятив двох митрополитів: Алексія — Митрополитом Київським і всієї
Русі (з центром у Москві) та Романа — Митрополитом Литовським (Київським), під
опіку якого було віддано єпархії Білорусі та України. Але Романові не вдалося
утвердитися в Києві. А московсько-литовське протистояння спричинило розкол
Київської митрополії,
яка тривалий час перебувала без митрополита.
Лише у 1458 р. Константинополь не
без допомоги папи Римського висвятив на Київську митрополичу кафедру Григорія
Болгарина, якого Москва визнати не захотіла. Але він був визнаний великим
князем литовським Казимиром IV. Це засвідчило остаточний поділ Київської митрополії на
Литовську (Київську) і Московську. Охоплюючи десять єпископств України та
Білорусі, новоутворена митрополія фактично припинила церковні зв'язки з
Москвою, повернувшись під верховенство Константинопольського патріарха.
Звільнившись від московської опіки, українське православ'я опинилося під
владою литовських князів і польських королів, які прибрали собі право
вирішувати церковні справи, призначати єпископів і навіть самого митрополита. А
митрополити, хоч вони і називалися київськими, фактично перебували у Вільно
або Новогрудку (тепер — райцентр Гродненської області).
Якщо на перших порах
литовські князі підтримували православ'я, то після Кревської унії (1385) князь Ягайло перейшов
у католицизм, навертаючи до нього населення держави. Православ'я відповідно
опинилося в дискримінованому становищі. До того ж захоплення у 1453 р. турками
Константинополя теж підірвало авторитет православ'я, ослабило вплив
Константинопольського патріарха.
А тим часом Москва у 1589—1593 роках офіційно
оформила автокефальні права для своєї церкви, висунувши претензії на роль
"третього й останнього Риму".
З прийняттям у 1569 р. Люблінської, а в 1596 р. Берестейської
уній, православна ієрархія в Україні фактично опиняється у безправному
становищі. На початку XVIII ст. вона мала лише одного єпископа.
Відновлення її в правах відбулося в 1620 р. Єрусалимським патріархом за підтримки братств, міщан і
запорозького козацтва. Тоді ж митрополитом Київським було обрано ігумена Києво-Михайлівського монастиря Йову Борецького. Патріаршою
грамотою дозволялося єпископам самим обирати митрополита за неможливості
узгодити це питання з Константинопольським патріархом.
Після 1654 р. постало питання
про перехід Київської митрополії з-під юрисдикції Константинопольського
патріарха до Московського. Але не всі ієрархи, зокрема Сильвестр Косів, поділяли такі наміри. Декотрі з
них і в наступні роки орієнтувалися на Польшу. Але у 1685
р.
Луцького єпископа Гедеона Святополка за підтримки гетьмана
Івана Самойловича обрали митрополитом Київським, який присягнув на вірність
Московському патріархатові. Роком пізніше Константинополь погодився на перехід
Київської митрополії під юрисдикцію Московського патріархату. На цьому на
довгі роки обривається літопис Київської митрополії. Натомість зароджується
рух за автокефалію православної церкви в Україні.
До 1990 р. православні
парафії та інші церковні утворення в Україні належали до Українського
екзархату Московського патріархату.
українська автокефальна
православна
церква (уапц)
Автокефалія (гр. antos — сам, kephale — голова) —
самоврядування та адміністративна незалежність помісних православних
церков.
Перші автокефальні
церкви — Константинопольська,
Александрійська, Єрусалимська — виникли в IV ст. у процесі відособлення патріархій
і митрополій. Це було зумовлено намаганням звільнитися від влади константинопольських
імператора і патріарха.
Після запровадження
християнства на Русі церква підпорядковувалася Константинополю, що певною мірою
сковувало політичну владу в державі. Саме в намаганні дистанціюватися від нього
Ярослав Мудрий ініціював обрання на митрополичу кафедру Іларіона. Цим було
зумовлене і його рішення щодо канонізації Бориса і Гліба, яке відбулося вже
після його смерті — у 1072 р. Повторна спроба проголосити автокефалію Київської
митрополії відбулася за великого князя Ізяслава Мстиславича в 1147р., коли
собор єпископів віддав митрополичу кафедру князівському ставленику Климентов! Смолятичу.
Однак всі спроби здобути автокефалію були невдалими. А згодом на тривалий
час проблему автокефалії заступила проблема виживання православ'я,
переслідуваного то монголо-татарськими, то польсько-литовськими (унія) завойовниками.
Після відновлення у 1620 р. православної
ієрархії в Україні православна церква набирає рис національної української
церкви, особливо за митрополита Петра Могили. У народно-визвольній
війні під проводом Богдана Хмельницького вона була
однією з найвпливовіших сил.
З утвердженням
Московського патріархату, а особливо після 1654 р., роль Київської митрополії почала згасати, єдиним
помітним у Європі центром духовного життя залишалася
Києво-Могилянська академія, та згодом кращі її кадри були рекрутовані до
Москви.
Після того як Петро І
у 1721 р. скасував
патріаршество, заснувавши Священний синод — бюрократичну установу для нагляду за справами церкви, а
Катерина II в 1764 р. позбавила
церкву земельних володінь, Руська православна церква стала абсолютно залежною
від самодержавства, складовою частиною державного бюрократичного апарату,
знаряддям русифікаторської політики. Тоді український єпископат, який
формувався здебільшого з українського панства, виконуючи московські настанови,
доклався до процесу нівеляції специфічних національних рис православ'я в
Україні. Чого вартий хоча б той факт, що в українських церквах оголошувалась
анафема гетьману І. Мазепі.
Це загострило
проблему автокефальності української церкви. Серед
нижчого українського православного духовенства та прогресивної інтелігенції
українофобська політика церковної ієрархії наштовхнулася на опір. У середині XIX ст.
національно-демократична громадськість, насамперед діячі Кирило-Мефодіївського
братства, знову починає ставити питання про автокефалію православної церкви в
Україні.
Цей рух значно
посилився внаслідок першої російської революції 1905—1907 pp., коли в Руській православній церкві намітилася внутрішня
криза. Тогочасні українські ліберальні газети систематично друкували матеріали
про злиденний стан українського духовенства, про байдужість до них керівництва
церкви. Непоодинокі були й заклики до національного оновлення, демократизації
церковного життя. Проте рух за суверенізацію православної церкви в Україні так
і не набув широкого розвитку аж до Лютневої революції 1917р. На пастирських
зібраннях у березні того ж року було створено ініціативний орган з
відокремлення українських єпархій від РПЦ — Виконавчий комітет духовенства і
мирян, який заявив про свою лояльність до Тимчасового уряду і підтримав
Центральну раду. До Центральної ради з правом вирішального голосу були делеговані
протоієрей Н. Шараївський, священики А. Хоздицький, Г. Чернявський, а
членом виконкому Центральної ради став представник духовенства, яке виступало
за автокефалію православної церкви в Україні, — П. Погорілко. Однак не всі
українські священики приєдналися до національного руху. На пастирських зборах,
патріарших з'їздах, що відбувалися з березня 1917 p., більшість становили світські прихильники перетворень — парафіяльний актив (миряни). З
рішучими закликами за відокремлення української церкви виступили також
Українська партія соціалістів-федералістів, Українська демократично-хліборобська
партія, Українська партія соціалістів-самостійників та ін. У багатьох парафіях
віруючі вимагали замінити священиків-росіян українцями, надати Україні церковну
автономію, але ці виступи не були масовими. У робітничих масах церковним
перетворенням не надавали великого значення. А селяни, які становили більшість віруючих,
недостатньо орієнтувалися в тодішній швидкоплинній політичній ситуації.
Для утвердження
автокефалії православної церкви в Україні передусім потрібна була воля вищого
духовенства, єпископату. Таку волю міг чітко заявити тільки церковний собор. Ідея
скликання його була сформульована вже влітку 1917 p., але Тимчасовий уряд його заборонив.
Ініціатори
автокефалії, розраховуючи на підтримку Центральної Ради, яка, однак, особливого
інтересу до цієї проблеми не виявила, в листопаді 1917 р. створили комітет
із скликання Всеукраїнського церковного собору, який невдовзі без погодження з
єпископатом проголосив себе Всеукраїнською православною церковною радою (ВПЦР) — найвищим органом церковного управління
в Україні. ВПЦР готувала заклики до віруючих про скликання Всеукраїнського
церковного собору та розсилала в єпархії листи щодо представництва на ньому.
Боячись поглиблення церковного розколу і маючи певність у тому, що більшість
єпископів РПЦ в Україні не підтримає ініціаторів відокремлення, патріарх Тихон погодився
з його проведенням. На соборі, який розпочав свою роботу 7 січня 1918 p., прихильники патріарха Тихона намагалися дати відсіч ідеї створення автокефальної
церкви в Україні. Назрівало зіткнення між прихильниками та противниками
автокефалії. Прагнучи запобігти цьому і розраховуючи в перспективі взагалі
зняти з порядку денного питання про автокефалію, 19 січня Соборна рада оголосила перерву в роботі.
За Гетьманату влада
була зацікавлена в компромісному вирішенні церковного питання, підтримуючи ідею
автономії української церкви, яку й було тоді проголошено. У рішеннях
Всеукраїнського церковного собору (січень 1920) було записано, що "богослужбовою мовою в православній
церкві в Україні залишити, як і раніше, церковнослов'янську". Українською
було дозволено користуватися лише після богослужіння, в проповіді, якщо цього
побажають парафіяни. Багато учасників собору розцінили його рішення як такі,
що не відповідають національно-демократичним соборним основам церковного
будівництва. Комісія у церковних справах на чолі зі священиком Ю. Жевченком —- одним з майбутніх єпископів Української
автокефальної православної церкви — вимагала "звільнення української
церкви від зовнішньої інодержавної, інонаціональної
церковної влади московського патріарха та надання українській церкві
незалежності (автокефалії)".
Лише після краху
Гетьманату з'явилися можливості для здобуття автокефалії. Соціально-політична
орієнтація уряду Директорії на українську національну буржуазію, прагнення
відмежуватися від радянської Росії збіглися з курсом на утворення незалежної
православної церкви в Україні. Прихильники автокефалії одержали доступ до
політичної влади: В. Чехівський став
прем'єр-міністром, а міністром віросповідань — І. Липа.
Оскільки становлення
Української автокефалії було ускладнене опозицією з боку ієрархів Руської
православної церкви, 1 січня 1919 р. Директорія видала
"Закон про Українську автокефальну православну церкву", в якому було
заявлено, що церковна влада автокефальної церкви з її всім урядовим складом
оплачується коштами з державної скарбниці, а Українська автокефальна церква з
її синодом і духовною ієрархію ні в якій залежності від Всеросійського
патріарха не перебуває.
Нова церковна
організація, дії якої були спрямовані на досягнення автокефалії, зазнала
переслідувань з боку денікінців, які влітку 1919 р. захопили майже всю територію України. Боротьбу проти
автокефалії очолив митрополит Агапіт, затверджений у
1918 р. митрополитом
Київським і Всеукраїнським. Велено було перевести богослужіння, церковне листування
на російську мову та поминати на всіх службах "Богохраниму
Державу Російську, іі верховного вождя з градоправителями і христолюбиве
воїнство".
Автокефальні парафії ліквідовували, храми, в тому числі св. Софію у Києві,
відібрали.
Поразку денікінщини
прихильники автокефалії використали для відновлення своїх позицій у
Правобережній Україні, яку в травні 1920 р. окупували поляки. Вже 5 травня ВПЦР своєю постановою
відмовилася від підпорядкування ієрархії Руської православної церкви і вдруге
проголосила себе вищим органом церковного управління в Україні, відновивши
чинність "Закону про Українську автокефальну православну церкву".
Єпископів, які виступали проти автокефалії, ВПЦР оголосила такими, які
відкололися від української церкви.
Прихильники автокефалії
усвідомлювали, що їх церква канонічною бути не може і почали енергійні пошуки
ієрарха. Ще за часів Центральної Ради вони зверталися з проханням до
Грузинського та Константинопольського патріархів, щоб вони висвятили єпископів
для Української автокефальної православної церкви. Перший нічого не відповів. А
6 березня 1920 р. їм надійшла
офіційна відмова від місцеблюстителя Константинопольського патріаршого
престолу митрополита Дорофея.
У грудні 1920 р. ВПЦР запросила на
кафедру єпископа Руської православної церкви Антоніна (Грановського),
але той відмовився. Так вчинив і полтавський архієпископ Парфеній, зіславшись на слабке здоров'я. Усе це поставило під
загрозу канонічне оформлення автокефальної церкви в Україні.
У травні 1921 р. було скликано
Київський єпархіальний церковний собор, який став одним із етапів підготовки
Всеукраїнського собору. Він закликав ВПЦР домагатися українізації парафій,
ліквідації старорежимного церковного устрою. Впроваджувалася виборність
духовенства, доступ в архієрейський сан був відкритий особам з білого
духовенства, мирянам. Водночас був створений прецедент: зробити Українську
автокефальну православну церкву канонічною в обхід церковних канонів. 14 жовтня 1921 р. у храмі св. Софії Києва розпочався Всеукраїнський православний
церковний собор, зібравши до 500
представників духовенства і мирян. Були запрошені й екзарх України митрополит
Михаїл, усі православні єпископи. Але оскільки собор
був скликаний всупереч постановам Всеукраїнського православного собору 1918 р., на якому домінували
прихильники Патріарха Тихона,
і без узгодженння з вищою церковною
владою, то ніхто з єпископів участі в ньому не взяв. А митрополит Михаїл, хоч і прибув на собор, заявив, що це зібрання він
за собор не визнає і прохання поставити єпископа задовольнити не може.
Головуючий на
Всеукраїнському православному церковному соборі В. Чехівський
закликав звільнитися від залежності від Московської церкви, тому що вона веде
русифікаторську пропаганду. Собор визнав акт 1686 р. про підпорядкування
Української церкви Московському патріарху недійсним і аморальним, як і
постанови Московського (1917) та Київського (1918) соборів, ухвалив автокефалію
української православної церкви, її аполітичність, використання української
мови в богослужіннях, проголосив собороправність
УАПЦ. Затвердив він і канони нової церкви. Визнано доцільними і "єдино
можливими" правила церковного ладу, встановлені вселенськими та помісними
соборами, із зауваженнями, що "вимоги життя церкви можуть... виключити їх
зо вжитку". Було висунуто ідею про утворення Всесвітньої єдиної соборної
апостольської православної християнської церкви, у якій "ніякого підлягання
церкви окремого народу церкві другого народу бути не повинно".
Проголошення
Української автокефальної православної церкви викликало протидію традиціоналістського напряму в Руській православній
церкві, а обновленське крило РПЦ розглядало УАПЦ як споріднену течію. На
Помісному соборі РПЦ 1923 p., підготовленому обновленцями
в Москві, було визнано автокефалію православної церкви в Україні. У відповідь
на рішення собору екзарх України митрополит Київський Михаїл
звернувся до православного населення із закликом не піддаватися "омані автокефалістів", не визнавати постанов "їхнього
неканонічного собору", не йти за ними.
Після собору УАПЦ 1921 р. почався активний
процес утворення церковних структур, передусім на території сучасних
Вінницької, Дніпропетровської, Київської, Кіровоградської, Полтавської,
Сумської, Черкаської, Чернігівської, Харківської, Хмельницької областей.
Автокефальний рух в
Україні на початку 20-х років відбувався різними шляхами. Одна з основних груп обновленців РПЦ — "Жива церква" — виступала за
створення умок для богослужіння
рідною мовою, запровадження нового устрою церкви в дусі первісного християнства,
заснування шкіл і курсів для підготовки священнослужителів, спеціалістів з
перекладу релігійної літератури українською
мовою, видання
періодики, створення спеціальних підприємств (свічкарні, книгарні, церковні
крамниці), читання лекцій і рефератів на релігійні теми тощо.
У жовтні 1923 р. обновленці на помісному соборі в Харкові проголосили
створення незалежної від патріарха Української православної автокефальної
церкви (УПАЦ). Очолив її митрополит всієї України Пимен
(Пегов). На початку 1925 р. новоутворена церква
налічувала 1497 парафій і 920 880 віруючих. Синод УПАЦ видавав часопис, іншу
літературу. УПАЦ приваблювала віруючих демократичними реформами внутріцерковного життя (правом вільного вибору мови
богослужінь), канонічністю своєї ієрархії. Деякі її позиції збігалися з
орієнтацією УАПЦ, але спроби їх злиття не мали успіху. УАПЦ вимагала розкаяння
та зречення від єресі, УПАЦ — визнання своїх канонів, в тому числі й соборного
висвячення єпископів.
На початку 20-х років
УАПЦ, незважаючи на те, що заявляла про своє лояльне ставлення до Радянської
влади, потрапила під ідеологічний прес органів НКВС. Вона сприйняла декрет про
відокремлення церкви від держави, Були створені перешкоди в реєстрації статуту
УАПЦ, а її керівництво — митрополита
В. Липовського, благовісника В. Чехівського
стали переслідувати.
Під час інспірованої
НКВС кампанії проти так званої "Спілки визволення України" у 1929 р. за ґрати потрапили
й діячі УАПЦ. За таких обставин у січні 1930 р. III Всеукраїнський
православний собор оголошує про саморозпуск УАПЦ. Почалося масове
закриття парафій, до кінця 1936
р. не залишилося жодної.
У західноукраїнських
землях, які у 20-ті роки відійшли до Польщі, діяла автокефальна церква — ПАПУ (Польська автокефальна
православна церква), яка дотримувалася відвертих антирадянських,
антикомуністичних поглядів і перебувала у напружених відносинах з УАПЦ. її
кадровий, організаційний ресурс прислужився для відновлення автокефалії в
Україні в роки Другої світової війни.
Після війни
керівники, активні діячі церкви змушені були емігрувати. Саме в цей час було
утворено декілька формувань УАПЦ у США, Канаді, Англії, Австралії, країнах Латинської Америки та
Західної Європи, де проживали українці.
Новий імпульс ідея
відродження УАПЦ отримала зі створенням у 1989 р. Ініціативного комітету за відновлення УАПЦ. У червні 1990 р. відбувся
Всеукраїнський собор
УАПЦ, а в листопаді — інтронізація патріарха, яким було
обрано митрополита Мстислава (Скрипника).
У червні 1992 р. у Києві відбувся об'єднавчий собор, на якому представники тієї гілки
Української православної церкви, яка підтримала лінію митрополита Філарета
(Денисенка) на повну канонічність, незалежність (автокефалію), і УАПЦ утворили
Українську православну церкву —
Київський патріархат. Проте рішення цього собору не знайшли підтримки серед
частини кліру і мирян УАПЦ. Після смерті голови УАПЦ митрополита Мстислава, на
соборі УАПЦ 1994 р. було
обрано митрополитом Володимира Ярему (Дмитрія).
Громади УАПЦ діють в основному в Західних областях України. Всього їх до 1200.
Руська православна
церква рішуче виступила проти УАПЦ. Недовго підтримувала її й Українська
греко-католицька церква. Не визнала її й жодна з автокефальних православних
церков, не підтримав Константинопольський патріарх.
У процесі історичного
розвитку й тепер український автокефаліям не є монолітним у своїй основі. Учені
нараховують до восьми його варіантів. За кожними — відповідні політичні сили;
наявні у них відмінності щодо соціальної бази, мотивів і цілей. Існує і два
центри його — Київ і Львів.
Автокефалія у західних областях породжена наступом греко-католицької церкви на
православ'я. У східних областях до автокефалії більш схильне міське населення,
особливо інтелігенція, їх ще називають віруючими регулярного типу.
Розбіжностей у
віровченні між автокефальною і православною церквою немає. Суперечність лише в
тому, хто очолюватиме церкву, де буде їх центр, якою мовою правитиметься
богослужіння.
У даний час
православні віруючі України об'єднані навколо Української православної церкви — автономного церковного утворення при
одночасному канонічному підпорядкуванні Московському патріархату (УПЦ МП); Української
православної церкви Київського патріархату (УПЦ КП), утвореної в 1992 р. на об'єднавчому
соборі.