Персоналізм (від лат. persona - особа, особистість) - філософський напрямок, розвиває ідею індивідуальної духовної субстанції як основи буття і набув поширення в кін. XIX - поч. XX ст. в Росії, Німеччині, Франції, Америці. Вперше термін "П." в історії філософії був вжитий Ф. Шлейермахер в "речах про релігію до освічених людей, її зневажає" (1799). Однак поняття "persona" вживалося ще в античності для позначення соціальної ролі індивіда. Фома Аквінський ввів термін "personalites" ( "індивід розумної природи"), І. Кант розмежовував поняття "Person" ( "обличчя"), "Personalitat" ( "інтелектуальна субстанція", "свідомість", "трансцендентальний суб'єкт думки") і " Personlichkeit "(" особистість "), доводячи, що" особа "в ході" персоналізації "здатне стати" особистістю ", вільно виконує моральний обов'язок. Безпосереднім теоретичним джерелом П. є Монадологія Г. В. Лейбніца як вчення про духовні субстанціях, що володіють енергією та існуючих в гармонії між собою і Богом, а також погляди Р. Г. Лотц і Г. Тейхмюллера. Самі ж персоналіст апелюють як до своїх ідейних попередників до Сократа, стоїкам, Августина, Б. Паскалю. І. Г. Фіхте, С. К'єркегора, П. Ж. Прудон, М. Шелер, А. Шопенгауером та ін філософам. П. як філософське течія в Росії пов'язаний насамперед з іменами таких мислителів, як Козлов, Лопатин, Бобров, С. А. Алексєєв (Аскольдів), Бердяєв, Шестов та ін Самі вони давали різні назви своїм філософським концепціям: "панпсіхізм" і "моністичний плюралізм" (Козлов), "моністичний спіритуалізм" (Лопатин), "критичний індивідуалізм" (Бобров). Бердяєв писав: "... Я визначаю свою філософію як філософію суб'єкта, філософію духу, філософію свободи, філософію дуалістичних-плюралістичну, філософію творчо-динамічну, філософію персоналістичної і філософію есхатологічну" (Бердяев Н. А. Досвід есхатологічної метафізики. Творчість і об'єктивація . Париж, 1947. С. 53). Відносив себе до персоналіст та М. О. Лоський: "Філософські вчення А. А. Козлова, Л. М. Лопатина, Н. В. Бугаєва, Е. А. Боброва, П. Астафьева, С. А. Алексєєва (Аскольдова) та М. О. Лоського є персоналістичними "(Лоський Н. О. Історія російської філософії. М., 1991. С. 182). Мн. дослідники і прихильники П. дотримуються т. зр., що він взагалі не є монолітним вченням, а є різні варіанти гносеологічних, романтичних, етико-педагогічних, критичних ідей. Фр. персоналіст Ж. Лакруа писав: "Існує персоналістський ідеалізм (кантіанство), персоналістський реалізм (Лабертоньер), персоналістський екзистенціалізм (Марсель, Бердяєв), персоналістський індивідуалізм (Ренувье), існують комуністичні і анархістські персоналістичний тенденції (Lacroix J. Le personnalisme comme anti-ideologie . P., 1972. P. 39-40). Вихідною посилкою мн. рус. персоналіст є переконання в існуванні субстанціальним діяльних духовних "одиниць буття". Володіючи внутрішньою творчою силою і абсолютною свободою, вони творять свою долю і особливим чином "організують" буття, породжують історію і культуру. Природа цих індивідуальних монад позачасова і внепространственна, не схильна до впливу причинно-наслідкових відносин. Їм не властива абсолютна ізольованість, оскільки їх призначенням є самовираження, внаслідок чого вони відчувають тягу до спілкування між собою, до створення образів зовнішніх речей і процесів як "символів" і "знаків" для такого спілкування. Сама матеріальність, навколишній світ - лише побічний продукт взаємодії зазначених духовних одиниць, до-рої так само непорушно, як і їхнє існування. Відстоюючи ідею безлічі нечувственних духовних субстанцій як метафізичного початку всього сущого, персоналіст прагнуть поєднати її з релігійною трактуванням світобудови - проблема взаємин субстанцій і Бога для них незмінно важлива, але у вирішенні її вони значно розходяться. Лопатин визнає божественне творіння світу, хоча і розводить - як несумірні - єдність (довременное, ідеальне, що існує в Бозі) і безліч (мирське, самостверджуються і відпало від Бога). Лоський представляє субстанції нескінченно удосконалюються, спрямованими до Творця і тому переживають ряд метаморфоз: "Кожен діяч ... може розвиватися і підніматися на все вищі щаблі буття, почасти творчо виробляючи, почасти наслідувально засвоюючи все більш складні типи життя. Так, людське "я" є діяч, який, можливо, більйон років тому вів життя протона, потім, об'єднавши навколо себе декілька електронів, засвоїв тип життя кисню, потім, ускладнивши ще більше своє тіло, піднявся до типу життя, напр. , кристалу води ... "(Лоський Н. О. Бог і світове зло. М., 1994. С. 340). У Бердяєва Бог і духовні субстанції, по суті, рівновеликі і виникають з" Ungrund "(безодні - нім. ), первісною хаотично-вольової стихії. Ще більш скептичний Шестов відкинув саму ідею умиротворено-провіденціалістской схеми буття і релігійної гармонії між особистістю і "приховуванням Бога". Рус. персоналіст натхнені ідеєю протистояння способу існування, що зводять в ідеал принципи встановлених, заданості, статичності . На їхнє переконання, особистість - це непредугаданность, порив у невідоме, свобода, духовна сила. Їх гносеологічні уявлення не приймають властиве Декарту розмежування суб'єкта та об'єкта пізнання. пороком попередньої філософії, який прийняв гіпертрофовані розміри в раціоналізм і матеріалізм, вони вважають дуалізм, роздвоєння буття на світ і людину, поставленого в підлегле становище, вимушеного пізнавати щось принципово "нелюдське" і тим самим пристосовуватися до нього, змінюючи своєї сутності. Для них же об'єктом, вартим уваги, є діяльні субстанції, к-які, вступаючи у зв'язок один з одним , творять, свідомо і несвідомо, образ світу. "Людина був перетворений на суб'єкт гносеологічний лише по відношенню до об'єкта, до об'єктивувати світу і для цієї об'єктивації. Поза ж цієї об'єктивації, поза стояння перед буттям, що перетворився на об'єкт, суб'єкт є людина, особистість, жива істота, що знаходиться саме в надрах буття. Істина в суб'єкті, але не в суб'єкта, протиставлять себе об'єктивації і тому виділяють себе з буття, а в суб'єкта, як існуючому "(Бердяев Н. А. Я і світ об'єктів / / Бердяев Н. А. філософія вільного духу. М., 1994. С. 247). Загадки світу відкриваються людині лише при зверненні до власного глибинного внутрішнього духовного досвіду, бо єдина таємниця життя - діяльність, зрозуміти к-рую можна тільки виходячи з самоспостереження. Особистість, за своїм покликанням повна безмежних можливостей, є взагалі щось принципово інше, ніж простий "гносеологічний суб'єкт". Логіка, наука, взагалі будь-яке було світогляд, мораль - це, за висловом Шестова, "закриті горизонти", що перетворюють кожну думку в догмат, що вимагає загального визнання і підпорядкування. Людина ж, будучи по суті своїй духовною субстанцією, яка творить світ і надає йому зміст, "повстає проти самоочевидність", ми руйнуємо нав'язують йому теорії. "Філософія з логікою не повинна мати нічого спільного, філософія є мистецтво, що прагне прорватися через логічний ланцюг умовиводів і виносять людини в безмежне море фантазії, фантастичного, де все однаково можливо і неможливо "(Шестов Л. Апофеоз безпідставності. Л., 1991. С. 59). Для Бердяєва страх, туга і надія стають невід'ємною приналежністю особистості, які відчувають свою несліянность зі світом, неприйняття буденності. "Я страждаю, отже, я існую" - таким є світовідчуття людини, гріхопадіння своєму пізнав свободу і шлях до добра і Бога. Бердяєв, Шестов, Булгаков звертаються до тлумачення біблійних сюжетів, історії християнства і створюють, на відміну від Козлова і Лопатіна, до -рие не претендували на розробку філософії історії, власні історіософських концепції, в яких центральне місце займає ідея творчого християнського антропологізм. Згідно Бердяєвим, головний історіософської питання - про сенс творчості, культури та історії - не міг бути вирішена без розв'язання проблеми порятунку людини, к-який в цьому світі справді перебуває в трагічній ситуації відчуженості, "богооставленності", відчаю. Проте він має і духовною силою, що дозволяє йому перевершити безглуздість "злочинної історії" і одночасно подолати її як свій власний гріх, як об'єктивації і необхідність. "Царство свободи "і перетворення є царство суб'єктивності, відкрите тому, хто проповідує ідеї творчого есхатологізму. Для рос. персоналіст безглузді зовнішні досягнення цивілізації: соціальний прогрес, матеріальні блага, розвиток науки не знімають суперечностей між особистістю і" об'єктивувати світом ", навпаки, роблять її існування нестерпним. Але саме в цій усвідомленої безвиході вона черпає сили, у стражданні відкривається божественна заповідь прагнути до світла і добра. Філософія рус. персоналіст антіевдемоністічна: не в щасті, а в повному драматизму самопревзойденіі вона вбачає сенс життя окремої особистості. І в цьому плані вона глибоко релігійна, в чому полягає її головна відмінність від мн. концепцій П. на Заході. Рус. П., що зробив істотний вплив на розвиток і становлення персоналістський уявлень у Німеччині та Франції, був варіантом П. "історіософічної", що дозволило його представникам висловити чимало прогностичних суджень.
Таким чином, запроваджений до людського лексикону Кантом термін "світогляд" не слід розуміти буквально, як лише систему поглядів на світ, – це споглядальне, просвітницьке тлумачення, – а як активне самовизначення людини в світі, яка шукає шляхи від ідеї до дії. Світогляд з цих позицій є системою принципів та знань, ідеалів і цінностей, надій та вірувань, поглядів на сенс і мету життя, котрі визначають діяльність індивіда, або соціального суб'єкта, й органічно входять до його вчинків і норм мислення. За невідповідності між думкою та дією розквітає соціальна мімікрія, конформізм, лицемірство, тобто починається глибинна криза існуючих світоглядних цінностей. Тоді постає проблема розробки нових цінностей і світогляду. Без цього суспільство не може функціонувати, оскільки світогляд є формою його суспільної самосвідомості, через яку суб'єкт усвідомлює свою соціальну сутність і оцінює свою духовно-практичну діяльність.
Світогляд – інтегральне духовне утворення, яке спонукає до практичної дії, до певного способу життя та думки. У структурному плані прийнято виділяти в ньому такі підсистеми або рівні, як світовідчуття, світосприйняття та світорозуміння. Свого часу німецький філософ К.Ясперс присвятив спеціальне дослідження психології світоглядів, оскільки світогляд не тільки окремих індивідів, а й соціальних груп і навіть епох в одних випадках тяжіє до гармонійного, оптимістичного, а в інших – до похмуро-песимістичного, стурбовано-трагедійного сприйняття буття. Емоційні та інтелектуальні почуття й розуміння як компоненти людської суб'єктивності по-різному представлені у різних світоглядних системах і спричинюють їхню різноманітність. У міфології, наприклад, світовідчуття переважає над розумінням, а в філософії – навпаки.
За способом свого існування світогляд поділяється на груповий та індивідуальний, хоча поза особистістю та без особистості не може існувати жодна світоглядна система. За ступенем та чіткістю самосвідомості світогляд поділяється на життєво-практичний, тобто здоровий глузд, та теоретичний, різновидом якого і є філософія. Здоровий глузд закарбовується в афоризмах життєвої мудрості та у максимах духовного життя народу, а теоретичний світогляд – у логічно впорядкованих системах, в основі яких лежить певний категоріальний апарат і логічні процедури доведень та обґрунтувань.
Проте будь-який світогляд, незалежно від того, як він структурується чи класифікується, об'єднує наявність переконання. Це – ядро та смисл світогляду як такого, оскільки саме переконання і з'єднують думку з дією, втілюють ідею у практичну діяльність.
Немає переконань – немає й світогляду, він або не сформувався, або девальвувався. Зречення переконань або розчарування в них – завжди особиста трагедія, тому що переконання є ідеєю, яка пройшла крізь серце людини, пережита і вистраждана нею.
Переконання, уявлення, ідеї, почуття, опосередковані досвідом особистості, беруть участь у формуванні життєвої позиції. Не може бути світогляду без ідеалу; ідеал потребує віри в своє втілення; віра ж невіддільна від любові, людина вірить і сподівається на те, що вона вважає святим і дорогим. Саме тому світогляд – не лише знання й усвідомлення, це ще й життєвий процес, а саме: духовно-практичне засвоєння світу, в якому світові дійсному, світові наявного буття протиставляється світ належного, світ ідеалів, цілей і сподівань, трансцендентний світ жаданого буття.
Ще раз підкреслимо, що світогляд – не просто узагальнене уявлення про світ, а форма суспільної самосвідомості людини, вузловими категоріями якої виступають поняття "світ" і "людина". Через ці поняття суб'єкт світогляду усвідомлює своє призначення у світі і формує життєві установки. Світогляд за самою своєю суттю є універсальним, оскільки інтегрує знання і почуття у переконання, а також практичним, оскільки орієнтує на вирішення найважливіших проблем людського існування, виражає імперативи поведінки людини та сенс її життя. В цьому і полягає функціональне призначення світогляду.
Світогляд –постійний супутник людської життєдіяльності на будь-якому етапі історії суспільства. Найбільш вивченими історичними формами його є міф та релігія.
Філософія і світогляд
Філософія має органічний зв’язок зі світоглядом. Що ж таке світогляд?
Слід підкреслити, що у визначенні цього поняття немає чіткості. Воно не
є загальновизнаним. У сучасних філософських працях про світогляд
мовиться таке: “світогляд – це форма суспільної відомості; “світогляд –
це форма самоусвідомлення особистості”; “світогляд – це система поглядів
на світ і на місце людини у цьому світі”; “світогляд – це система
принципів діяльності людини”; “ світогляд – це погляд людини на світ як
ціле”; світогляд – це спосіб духовно-практичного освоєння світу”.
Ці визначення, безумовно, мають сенс. Вони свідчать про те, що поняття
“світогляд” – багатогранне, відображає складні процеси
духовно-практичного життя людини. З усіх вище наведених визначень
найбільш узагальненим є таке: світогляд – це форма суспільної
свідомості, спосіб духовно-практичного освоєння світу.
Філософія і світогляд в цьому контексті мають органічну єдність.
Філософія теж є специфічним світоглядом. Певним способом духовно-
практичного освоєння світу. Філософія як світогляд є системою найбільш
загальних поглядів на світ, природу, суспільство, людину, пізнання.
Філософія як світогляд теоретично обґрунтовує свої положення і висновки,
основні принципи соціально-політичної, наукової, моральної, естетичної
діяльності людини, тобто освоює світ як духовно (теоретично), так і
практично.
Філософія і світогляд, безумовно, мають спільність. В чому вона полягає?
Спільність філософії і світогляду полягає в тому, що вони: 1) є
своєрідними формами суспільної свідомості, способами духовно-практичного
освоєння світу; 2) мають однаковий предмет осмислення – відношення
“людина – світ”; 3) дають цілісне уявлення про світ, людину, її
походження і т.п.; 4) мають спільність за деякими своїми функціями
(наприклад, виховною).
Разом з тим, філософія і світогляд – це не тотожні поняття. В чому
полягає їх нетотожність?
1. Поняття “світогляд” більш широке за обсягом ніж поняття “філософія”.
Світогляд включає в себе різноманітні погляди людини на світ –
філософські, релігійні, суспільно-політичні, економічні, етичні,
естетичні і т.п.
2. Для характеристики світогляду використовуються поняття “загальна
картина світу”, “світовідчуття”, “світосприйняття”, “світоуявлення”,
“світорозуміння” тощо. Для філософії найважливішими в цьому контексті є
“світорозуміння”.
3. Філософія і світогляд різні за своєю структурою. Перша включає в себе
онтологію, логіку, теорію пізнання (гносеологію), діалектику,
антропологію і т.п. В структуру останнього включаються: (досвід, знання,
віра, ціннісні орієнтації, переконання тощо).
4. Філософія представляє собою форму суспільної свідомості, світогляд і
науку. Світогляд як система поглядів на світ, як спосіб його
духовно-практичного освоєння не є наукою. Світогляд може ґрунтуватися на
не наукових засадах.
5. Філософія відображає і обґрунтовує своє осмислення світу своїми
-----> Page: є осмислення світу своїми
методами, принципами, законами, своїм логіко-понятійним апаратом, маючи
таку функцію, як логіко-гносеологічна. Світогляд не має такої функції.