2. ЕКОНОМІЧНА ДУМКА СТАРОДАВНЬОГО
СВІТУ ТА СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ
2.1. Економічна думка Стародавнього
Сходу
Економічна наука має глибокі історичні корені. Зачатки
знань про те, як улаштоване господарське життя людей з'явилися ще в Стародавньому
Світі з появою перших державних утворень і становленням державних форм управління
економікою.
Широка участь держави у господарському житті, чим відзначалося східне рабство, яке виникло у IV ст. дон.е., як відомо, сприяла формуванню специфічного, так званого азіатського способу виробництва. Тут, на Сході, вже в той період відбувалось наростання ринкових елементів в надрах натурального господарства, що і зумовило виникнення проблем, пов'язаних з осмисленням меж, співвідношення державної, общинної і особистої власності, трактуванням суті економічних категорій і законів. Розпочинається оформлення економічної думки в економічну теорію, яка сприймається суспільством як скеровуючий фактор у здійсненні господарської політики.
Найдавніші джерела Із пам'яток економічної думки цивілізації Старо-економічної думки давнього Сходу, які дійшли до нас, найдавнішою вважається «Повчання гераклеопольського
царя своєму синові"(Стародавній Єгипет, XXII ст. до н.е.). В ньому мова йде про «правила» мистецтва державного керівництва і господарювання. Критична оцінка стихійного, некерованого росту масштабів боргового рабства і лихварства, завдяки чому навіть «простолюдини» змогли стати багатими, а в країні розпочалася громадянська війна, очевидна ще в одній пам'ятці економічної думки Стародавнього Єгипту початку XVIII ст. до н.е. – «Речення Іпусера».
Та найбільш відомим із ранніх пам'яток старосхідної
економічної думки є збірник законів, названий істориками на честь його автора
"Кодексом Хаммурапі". У XVIII ст. дон.е. для Вавилонського царства, розташованого
у межиріччі Тигра і Євфрата, виникла реальна загроза руйнування підвалин його
цілісності і, можливо, незалежності. Трапилося так, що швидкий розвиток товарно-грошових
відносин почав супроводжуватись різким скороченням надходжень податків у державну
казну, а відповідно до цього – послабленням ефективності діяльності державних
структур і особливо армії. Хаммурапі (1792 – 1750 pp. до н.е.) не міг відбирати
у селян землю, знову створювати великі царські господарства, збирати ремісників
у царські майстерні. Такі дії призвели б до швидкого занепаду країни, адже люди
вже встигли звикнути до самостійності, до відносної волі, до прибутків від ринкової
торгівлі. Мудрість Хаммурапі в тому, що він перший із правителів стародавнього
світу зрівняв силу царя з силою закону і визнав за підлеглими право самим турбуватися
про своє життя. В його законах знайшли відображення розвиток товарно-грошових
відносин, заходи, які сприяли розширенню торговельних угод.
Консолідуючи суспільство і економічне життя старовавилонської
держави, кодекс Хаммурапі на перший погляд був націлений на те, щоб сильний
не утискав слабкого. Насправді ж закріплені в ньому правові норми жорстко регламентували
натурально-господарські основи, пов'язавши їх не тільки з майновою відповідальністю.
Царська влада турбувалася про захист інтересів общини і дрібних товаровиробників.
Так, за зазіхання на особисту власність мірою
покарання могло бути рабство чи смертна кара. Намагання звільнити чужого раба
чи сприяння його втечі також каралося смертю. Крадіжка майна у мушкена (особа,
близька до царя) каралася суворіше, ніж аналогічний злочин, але скоєний проти
селянина.
Своєрідні вимоги держава узаконила у плані "зниження"
тяжкості кабали і рабства за борги, а також лихварства. Раніше селяни платили
податки здебільшого зерном, олією, шерстю. Хаммурапі почав стягати податки сріблом.
Проте аж ніяк не всі селяни продавали продукти на ринку. Багато хто з них був
змушений брати срібло в борг за додаткову плату, і ті, хто був не в змозі розплатитися
з боргами, були вимушені продавати у рабство кого-небудь із родичів. Однак новий
закон давав тепер можливість царським воїнам та іншим громадянам-вавилонянам
не втрачати свої земельні наділи за борги. Тому, хто віддавав (чи продавав)
за борги в рабство своїх дружину чи дітей, закон гарантував, що після трьох
років рабства членів його сім'ї звільнять з одночасним анулюванням боргу. Масштаби
лихварства були "впорядковані" так, що межа грошової позики не перебільшувала
20%, а натуральної позики – 35% від первинної суми. Більше того, Хаммурапі декілька
разів скасовував усі нагромаджені у країні борги.
До числа пям'яток економічної думки цивілізації
Стародавнього Сходу слід віднести розробки цілісних систем державного регулювання
натурального господарства, оформлені у VI – III ст. до н. е. у Стародавньому
Китаї і в IV – III ст. до н.е. у Стародавній Індії.
Соціально-економічна концепція конфуціанства
Центральною постаттю старокитайської економічної
суспільної і філософської думки є Кон-фуцій*. У його господарських поглядах
привертає увагу обгрунтування необхідності державного захисту благополуччя родової
знаті всіх «вищестоящих». Важливо також відзначити, що, на думку цього мислителя,
праця примножує багатство народу і того, хто ним володіє. Конфуцій вважає природно
виправданим існування різних форм власності: великої спільноти (колективної
власності селянських общин), особистого володіння родової аристократії і неродовитих
рабовласників. Пов'язуючи всі існуючі протиріччя в імперії з особистою власністю,
він все ж таки надає їй перевагу.
Держава, на думку Конфуція, повністю копіює сім'ю:
керівник – це «батько народу», підлеглі – «його діти». Він виховує їх, піклується
про те, щоб у них були одяг і їжа. В «сім'ї» в результаті вільних «дій» керівника
більш рівномірний розподіл багатства, збалансованість доходів і витрат завдяки
«власній» поміркованості.
Конфуцій твердить, що багатство правителя залежить
від багатства народу.
За Конфуцієм, суспільство розподілено на стани
Богом і природою, але при цьому він закликає до морального удосконалення, до
осягнення природних правил про повагу до старших і про синівську шанобливість
і дружбу між братами.
Таким чином, відповідно до вчення Конфуція, «у
народу буде достаток», якщо уміло господарювати при регламентованих патріархальних
відносинах. Порядок, достаток залежать від багатьох факторів, але особливу увагу
серед них Конфуцій приділяє «мистецтву керувати народом». «Керувати – це діяти
правильно. Якщо зумієш правильно керувати, то хто ж посміє вчинити неправильно?»
Вчення Конфуція націлене на забезпечення стабільності нового рабовласницького
ладу, зміцнення авторитету держави, широке використання з цією метою традиційних
форм і обрядів. Він закликав до зміцнення влади верховного керівника Китаю.
Конфуціанство знайшло свій розвиток у поглядах
Мен Цзи, який пов'язав соціальну нерівність з «небесною волею», виправдовував
протилежність між розумовою і фізичною працею. Разом з тим, Мен Цзи був проти
посилення рабовласницького гніту, закликав до відновлення общинного землекористування,
виступав на захист общини, економічних інтересів селян. Протиріччя, характерні
для соціально-економічної концепції конфуціанства, значно ускладнилися у поглядах
Мен Цзи.
* Тут і далі позначені імена
економістів, біографічні довідки про яких наводяться в кінці книги (с. 415 –
485).
З критикою конфуціанства виступили Мо Цзи і його прихильники
(моїсти). Вони проповідували природну рівність людей, заперечували становість
і привілеї знаті. Моїсти обгрунтували необхідність підтримки розвитку виробництва
для задоволення потреб усього населення, всезагальну участь людей у фізичній
праці, розвиток вільної ініціативи дрібних виробників.
"Гуань-Цзи" про джерела багатства держави
В IV – III ст. до н.е. у Китаї набули широкого розповеюдження
ідеї колективного економічного трактату "Гуань-Цзи". Ідеї його містять в собі
деякі протиріччя, але окремі з них заслуговують на увагу і сьогодні. Наприклад,
золото і перли не розглядаються в трактаті як виключне багатство; такими визнаються
передусім матеріальні блага (товари). При цьому, з одного боку, золоту відводиться
роль грошей (правда, таких, що забезпечують обмін, від якого все ж "вигоди
у одних" бувають "більші, ніж у інших"), а з іншого – золото оголошується
товаром, якщо ним вимірюються ресурси держави. Праця проголошується джерелом
багатства держави.
У трактаті чітко проводиться думка про необхідність
стабільного розвитку економіки, а також твердиться, що тільки там "в поселеннях
царює спокій", де ціни на хліб регулюються. Для регулювання економіки в цілому
автори трактату проповідують створення в державі запасів хліба, введення пільгових
кредитів землеробам, заміну податків безпосередньо на залізо і сіль посередніми,
тобто розповсюдити податки на товари, що виробляються з їх використанням.
Неважко помітити утопічність ідеї авторів «зробити
державу багатою і народ задоволеним» шляхом більш рівномірного розподілу національного
багатства без «збагачення» купців і особливо лихварів. Місце в суспільстві Богом
обраних «вельможних» із вищих станів у «Гуань-Цзи» визначено однозначно: не
було б «знатних» – країна б залишилась без прибутків, але стати «знатними» усім
– неможливо, бо «нікому буде працювати».
Таким чином, автори трактату «Гуань-Цзи» виявляли
турботу про селян, пропонували обмежити їх обов'язкову трудову повинність, захистити
їх від спекулянтів і лихварів. Турботу щодо поліпшення добробуту народу вони
покладали на державу, якій належало активно втручатися в економічні справи.
Економічна думка cтародавньої Індії
Староіндійську економічну думку IV – III
ст. до н.е. узагальнено у трактаті «Артхашастра», автором якого є Каутілья
– радник царя Чандрагупти І (кін. V ст. до н.е.). Сама назва цього твору розкриває
його зміст. Вона походить від слів «артха» (користь, вигода, прибуток) і «шастра»
(наука, науковий твір, вчення). У творі особливо підкреслюється роль керівника
держави (короля, царя) у розробці і реалізації «правильної» економічної політики.
Державотворець мав регулювати ціни на товари,
створюючи товарні фонди, і зберігати активним
баланс державного бюджету – «збільшувати доходи і зменшувати витрати».
Рабство визнається природним явищем для «нагромадження
багатства» і досягнення суспільної користі, тому що тільки «для аріїв не повинно
бути рабства». Розділити долю нижчого стану суспільства (рабів) тимчасово чи
на все життя повинні, згідно з трактатом, і ті, хто не сплачує борги та належні
податки за одержану в користування землю.
Автор трактату заявляє, що державне багатство
складається з результатів праці населення, і тому винагорода за неї має бути
збіжною із загальнодержавними потребами – будівництво і охорона іригаційних
споруд, пільгове землекористування, освоєння джерел руди, будівництво шляхів,
боротьба з купцями-лихварями та ін.
В «Артхашастрі» знаходить своє відображення і
проблема «вартості речей»; величина вартості визначається кількістю «днів роботи»,
а винагорода має знаходитись у строгій відповідності до результатів праці. У
зв'язку з цим Каутілья відрізняє ринкову ціну від вартості, зазначаючи, що «конкуруючий
продавець збільшує ціну на товар, роблячи її вищою від дійсної вартості». Але
щоб обгрунтувати регламентоване присвоєння прибутку купцями, торговцями, Каутілья
виходить з того, що оскільки ціна товару на ринку складається не тільки з витрат
на виробництво, а й з торговельних витрат, то перш слід установити частку прибутку
торговця в ціні товару в розмірі 5% ціни на місцеві товари і 10% – на привізні.
Нові терміни і поняття
Натуральне господарство. Колективна власність.
Азіатський спосіб виробництва. Економічна політика. Товарне виробництво. Національне
багатство. Лихварство. Гроші. Позиковий процент. Прямі податки.
Подумай і дай відповідь
І. Які найдавніші писемні джерела пам'яток економічної
думки цивілізації Стародавнього Сходу ви знаєте?
2. Як були «упорядковані» масштаби лихварства
законами Хаммурапі?
3. На основі існування якої власності мало примножуватися
багатство країни за вченням Конфуція?
4. Що становить багатство народу, на думку авторів
економічного трактату «Гуань-Цзи»?
5. Яку роль золоту відводили автори трактату
«Гуань-Цзи»?
6. Що рекомендували автори трактату «Гуань-Цзи»
для успішного державного регулювання економіки?
7. Яким чином автор трактату «Артхашастра» рекомендує
регламентувати присвоєння торговельного прибутку купцями і торговцями?