Для художника недостатньо знати тільки будову м’яз і кісток, необхідно також розуміти розміри частин тіла, відношення між формами фігури.
Відношення величин різних частин тіла людини між собою ідо всієї фігури називаються пропорціями.
При вивченні пропорцій тіла людини по античній скульптурі було знайдено, що немає іменними різницями між цими еталонами красоти і пропорційно складено людьми наших часів. Людина може бути високого або низького росту, худими або повними і в той же час мати пропорційне тіло складення, якщо, звичайно, у нього нема явно виявленої диспропорції в фігурі.
Пропорції тіла чоловіка особливо змінюються в залежності від віку. Зменшення проходить в основному за рахунок зменшення відносин розмірів голови і тулуба і збільшення відносної довжини кінцівок. Якщо у новонародженого висота голови складає в середньому 25% довжини тіла, то у дорослої людини 13-15%; довжина ніг у новонародженого складає 33% довжини тіла, у дорослого – 53%, обхвати голови у новонародженого рівна обхвату грудей, а у дорослої людини –в 2 раз менша.
В залежності від відносин довжини кінцівок і ширини плечей доці лої довжини розрізняють три основних типи пропорцій тіла: доліхомофорний – з відносними довжинами кінцівок і вузьким коротким тулубом; брахімофорний – з відносним довжинами кінцівок і довгим широким тулубом;
Мезаморфний – нормальна будова, займає проміж уточне положення між доліхоморфним і брахіморфними типами.
Різниця в довжині тіла різних людей в залежності в основному від довжин нижніх кінцівок. Тому доліхоморфний тип більш характерний для людей високого росту, а брахіморфний – низького росту.
Пропорції фігури людини прибавляють до себе поглядом художників всіх епох. Художники всіх часів прагнули досягти тайни гармонії чоловічого тіла виміряти ту силу, які дійсна на нас як поняття прекрасного. Звичайно пошук доводився до виявлення відносин між довжиною і шириною, знаходження геометричного характеру Фоми фігури, оприділення поняття рівності, подібності, розмірність і пропорціональність.
Досягає красоту і гармонію навколо його святу, чоловік створював правила, опре ділений порядок в організації форми речей. Накопичення порядку, оприділяючи в художнє виробництво норми трактовки образу, композицію, систему пропорцій даного типу зображення, називається каноном.
Канон в перекладі з грецького означає правило, написання і в ширшій думці – це все, що твердо установлено, стало традиційним і виговореним.
Прагнути досягти законів гармонії складалися з різних систем пропорційних відносин, так як пропорції визначені степеня оприділяють цілісність об’ємної структури форми. Для цього находилися або встановлювалися на початок одиниці виміру – модулі. Слово “модуль” походить від латинського мова modulus, означає міру.
Пропорції робляться на арф етичне і геометричні. В арифметичних пропорціях взаємозв’язані частин і цілого вираження повторення єдиного заданого розміру. Геометричні пропорції будуються на рівні відношення і проявляються в геометричній подібності розділення і форм. Вивчення пропорцій як одного з засобів гармонії продовжується багато тисячоліть і можна утверджувати, що виділення модульних величин, надходження відносин між формами, оприділення закономірностей повторення цих величин - це задачі не одного покоління художників, архітекторів і антропологів.
Стародавні індуси, поклали в основу геометричних відносин, створювали індивідуальні, з їх точки зору, фігури краси. Гармонія означала доброту і красу, а дисгармонія – злість. На пересікання канонічних ліній знаходилися життєво важних центрів. Індотібетський канон виходить з ідеала древньоіндійської жінки з головою птаха, з високими грудьми, осиної талії і ніг, як шаблоні.
Ходьба її повинна бути такою, щоб бедра були “як ртуть”. Цей канон був покладений в основу ідеальних форм і пропорційних відносин східного костюма різних періодів. В древньому Єгипті канон мав небагато відносин, в нім модуль служив ступенем: ріст чоловіка встановлювався рівнем 6, а пізніше 7 ступеням.
А ще пізніше модулем стала служити довжина середнього пальця вклавши по висоті фігури 19 раз.
Древньогрецький учені і художники старались знайти ключ до гармонії з допомогою відносин числових і геометричних параметрів і форм. Так, Піфагор говорив за гармонією, думаючи що кожному геометричному поняттю, або “факту”, відповідає “Факт” арифметичні і що вся гармонія залежить від пропорцій, або число є сущность всіх речей, і що планета представляє собою гармонійну систему чисел і їх відносин.
Теоретичні пропорційні співвідношення фігури людини були обдумані древньогрецькими скульптором Поліклітом. Він винайшов канон, по якому за модуль було прийнято висота голови, в клавіші по висоті фігури 8 раз примінявся. До виділення в наш час антропологам типам фігури росту буде рівним 8 таким модулям у чоловіка до ліхоморфного типу. У ріст мезоморфного типу – 7,5 і брахіморфного типу – 7 модулям.
Золоте пересікання Марокко використовується при побудові різних архітектурних споряджень на протязі багато віків. Воно несло в собі символ священної пропорції” за допомогою якої створювалися надзвичайні форм і ритмів.
Взяті за основу пропорцій альні відносини ”золотого пересікання” пройшли практичні не тільки архітектурні спорудження, та скульптури, костюм. На цьому принципі складалися фігури героїв і атлетів.
Вивчені пропорції чоловічого тіла, почали ще в стародавності, продовжили мислителі і художники епох відродження і наступних епох, прийшовши до графічного описання фігури за допомогою різних геометричних фігур.
Леонардо да Вінчі масштаб пропорції зв’язав з квадратом, довжина якого оприділена висотою тіла і включає в себе систему ділення, допомагаючою установити розміри за допомогою циркуля в відношенню від ½ до 1/196 фігури.
А.Дюкер, великий живописці, за допомогою засічок дуг і опису окружності окремих частин тіла виявив систему сферичних поверхностей, находячи в відносинах, виражених числами.
Д.Хємбідж намітив більше тяжку систему пропорції чоловічого тіла він встановив гармонійний ритм прямокутника, зв’язаних з прямокутником, маючи модуль 1,6. Він доказав, що цей гармонійний Рейн правомірний по відношенню кожного скелета людини, виміряного з переді і в профіль.
Багато поколінь людей відбиралися гармонічні принципи і складалися в канонічні і модульні системи. Ці системи диктували гармонійні норми і зодчан, і скульпторам, і живописцям, і художникам прикладного мистецтва. До нас дійшли найбільш завершеними і цілісними три канони: індо-тібетський, єгипетський і канон “квадратури круга”, основне на пропорціях “золотого пересікання”.
Мода розповсюджувалася не тільки, на костюмі, але й на самій фігурі, й пропорційних відносин і осанки, постає необхідність при проектуванні вкладати ці тенденції моди, так як на протязі ХХ віків модний тип фігур постійно міняв свої пропорції.
Звісно, що на початок віків модними називали невисокі фігури з широкими бедрами в відношенню висоти голови і тіла 1:6, пізніше віддавали 1:7, а в фігур 1928 роках відношення частин були рівне 1:8.
Для оприділення пропорційних відносин в одязі при її проектування немаловажне значення має той факт, що по мірі приваблення росту фігур іде різко зміна довжини ніг. Це вимагає підходу до рішення силуету, геометрії форми одягу.