6 РОЗДІЛ
СВІТОВІ РЕЛІГІЇ
Соціально-економічні та історичні умови
виникнення
У Північній Індії в VI—IV ст. до н.е. відбувалися складні історичні
процеси. У виробництві почали застосовувати залізо, що зумовило розвиток
землеробства та ремесел, активізувало торговельні зв'язки між общинами,
племенами, містами-державами. В середині VI ст. до н.е. тут
існувало 16 махаджананад ("великих держав"), багато дрібних (за деякими
даними — 175), які
утворювали різні об'єднання. Центром їх була держава Магадха,
в її історії особливу роль відіграла династія Маурья.
Тому цей період (друга половина І тис. до н.е.) в історії Давньої Індії отримав
назву Магадахсько-Маурійського. На цей час припадає
і виникнення першої світової релігії — буддизму.
У середині І тис. до
н.е. в Індії відбувся остаточний розпад сільської общини. Брахманізм, що
освячував родоплемінні та певною мірою рабовласницькі відносини, себе
вичерпав. Розпочалися пошуки нової релігії на засадах вчення брахманізму. В їх
епіцентрі були численні проповідники-скитники, які прислужилися виникненню буддизму:
вони заперечували авторитет Вед, соціальних, моральних норм, що базувалися на
них, активно зверталися до проблем етики.
Тоді ж сформувалася
релігійно-філософська течія санкхья ("та, що
перелічує істинні принципи"), її прихильники твердили, що основу світу
становить матерія (пракриті), існування якої має матеріальні і психологічні стадії. Разом
з пракриті існує незалежне духовне начало -— пурушу. Воно функціонує в
етичній сфері, в душі людини разом з нею бере участь у могутньому процесі
існування сансарі, зазнаючи там страждань. Зіткнення пурушу з криті збуджує в людини прагнення вийти із сансари, бути абсолютної свободи — мокші. Отже, вища мета людини, в якої
існує душа, вийти із сансари.
На відміну від
брахманізму, який уже не задовольняв духовних потреб народу, вчення санкхья проголошувало новий шлях спасіння душі — цілковиту відмову від чуттєвого світу
і заглиблення її в істину завдяки самоспогляданню, самозаглибленню. Усе це
доступне всім, бо люди рівні в стражданні. Однакові можливості у них щодо
спасіння. Отже, варни втрачають своє значення, раб
зрівнюється з вільною людиною, а заміна рабовласництва \ феодальними
відносинами — не кінець світу, а його вдосконалення.
Санкхья як оригінальна філософська течія, в якій поєднуються
матеріалістичні та ідеалістичні тенденції, існувала до XV ст. н.е.
Згодом її філософські аспекти зливаються з ведантою.
Санкхья, будучи важливим ідейно-філософським
провісником буддизму, вплинула на нього зосередившись на філософських
проблемах, хоч низку ідей буддизм трактує по-своєму.
Сформувавшись
унаслідок релігійних пошуків у І тис. до н.е., буддизм став першою світовою
релігією. Засновник її — Сіддхартха Гаутама, який згодом набув
ім'я Будда — "просвітлений"
(людина, боголюдина, яка досягла найвищої святості).
Щодо реальності
існування Будди побутують різні думки. Критики буддизму вважають, що ніякого
Будди не було. Але такі міркування теж уразливі для критики, бо жодна ідея
неможлива без автора. Дослідник релігії Індії А. Бар не без підстав
стверджував, що буддизм є справою Будди як християнство є справою Христовою, іслам — справок Магомета. Французький дослідник буддизму Л.Фер у праці "Будда
і буддизм" (перекладеній
українською мовою І.Франком) рішуче
опонує тим, хто не визнає Будду реальною історичною особою. Його біографія містить батат
міфологічного. Мабуть, він не був автором усіх теоретичних положень і
практичних настанов. Але те, що він — автор "Чотирьох істин", сумніву не підлягає.
Його життя і
діяльність, за різними даними, тривали між 550 і 480 pp. до н.е. або 563 (566) — 483 (486) pp. Батько його був царем невеликого племені Шакья у Північній Індії поблизу кордону з Непалом. Звідси
ще одне ім'я Будди — Шакья-Муні ("пустельник з роду Шакья").
Мати була старшою дружиною царя. Пізніші міфи розповідають, що він народився
від непорочної цариці Майї надприродним чином, а його народження передбачали
мудреці. Мати померла, коли він був дитиною, виховувала його тітка, яка згодом
стала черницею. Вирісши, Будда одружився із царівною Ясодхарі,
з якою мав сина Рахулу. До 29 років Будда жив у палаці свого батька,
але одного разу захотів побачити життя поза ним. Незважаючи на те що за наказом
царя царевич не мусив бачити людського горя, він усе-таки зустрів злидня,
скаліченого старістю. Згодом на прогулянці побачив хворого, який страждав у
пилюці при дорозі, а ще через якийсь час — похорон (так він дізнався про смерть). Це настільки
вразило царевича, що він крадькома покинув палац і пішов рятувати світ від
страждань. Шість років мандрував, був пустельником, віддавався роздумам про
світ, вів аскетичне життя. Бувало, за день споживав тільки одну зернину рису,
надовго затримував дихання тощо. За ці роки страшенно схуд і ослаб. Та одного
разу зрозумів: умертвління тіла не дає звільнення. А
в день травневого повного місяця раптом прозрів, став "просвітленим"
— Буддою (І.Франко переклав термін
"Будда" — "збуджений",
"прояснений", "такий, що дійшов зрозуміння"). Будда — дієприкметник від дієслова
"пробуджуватися", "будити". Сам Сіддхартха
просив не називати його особовим ім'ям, а саме так — Будда.
Він заснував першу
чернечу общину (сангху), в якій спочатку було п'ять
його учнів. Очоливши її, обрав собі долю мандрівного проповідника, почав
творити дива. Так обійшов він усі села, міста, долини середнього Гангу. Першу
проповідь виголосив у місті Бенаресі. Його релігійне вчення отримало назву
"вчення Будди", "буддихадаршана",
"буддхагама", "дхарми"
(дхарма — "праведний закон"). Проповіді мали неабиякий
успіх, ширилися ряди учнів. Звали їх "буддхамі"
("прибічники Будди"), "шакьями".
Крім Будди виступало тоді чимало проповідників, але він їх усіх перевершив. Мав
співчутливий, людинолюбний, м'який характер.
Помер Будда в місті Кушінарі. Перед смертю заповідав: "Всі складові буття
минулі; ретельно працюйте для вашого спасіння". Щодо причин його смерті
існують різні версії. Один з біографів зазначав, що Будда, усе життя
остерігаючись м'ясної страви, на 80-му році з'їв "нездорове м'ясо"
як спокуту, але за що — невідомо.
Будду поховали з
особливими почестями. Його тіло загорнули в п'ятсот нових саванів, поклали у
два залізні ящики і спалили на духмяному вогнищі на березі Гангу. Після
спалення не було ні попелу, ні сажі — лише самі кістки. На їх залишки як на реліквії
претендувало чимало правителів і народів Індії. Було вирішено поділити їх на
вісім частин, захоронити у буддійських каплицях (ступах), збудованих царем Ашокою, який вславився як завзятий послідовник Будди.
Учення Будди відразу
знайшло прихильників у індійському суспільстві, оскільки було запереченням брахманістського освячення кастового ладу. Ідея рівності
всіх людей, незалежно від касти, і можливість спасіння для всіх зробили буддизм
прийнятним для найширших мас — він одразу став народною релігією. Раби і нижчі
касти вбачали в ньому шлях до спасіння, хай і в неземному житті, в наступних
перевтіленнях (буддизм цілком успадкував брахманістське
вчення про перевтілення душ після смерті). Водночас буддійська проповідь
соціальної пасивності, відмови від боротьби, підкорення долі, цілковите
нехтування дійсністю забезпечили йому підтримку передусім вищих верств
суспільства.
Поширення буддизму
після смерті Будди відбувалос за сприятливих для
нього умов. Економічний розвиток Зі часів рабовласництва стимулював
товарно-грошові відносини, зростала
продуктивність праці. Для утриманню рівноваги в суспільстві потрібна була
могутня держава. Такою стала рабовласницька деспотія, яка набула особливого
розвитку на сході Індії.
В цей період Індія
зазнала іноземного вторгнення. В 330—325 pp. до н.е. Олександр Македонський здійснив похід до
Північної Індії й повернувся річкою Інд назад до узбережжя Аравійського моря.
Але вже приблизно 305 р. до н.е.
цар Чандрагупта (317—293 до н.е.), засновник династії Маурья,
повернув землі, а цар Ашока (268—232 до н.е.) під своєю
владою тримав уже всю Індію і навіть частину нинішнього Афганістану. Він був
ревним адептом буддизму, сприяв його зміцненню і поширенню в Індії,
усвідомивши, що ця релігія допоможе подолати племінну роздрібленість,
сприятиме утвердженню державної єдності. За нього буддизм став державною
релігією.
Протягом VI ст. до н.е. —
V ст. н.е. буддизм зазнав переможного розквіту і стрімкого падіння у боротьбі
з брахманізмом, джайнізмом, а потім — з індуїзмом, який усунув буддизм із
суспільної арени Індії. Це було спричинене тим, що буддизм виявився
неадекватним індійському національному мисленню, яке вимагало глибшої духовності
й ширшого простору для уяви. Індійцям потрібні були етичні принципи, які б
обґрунтовували феодальне розшарування й одночасно усували б проблеми,
породжені багатоетнічністю народу, розгалуженістю
вірувань.
Натомість неабияку
активність виявили буддійські місіонери. До середини І тис. н.е. вони поширили
буддизм на Цейлоні, в Індонезії, в Індокитаї, на початку н.е. — у Китаї та
Тибеті, у IV—VI ст. — у Кореї
та Японії, в XVI— XVII ст. — в
Монголії, у XVIII ст. — в Бурятії, спричинивши значний вплив
його на політичну історію, культуру, мистецтво, літературу, філософію, науку
народів цих країн.
Однак у Китаї він був
помітно потіснений конфуціанством, в Японії — синтоїзмом. В Індії буддизм з початку І тис. н.е. втрачає
вплив і до XII ст. н.е. зливається з індуїзмом.
Ортодоксальних буддистів в сучасній Індії приблизно 1,7 % всього населення.
Трипітака — священна
книга буддизму
Канонічна буддійська
література Трипітака ("три корзини")
створювалась в Індії і на Цейлоні протягом останніх двох—трьох століть до
нашої ери і перших століть нашої ери. Очевидно, тексти спочатку писали на
пальмових листках і складали в корзини. Звідси й пішла назва. Мовою
буддійської літератури були палійська і санскрит.
Найповніше збереглася
палійська версія Трипітаки. її канонічні тексти
поділяються на три частини. Перша — Віная-пітака ("корзина
статусу") — описує
обов'язкові правила прийому до буддійських общин, приписи про життя періоду
дощів, правила щодо житла, одягу тощо.
Друга частина — Сутта-пітака
("корзина повчань") —
найповніша збірка буддійських повчань і промов, головними серед яких є
промови Будди та його учнів. Тут вміщено діалоги, вірші, легенди, афоризми,
йдеться про переваги буддизму над брахманізмом, критикується аскетизм, якому
протиставляються любов, співчуття, доброзичливість. Разом з міфами про
створення світу вміщено
оповідь про останні
дні життя Будди, обставини його смерті, спалення його тіла і розподіл останків
після спалення. Книга містить численні відомості про звичаї, народні
традиції, особливості релігійної думки.
Третя частина — Абідарма-пітака ("корзина
тлумачення вчення") в метафізичному й психологічному аспектах розглядає
буддійське вчення. Чуттєвий світ тут тлумачиться як породження свідомості
людини. Релігійні та філософські питання подано як одкровення Будди. Ця частина
Трипітаки найпізніше ввійшла до канону, і тому деякі
буддійські богословські школи не вважають її священною.
Філософська концепція
буддизму
Буддизм має особливу
філософську насиченість. Серед його дослідників навіть виникали суперечки: чим
він є — релігією чи філософією. І це небезпідставно, бо індійська філософська
думка завжди звернена до релігії, а релігія тяжіє до філософії.
Відомий російський
дослідник азіатської культури М.Реріх вважав, що
філософія буддизму має два аспекти: 1) вчення про природу речей; 2) вчення про
шляхи пізнання. Отже, як філософія, буддизм має свої онтологію і гносеологію.
Будда невизначено ставився до основного питання філософії, тобто не вважав
себе ні матеріалістом, ні ідеалістом, але висловлював глибокі філософські міркування.
Його учні теж не пристали ні до матеріалізму, ні до ідеалізму. Тому буддизм не
можна віднести до жодного з цих філософських напрямів.
У буддизмі існує
концепція дхарм, яка своєрідно обґрунтовує розуміння
світу. Згідно з нею, реальний навколишній світ є ілюзорним виявом великого
містичного начала, представленого найдрібнішими духовними частинками,
психофізичними елементами (дхармами). У буддійській,
як і ведичній та індуїстській,
літературі, термін "дхарма" багатоплановий,
вживається і для позначення понять "закон", "вчення",
"правило" тощо (санскр. — "те, що
тримає"). Все існуюче — дхарми, які мають власну
сутність. Релігія — теж дхарма, вона утримує людей і
захищає від лиха. Дхарма — початок матеріального і духовного
світу. З дхарм він утворений. Дхарми
рухомі, тому і світ рухомий. Вони то з'являються, то зникають, переходять в
інший стан, в іншу річ, інше явище, але не руйнуються. Це зумовлює рухомість
світу.
Буддійське вчення про
дхарми подібне до атомістичної концепції давніх
греків, але та концепція мала матеріалістичну спрямованість. У буддизмі ж дхарми — одухотворені
елементи світу. На противагу матеріалістичному протиставленню матеріального і
духовного буддизм поєднує їх в єдиний, нероздільний комплекс. Подібно гераклітовому розумінню світу як вогню, що одвічно спалахує
і згасає, буддизм уявляє світ як полум'я, підкреслюючи важливість не того, що
було, а того що відбувається.
За буддизмом, з дхарм складається і потойбічний, надприродний світ, навіть
сам Будда і його душа. Завдяки своєму прозрінню він — сутність надприродна. Надприродні — святі, дива, Будди, бодхисатви (люди, в яких втілилися Будди) тощо. Природне і
надприродне утворюються з дхарм волею надприродного
"Я". Це "Я" є духовною цілісністю, цілком звільненою від
матерії, воно протистоїть матерії, творить її. Це — майже Бог (в інших буддистів — Бог дхарми).
Усе є продуктом вольового рішення "Я". Буття — теж його продукт. Але буддизм ніколи
не уявляв буття як щось матеріальне, не вважав його існуванням і рухом матерії
за об'єктивними законами. Матеріальне буття — це буття психологічного процесу в свідомості людини, яка
не залежна від матеріального світу, бо вона живе в ньому, пов'язана з ним. Як
бачимо, і в даному випадку ідеальне передує матеріальному. Отже, онтологія
(вчення про буття) буддизму не є ні матеріалістичною, ні ідеалістичною. А
філософія буддизму уникає розгляду співвідношення духу й матерії, суб'єкта й
об'єкта. Але в Будди немає ні слова про створення світу Богом. Світ наче існує
одвічно. Він зосередився на рухові душі в матеріальному світі. Онтологічна
проблема (проблема світу — його
одвічність чи створення) у Будди не має філософського вирішення. Він і не
ставив такої мети, в центрі його вчення — душа людини.
І гносеологічні
проблеми (вчення про пізнання світу) у буддизмі пов'язані з буддійським ученням
про душу. Душа — не якась
нематеріальна окрема сутність, як в іудеїв, християн і мусульман, а
психологічна єдність, що складається з дхарм. Вона
творить особистість людини, пізнає світ, передусім людину, через саму себе.
Тому процес пізнання — споглядання і самоспоглядання через самозаглиблення. І в
цьому буддизм не виявляє ні матеріалістичних, ні ідеалістичних рис.
Ці філософські
положення буддизму з часом були детальніше розроблені, але філософської
єдності так і не досягли. У І—V ст. н.е. у ньому склалися філософські
школи вайшешиків, саутрантиків,
мудхямиків, йогосарів.
Стрижнем буддійського віровчення є його анімістична концепція. Як відомо, в
анімістичних побудовах усіх релігій основою є вчення про Бога і душу.
Буддійське містить чимало суперечностей. З одного боку, Будда — Сіддхартха Гаутама —
не Бог. Він не творив світ і не керує ним, а є одним із будд, які засновували, розвивали вчення і
згодом зникали. Приходив новий будда і "рухав колесо закону". Так буде й надалі.
Будда вважав, що власне його вчення через 500 років зникне і прийде новий будда. Навіть називають ім'я наступника — Майтрея. Будда
прагне змінювати світ, хоч і бачить його вади. Він не може скасувати покарання
за гріхи (карму), а може лише
посприяти людям уникнути жорстокої карми облагородженням їх поведінки. До того
ж Будда — смертний. Але
він — сутність надприродна,
нікому не підлегла, значущіша, ніж будь-які інші боги.
Він не мав вчителя,
за своєю волею зазнав перевтілень, народився і вмер. Коли він виголосив першу
проповідь у Бенаресі, а його перші п'ять учнів звернулися до нього: "Друже
Гаутама", — він звелів, щоб його звали Татхататою
("тим, хто вірно йде"). Отже, Будда ставив себе найвищим серед богів.
А його послідовники — перші п'ять
учнів, які пішли за ним одразу, визнали його Богом.
У твердженні, що
ранній буддизм був релігією без Бога, можна визнати лише те, що він не
сповідував єдиного Бога-творця. Та й це твердження спірне, адже буддизм
сприйняв брахманістський пантеон богів. Він тільки закликав
утриматися від жертвопринесень цим богам, проголошував зверхність Будди над
ними. Визнаючи богів, не заперечував їх творчих можливостей.
Будда вчив, що Бог є
духовним началом усього сущого, він перебуває у стані абсолютного спокою — нірвані (угасанні, зникненні). Поруч з
ним існують численні дрібні божества: будди, бодхисатви — святі, які керують світом і допомагають людям
досягти нірвани. Такою є загальна схема буддійського анімізму.
Буддійське розуміння
Бога як безмежного небуття, найвищого начала, з якого все виходить і в яке все
повертається, не набуло в теології раннього буддизму достатнього
обґрунтування. Цим зумовлене твердження про "велике мовчання" Будди,
що дало привід навіть оголосити буддизм "атеїстичною релігією".
Насправді це не так, оскільки буддизм не уникає віри у надприродне, має своє
уявлення про Бога.
Недосконалість
буддійського вчення про Бога компенсується вченням про людину:— всі аспекти
його віровчення звернуті до людини, її особи, душі, присвячені її спасінню.
Буддизм запозичив з
брахманізму концепцію переселення душі з тіла однієї істоти в іншу. В цьому
розумінні душа — безсмертна.
Але він істотно уточнив цю концепцію. Згідно з буддійським ученням, душа
складається з окремих дхарм, які після фізичної
смерті людини не зникають, а лише втрачають місце в композиції, що існувала,
бо вона теж зникає. І негайно утворюється нова композиція, доля якої визначена
життям тієї людини, яка була носієм душі, що зазнає змін. Залежно від того, як
ця людина жила, як виконувала карму,
дхарму, джамму (в даному
разі вони — синоніми
терміну "закон", правила високоморального способу життя), буде
здійснюватися нове втілення перекомпонованої
композиції дхарм» Якщо людина не виконувала вимог
закону, то її душа вселиться у тіло людини, яка матиме гірше життя, ніж
попередня, а то і в тіло нижчої істоти — тварини. Якщо виконувала, — в тіло людини вищого суспільного рангу — монаха, архата
(святого).
Так відбувається ціла
система перетворень. Але вони не виводять людину із сансари.
Лише в останній їх ланці (існуванні душі в тілі архата)
душа готується до виходу із сансари, а після смерті архата припиняє перевтілення. Звичайні люди не знають про
перевтілення своєї душі в минулому. Про це знав тільки Будда. Але Далай-лама XIV, викладаючи основи буддійського
вчення, припускає, що люди можуть зберігати пам'ять про попередні
переродження.
Буддійська
інтерпретація перевтілення душ не відводить Богові ніякої ролі в цьому
процесі. Перевтілення відбувається за законами карми, і ніхто, навіть Будда, не
може вплинути на нього. Очевидно, цим зумовлена нерозвиненість у буддизмі
вчення про Бога, який виявився непотрібним Будді для побудови його системи.
Виходячи із сансари, душа людини потрапляє у нірвану.
Нірвана — заспокоєння, згасання, стан, за якого
віруючий звільнений від відчуттів, уявлень, свідомості, пристрастей,
страждань.
Ланцюг перевтілень
розривається. Зникає життя, настає нове небуття. Поняття "нірвана"
("ніббана") є одним з найскладніших у
буддійському віровченні. У махаяні воно доповнене
поняттям раю, який знаходиться в країні Сукаварті.
Там в розкішних садах перебувають душі праведників, їм залишилося
перевтілитися ще раз, і вони потраплять до нірвани.
Своєрідно вирішує
буддійське вчення проблему особи й особистості. Дехто з дослідників твердить,
що буддизм занижує роль особистості, оскільки вона — лише мить у ланцюгу перетворень. Але
це не зовсім так, адже особа як конкретна комбінація карм втілює в собі певні
якості та можливості. Від неї залежить, як вони будуть реалізовані. Щоправда,
особистість скута надприродною Надособою — Божественним буттям. Як безкрайнє море
породжує хвилі зі своїх вод, а через якийсь час вони перетворюються на морську
гладінь, так Бог народжує із себе світ і знову вбирає його в себе. Людина при
цьому — ніщо. Перевтілюється
Єдине Божественне. Але це не приниження людини, бо вона єдиносуща
з Божеством, вияв Божества. Головна проблема людини в тому, що вона не знає
цього. Ця концепція відмінна від християнської, згідно з якою, душа — творіння
Боже, але наділена свободою вибору і відповідальністю перед Богом. Людини не
було. Бог створив її подібною до себе. Спасіння її —- не в розчиненні в Богові, а в
приєднанні до нього.
У буддизмі людина — комплекс реального матеріального тіла
й духовної сутності (душі), вона через складну систему самоперетворень
належить потойбічному світові, а її перебування в єдності з матеріальним тілом
тимчасове. Але буддизм не тлумачить душу як окрему духовну сутність всередині
людини, яка, покинувши згодом тіло, мандрує в потойбічності, підкоряючись волі
Бога. Душа — органічна єдність комбінацій дхарм
(карм), які породжують і матеріальне, і духовне. Особливі комбінації дхарм становлять п'ять скандх
(частин) душі:
1) чуттєве буття,
фізіологічне існування людського організму;
2) наслідки зіткнення
людини у своєму фізіологічному існуванні із зовнішнім світом —- емоції,
переживання, уявлення, діяльність думки;
Буддизм 195
3) вольові імпульси, породжені вимогами
карми;
4) перехід діяльності
душі у сферу моралі;
5) свідомість
людини.
Сукупність скандх утворює душу людини — атман. Атман
і є людиною, її "Я". Це тлумачення особи у буддизмі відрізняється від
уявлень матеріалізму, що розглядає її як прямий продукт матерії, та
об'єктивного релігійного ідеалізму, що вбачає у ній окрему, незалежну від
матеріального світу сутність.
Буддійське розуміння
душі відкриває простір для її вдосконалення, бо одвічною сутністю є не вона, а
потік психофізичного існування як поступове накопичення духовних заслуг через
низку прогресуючих існувань. У цьому полягає прогрес особистості. А проблема
особи зведена до проблеми удосконалення душі через перевтілення.
Атман як сума скандх у різних
комбінаціях існує доти, доки триває зв'язок між ними. Смерть розриває його. В
цьому розумінні душа смертна. Та коли виникає нове утворення, нова комбінація скандх, вона наслідує добро і зло з попередніх утворень,
продовжуючи існувати у зміненому вигляді. Отже, вона безсмертна.
Буддійські концепції
душі, її перевтілень, сансари та нірвани, позначені
елементами брахманізму, покладено в основу оригінального вчення, яке втілює
буддійське розуміння людини. Це "Чотири благородних істини", виголошені
Буддою у першій проповіді в Бенаресі. Ці істини теоретично обґрунтовують доктрину
спасіння людини.
Перша істина полягає
в тому, що існує страждання. Страждає усе, стражданням сповнений весь світ, все
буття є стражданням: життя, старість, хвороба, смерть. Страждання — це не
перебування у певному стані, а очікування його, очікування наслідків
страждання, емоції, пов'язані з таким очікуванням: страх, неспокій,
напруженість, невдоволеність тощо. Усі ці емоції мають здебільшого соціальне
походження.
Друга істина гласить:
страждання має причину, це — жадоба буття.
Вони є сутністю всіх життєвих процесів, усієї сансари.
Бажання заповнює сансару впродовж усього ланцюга
перероджень. Щоб звільнитися від страждання, треба усунути їх причину — жадобу буття. Остаточне звільнення від
страждань можливе лише в нірвані внаслідок позитивних перероджень. Буддизм
засуджує прагнення людини до задоволення своїх потреб, до щастя і добробуту, до
здоров'я, бо воно породжує страждання.
Третя істина встановлює:
оскільки страждання має причину, воно має початок, а отже і кінець, тобто воно
може бути припинене, а людина звільнена від нього. Ця істина фіксує стан
звільнення від страждання та шлях до цього звільнення. Ним є подолання жадоби
буття, придушення в людині не тільки бажання жити, а й всіх бажань. Найвищий
ефект досягається усуненням факту буття.
Ототожнення буття зі
стражданням змусило буддизм виробити відповідне уявлення про смерть, оскільки,
за його вченням, сансара вічна, ланцюг перетворень
довгий до нескінченності. Буддизм конкретизує уявлення про сансару
як нескінченний кругообіг народжень і смертей, порівнює її з колесом
("колесо сансари"). Смерть — це перехід з однієї фази життя в
іншу, а не кінець життя. Тому вона не є трагедією, породжує сподівання. Вона не
кара і не нагорода, а факт руху душі, рівноцінний факту народження людини.
В перших трьох
"благородних істинах" йдеться про страждання і звільнення від нього
як про певний суб'єктивний стан людини, її переживання. Суть і вирішення цих
проблем супроводжують життя людини. Пізніше в буддизмі виникли й космічні
мотиви страждань.
Четверта істина повідомляє
про наявність способу спасіння. Це запропонований Буддою "Восьмискладовий
шлях спасіння" — вісім вимог
до віруючого, вісім настанов йому в практичному житті:
1) праведне бачення, праведні погляди , тобто тверда й беззастережна віра в
Будду, засвоєння його вчення, особливо "Чотирьох благородних істин";
2) праведні бажання, які полягають у
готовності жити відповідно до вчення Будди і в устремлінні до нірвани;
3) праведне слово — не брехати, не зводити наклепи, не
лжесвідчити, не грубіянити;
4) праведна поведінка — нікому ні в чому не шкодити, не
вбивати;
5) праведний спосіб життя — працювати чесно, дотримуватися законів;
6) праведне устремління — послідовність у протидії шкідливим
думкам і порадам, самоконтроль у думках І діях;
7) праведне мислення — не відступати від
засвоєнь буддійських положень;
8) праведне самозаглиблення — відмова від
усього земного, від усіх радощів, збереження спокою, вміння досягти глибокого
медитативного трансу.
"Восьмискладовий
шлях спасіння" Будда називав серединним, бо дотримання його допомагає
уникнути крайнощів.
Серед цих настанов
нема жодного слова про обряди, ритуали, культові вимоги. Вони, за буддизмом,
зайві, як і звернення за помилуванням, прощенням гріхів до богів, навіть до
самого Будди. Все — у людині, в її
самовдосконаленні, у "Восьмискладовому шляху спасіння". Він фіксує
елементарні норми моралі, без яких неможливе існування суспільства. Захист
загальнолюдських норм моралі надає буддизму чіткого гуманістичного
спрямування.
Буддійське вчення
містить три принципи (трилакшани), які відрізняють
його від попередніх релігій:
— анітья
— визнання змінності світу;
— анатта
(анатман) — відсутність вічної безтілесної душі;
— духкха — визнання життя як постійне страждання.
Буддійська космологія
виходить з того, що світ — породження
спокою, без початку і кінця, у ньому є імпульси, що породжують активну
природу. Ця природа складається з психічних (пуруша)
і фізичних (пракриті) начал. З них і формується буття. Так виникають світи.
Окремі частини буття обмежені в просторі й часі, згодом зникають. Світи
гинуть.
Вищою психічною
субстанцією є космічне коло Будди-Абібудди — повсюдно існуюче тіло, яке співчуває
істотам чуттєвого буття, що живуть у сансарі. Воно
може самоматеріадізуватися, щоб допомогти людям
подолати гординю і пиху ("Червоного півня"), невігластво і
всеїдність ("Чорну свиню"), злобу і підступність ("Зелену
змію"). Так космологічні уявлення у буддизмі зливаються з моральними
настановами.
Морально-етичні
принципи буддизму
Стрижнем віровчення
буддизму є людина. Про неї йдеться у "Чотирьох благородних істинах",
у "Восьмискладовому шляху спасіння". Чітко визначена мета людського
існування: самовдосконаленням домогтися зупинення перевтілень, вирватись із сансари і досягти нірвани. Для цього непотрібні жертвопринесення,
культові церемонії. Звернення до людини — релігійне новаторство буддизму, воно має моральний
аспект.
До Будди моральність
визначали за приналежністю до касти, соціальним станом людини. Будда оголосив
усіх рівними в духовній сфері. Матеріальний бік людського буття як вияв сансари він ігнорував. Тому заперечував право приватної
власності, національну обмеженість, проголошував загальне братерство людей,
позбавлених права приватної власності. Він був упевнений, що людство рухатиметься
до самовдосконалення, незалежно від віри в Бога.
Етична система
буддизму містить основні норми загальнолюдської моралі. Смиренність,
лагідність, любов до всього живого, терпимість, співчуття, готовність до взаємодопомоги
та інші моральні якості — це кроки до
спасіння.
Буддизм вибудував
цілісну моральну систему без догматичних норм поведінки, без канонізації
зовнішніх форм (звідси нехтування культових проблем). Він визнає історичну і
просторову різноманітність моральних норм, що сприяє співіснуванню протилежних
моральних підходів. Наприклад, засуджує будь-яке вбивство, навіть комахи, і
водночас дозволяє споживання м'яса. Подібно розглядає проблеми провини і
відповідальності, злочину і кари.
Але загалом буддизм
послідовно розвиває гуманістичну концепцію особи, відстоює цінність її,
вимагає поваги до неї. Провідним мотивом його моральної концепції є
людинолюбство. Він домагається утвердження духовної рівноваги людини,
внутрішньої віддаленості від усього, бо світ (сансара)
— найбільше зло. Водночас буддизм визнає необхідність жити і діяти, як і те, що
людина не може жити в суспільстві й бути незалежною від нього. Але при цьому
він наполягає на акцентуванні уваги людини на своєму внутрішньому бутті,
психологічному стані, на самозаглибленні та відповідному моралізуванні.
Поглиблюючи моральні
настанови "Восьмискладового шляху спасіння", Будда формулює
"Десять великих доброчинностей": щедрість у подаянні,
дотримання етичних норм, терпимість, щирість, лагідність, смирення,
само-обожнення, не гнівливість, не заподіяння зла живим істотам, милосердя, не
протидія силою силі. Найбільші "П'ять поганей" — убивство, крадіжка, перелюбство, брехня, пияцтво,
їх людина повинна уникати. Зазначає буддизм і "Десять зол" — це
згадувані "П'ять поганей", а ще обжерливість; надмірна захопленість
музикою, співами, танцями і театром, бо це розбещує слух; надмірна любов до
натирань, запахів, квітів, коштовностей, бо це розбещує зір і нюх; пристрасть
до м'якого ложа, бо це розбещує відчуття; користолюбство.
Буддійську мораль
сучасний глава духовенства Далай-лама XIV розглядає
через призму не доброчинностей: три фізичні не доброчинності — вбивство (від
комахи до людини), крадіжка, розпуста; чотири не доброчинності мови — брехня, злослів'я, грубість, пустослів'я; три не доброчинності
розуму — заздрість, зловмисність, хибні погляди.
Але буддизм не
проповідує аскетизм, хоч і не заперечує його. Він наполягає на стриманості
щодо матеріальних благ, дотриманні середнього шляху, заперечує як заглибленість
у чуттєві насолоди, так і умертвління плоті.
Дещо своєрідною
сприймається проповідь любові та милосердя до всього живого в етичних
положеннях буддизму, який не вбачав різниці між добрим і злим, корисним і
шкідливим. Буддист споживає воду, користуючись ситечком, щоб, бува, комаха
випадково не постраждала при цьому. А йдучи дорогою, гілкою розчищає шлях
перед собою, щоб не наступити на живе. Це стосується і людей: нікому не
заважати, нікого не образити, нікому не вчинити шкоди.
Буддизм пропагує
рівне ставлення до всіх, закликає до особливого співчуття людям, чиї інтереси ущемлено, вважає зайвим захищати людину від насильства,
карати за недобрі вчинки, навіть за вбивство. Він проголошує, що, відповідаючи
насильством на зло, люди лише множать його. Тому до всього слід ставитися
спокійно, не виявляти пристрасті до зла, ухилятися від нього. Коли всі так робитимуть,
зло зникне.
Новизна буддійського
вчення не стільки у вирішенні моральних проблем, утвердженні загальнолюдських
цінностей (це було відомо до нього), скільки у практичних рекомендаціях щодо
їх досягнення. Ще одна особливість його моральної концепції — в наданні особливого значення не
зовнішнім чинникам, що впливають на людину, а силам її особистості. Спасіння
людини залежить не від жертвопринесення, не від молитви, не від чийогось покровительства чи заступництва, а
тільки від її самовдосконалення.
Самовдосконалення у
буддизмі пов'язане з уявленнями про істинне знання, скероване не на зовнішній
світ, а на самоспоглядання. Воно досягається шляхом медитацій, практикою
буддійської йоги чи так званої дхьяни. Завдяки
медитативному трансу людина має досягти чотирьох щаблів сходження, чотирьох вищих станів:
доброзичливості, піднесеної радості, співчуття до близьких, цілковитої
безпристрасності. Щоб стати праведною, вона повинна виробити у собі здатність
постійно перебувати в одному з цих станів. Це забезпечить їй незалежність щодо
сансари внаслідок набуття чотирьох найвищих
доброчинств. Допоможуть людині в цій справі вісім досконалостей (певних стадій
зосередженого міркування) та відповідні здібності:
1) відсторонення від
зовнішніх подразників;
2) відключення
внутрішніх подразників;
3) цілковите припинення
розумово-емоційної діяльності;
4) екстатичний стан цілковитої
відчуженості;
5) подолання відчуття простору і часу;
6) усвідомлення хибності "Я" і
вихід за його межі;
7) усвідомлення "пустоти"
всього сущого;
8) подолання антиномії (суперечності)
"свідоме— несвідоме".
Завдяки цьому можна
осягнути чотири вищі мудрості:
1) радість, що виникає внаслідок
відмежування від зовнішнього світу і концентрації
мислення на важливій ідеї;
2) спокій, який зупиняє розумову діяльність;
3) захоплення, що виникає внаслідок
відключення відчуттів;
4) транс, що забезпечує цілковиту
ізольованість від будь-яких подразнень, повну самозаміненість душі.