Проблема зла в романі М.О.Булгакова
“Майстер і Маргарита”
Мета:
- з'ясувати сутність проблеми зла в романі “Майстер і Маргарита” на основі порівняльного аналізу біблійного та соціального пластів твору;
- розвивати абстрактне та асоціативне мислення учнів, вміння здійснювати проблемний аналіз твору на основі порівняльного аналізу;
- формувати гуманістичні погляди на світ і людину, активну життєву позицію.
Обладнання: опорний конспект “Зло в романі М.О.Булгакова “Майстер і Маргарита”, грамзапис „Місячної сонати” Л. ван Бетховена, портрет письменника, ілюстрації до твору.
Тип уроку: урок вивчення художнього твору.
Зміст роботи:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів (Диференційовані завдання за рівнем навчальних досягнень учнів).
„Початковий” і “середній” рівень навчальних досягнень.
Анкета літературного героя.
Умова: використовуючи текст роману, дати відповіді на запитання анкет літературних героїв: Ієшуа Га-Ноцрі, Понтія Пілата, Майстра.
Ієшуа Га-Ноцрі.
- Ім'я ...
- Прізвисько ...
- Звідки родом ...
- Якої крові ...
- Де живеш постійно ...
- Рідні ...
- Чи знаєш грамоти ...
- Скільки знаєш мов ...
- Чого це ти весь час уживаєш слова “добрі люди”?...
- Що таке істина ...
- Найтяжча людська вада ...
- Погляд на державну владу ...
(Устами Понтія Пілата)
Понтій Пілат
- Ім'я ...
- Син ...
- Посада ...
- Місце служби ...
- Скількома мовами володіє? ...
- В чому ваша біда? ...
- Що ви думаєте про “добрих людей” і “царство істини”?
- Найтяжча людська вада ...
- Погляд на державну владу ...
Майстер
- Ім'я, прізвище ...
- За освітою ...
- Ви – письменник?
- Скількома мовами володієте?
- Місце проживання ...
- Понад усе ненависний вам ...
- Ви не зносите ...
- Влада – це ...
„Достатній рівень” навчальних досягнень.
а) Технологія „сенкан”.
Умова: скласти “сенкан” до слова “влада” з позицій: Ієшуа Га-Ноцрі, Понтія Пілата, Майстра.
І Влада
є жорстока, лиховісна
ш керує, руйнує, забирає
у Вона – насильство над людьми
а Зло
П Влада
і прекрасна, безмежна
л дозволяє, надає, підносить
а Вона – найбільша людська спокуса
т Велич
М Влада
а свавільна, страшна
й душить, знеособлює, вбиває
с Вона – джерело страху, страждань
т Спрут
е
р
б) Технологія “Кола Вена”.
Умова: довести доречність запропонованих асоціацій – зло, велич, спрут – на підставі даної технології.
3. „Високий” рівень навчальних досягнень.
Учні, що досягли “високого” рівня навчальних досягнень представляють дослідження “Понтій Пілат на сторінках Євангелія від Луки і роману “Майстер і Маргарита” (випереджувальне завдання):
а) Огляд “ключових цитат”
Висновок:
Біблійний пласт роману “Майстер і Маргарита” в літературній критиці часто представляють як “Євангеліє від Булгакова”. Так, в художній дійсності, створеній уявою митця, образ Понтія Пілата отримав нове трактування: людина і влада. Проблема ця “вічна” для всіх часів. Доказом слугує “історія Майстра” - героя 30-х років ХХ століття: “Новітні терези вихитує зло? Ні!”
ІІІ. Формування нових знань і способів дій.
- Коментар до “крилатого виразу: “У зла – сто облич”.
- Проблемне запитання:
Чи знайшла ця думка підтвердження на сторінках роману “Майстер і Маргарита”? Учні здійснюють аналіз “ключових епізодів” твору, що слугують підтвердженням до цієї думки:
КЕ № 1: “Я твоїх думок не поділяю” – гл. 2 „Понтій Пілат”.
КЕ № 2: “І я вийшов у життя, тримаючи роман в руках, і тоді моє життя скінчилося” - гл. 13 “З'ява героя”.
КЕ № 3: “У половині січня, вночі, в тому ж самому пальті, але з обірваними ґудзиками, я тулився від холоду в своєму подвір'ї”.
КЕ № 4: “Людина з сюрпризом – Алоїзій Могарич”.
КЕ № 5: “Сонце схиляється, а смерті немає” - гл. 16 “Страта”.
Даний аналіз – своєрідна ілюстрація до опорного конспекту “Проблема зла в романі “Майстер і Маргарита”.
Епіграфом до ЕК є слова: “Ніколи й нічого не просіть, ніколи й нічого, і особливо в тих, хто сильніший за вас”.
- Проблемне запитання:
Чому ці слова Воланда обрано епіграфом до опорного конспекту?
- Звучить грамзапис “Місячної сонати” Л. ван Бетховена. Учень виразно читає уривок з “Епілогу. “Простягається широка місячна дорога, і на цю дорогу піднімається чоловік у білому плащі з кривавим підбоєм і починає йти до місяця. Поруч з ним іде якийсь мовчазний молодий чоловік у роздертому хітоні та із спотвореним обличчям.
- Боги, боги, - каже ... той чоловік у плащі, - яка вульгарна страта. Але ти мені, будь ласка, скажи ... - адже її не було. Благаю, скажи, не було?
- Ну, звичайно, не було, - відповідає хрипким голосом супутник, - це тобі примарилось.
- І ти можеш заприсягнутись у цьому? - просить чоловік у плащі.
- Присягаюся, - відповідає супутник.
- Більше мені нічого не треба!
Висновок. Ось вона – сила каяття і сила прощення, дарована М.О.Булгаковим Понтію Пілату. Страждання душі, докори сумління, усвідомлення істини.
“Боягузтво – найтяжча людська вода – це катарсис, що його переживає герой. Катарсис – змістом якого стає слово “Вільний!”. Бо нова істина – ЛЮБОВ, що є сильнішою за смерть.
Майстер.
Я створив роман,
А всі думали, що це обман.
Щ не було Понтія Пілата,
І Ієшуа не було страти,
Що не твердив він такі слова:
“Так, мені відкрилась істина нова:
Возлюби ти ближнього, як самого себе!
Це тебе до Бога приведе.
І скажу вам без вагання:
Твір писати цей допомогло кохання.
Маргарита! - ось її ім'я.
Це вона мене спасла від небуття,
Промовляючи: “Тебе я буду берегти
Від людей і від біди.
В вічнім нашім домі будем я і ти,
І роман, що житиме віки!”
Маргарита
Я – Маргарита,
Що в перекладі - “перлина”.
І як вона коштовна, так і я єдина.
Це він сказав, коли зустрілись ми весною,
Йдучи знайомою всім вам Тверською.
Так, в день оцей одне ми зрозуміли,
Що почуття ці понад наші сили!
Вони зовуться “вічнеє кохання” -
Для багатьох це тільки мрія і сумне бажання.
Мені судилось викликати долю на двобій,
Щоб захистити світ моїх надій.
Я стала відьмою, я Воланду служила,
Бо Майстра я спасти хотіла
Від суєти земної назавжди,
Щоб тишу в “вічнім домі” слухати завжди,
І знати: він і я – це заслужили!
Так сказав Ієшуа.
IV. Підсумок
Філософи стверджують, що закон єдності і боротьби протилежностей – це рушійна сила будь-якого розвитку. Мудрий Воланд підтвердив це “Що би робило твоє добро, якби не існувало зла, і як би виглядала земля, коли би з неї зникли тіні. Адже тіні утворюються від предметів і людей... Чи не хочеш ти обідрати всю земну кулю, знісши з неї геть усі дерева і все живе через твою фантазію насолоджуватися голим світлом? Та в силах людини зменшити зло на землі”.
V. Д/з: “Фантастичний пласт твору: проблема зла”.