“Системи мультимедіа”
Лабораторна робота № 4
Назва роботи: Створення і обробка звукової інформації. Програма Cool Edit.
Мета роботи: Вивчити основні методи цифрового запису та обробки звуку з допомогою персонального комп’ютера.
Загальні відомості. Програми роботи зі звуком можна розділити на дві великі групи:
- секвенсори – програми орієнтовані на MIDI – технології;
- редактори звуку – програми, орієнтовані на аудіо - технології запису та обробки звуку.
Секвенсори використовуються для програмування музичних п’єс. З їх допомогою прописуються окремі партії інструментів, визначаються тембри інструментів, виставляються рівні гучності.
Аудіо – технологія запису звуку перетворює комп’ютер в цифровий багатоканальний магнітофон. Для обробки записаного цифрового звуку використовують спеціалізовані звукові редактори, наприклад Wave Lab фірми Steinberg та Cool Edit фірми Syntrillium Software. За допомогою цих програм можна записати готову музичну композицію, виконати спеціалізовані операції, пов’язані з записом, нелінійним монтажем, накладанням ефектів, фільтруванням, компонуванням доріжок та архівування записаного матеріалу.
До основних ефектів яких дозволяють досягти програми – редактори звуку можна віднести:
- Реверберація (reverberation). Отримується шляхом додавання до вихідного сигналу затухаючих серій його зсунутої у часі копії. Імітується затухання звуку в закритому приміщенні;
- Відлуння (echo). Це реверберація з великим (50 мс) часом затримки;
- Хор (chorus). Ефект розмноження звучання інструменту, який створює враження гри ансамблю, а при відтворенні голосу - співу хору;
- Компресія (compression). Стиск динамічного діапазону сигналу. При цьому слабкі звуки підсилюються, а сильні стають слабшими. На слух сприймається як зменшення різниці між тихим і голосним звуком;
- Спотворення (distortion). Це спотворення форми звуку, яке надає йому характерного ефекту звучання гітари heavy metal.
Для підвищення якості звукового матеріалу або розділення інструментів, звукових партій сигнал піддається фільтрації. У вказаних програмах реалізовані цифрові фільтри, що обробляють сигнал в часовій або частотній областях. Цифрова обробка сигналу в частотній області є ефективнішою, як за швидкістю фільтрації, так і за гнучкістю налаштування фільтру.
Ще одним, широковживаним ефектом, що застосовується до обробки звуку є стискання або розтягування сигналу в часовій області. Це проявляється в зміні темпу та насиченості звучання.
Використовуючи цифрові засоби обробки звуку можна створювати оригінальні композиції, що придадуть неповторності мультимедійним презентаціям.
Завдання:
Ознайомитися з основними принципами роботи програми Cool Edit.
З допомогою вказаної програми здійснити запис звуку в моно та стерео режимах з різною частотою дискретизації.
Здійснити обробку записаного цифрового звуку з використанням ефектів програми Cool Edit:
а) реверберація (Transform > Delay Effects > Reverb…);
б) відлуння (Transform > Delay Effects > Echo…);
в) спотворення (Transform > Special > Distortion…);
г) генерування типових звуків (Generate > Tones…).
Провести низькочастотне та високочастотне фільтрування отриманого сигналу (Transform > Filters > FFT Filter…).
Виконати стискання та розтягування звуку в часовій області (Transform > Time/Pitch > Stretch…).
Підготувати звіт.
Зміст звіту:
Назва та мета роботи.
Теоретичні відомості.
Описання виконаних робіт та їх результатів.
Висновки.
+ Демонстрація результатів роботи зі звуком.