МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ УКРАЇНИ
НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ “ЛЬВІВСЬКА ПОЛІТЕХНІКА”
Ознайомлення із середовищем візуального програмування Delphi.
ІНСТРУКЦІЯ
до лабораторної роботи №2
з курсу
“Застосування засобів об’єктно-орієнтованого програмування в лінгвістичних задачах” спеціальності 07.030505 “Прикладна лінгвістика”.
ЗАТВЕРДЖЕНО
На засіданні кафедри “Системи
Автоматизованого проектування”
Протокол №___ від _________
Львів - 2002

Ознайомлення із середовищем візуального програмування Delphi.
Інструкція до лабораторної роботи №1 з курсу “Застосування засобів об’єктно-орієнтованого програмування в лінгвістичних задачах” спеціальності 07.030505 “Прикладна лінгвістика”.
Укл. Д.В. Корпильов. Львів НУЛП, 2002.
Укладач: Д.В. Корпильов, асистент.
Відповідальний за випуск С.П. Ткаченко, к.т.н., доцент
Рецензенти І.І. Мотика, к.т.н., доцент
С.П. Ткаченко, к.т.н., доцент

Мета роботи: Познайомитися із середовищем візуального програмування Delphi і одержати практичні навички роботи в цьому середовищі.
Основний зміст
Створити найпростіший додаток для виводу тексту.
Теоретичні відомості.
Що таке Delphi?
Delphi – це програмне середовище візуального програмування і створення як додатків клієнт/сервер, так і загальних додатків для Windows.
Delphi – це система швидкої розробки додатків для Windows, так називана система RAD (Rapid Application Development).
Delphi об’днує у єдиному середовищі високопродуктивний компілятор з мовою Object Pascal, візуальні механізми програмування, інструмент створення додатків – клієнтів для роботи з різними локальними і вилученими базами даних.
Основою Delphi є графічне середовище розробки додатків, яке називається інтегрованим середовищем розробки (Integrated Development Environment, IDE ).
Delphi, як і всяке сучасне середовище розробки додатків засновані на ООП.
В основі Delphi лежить объектно – орієнтоване програмування мовою Pascal, що Borland називає Object Pascal. Це доповнена (причому істотно) і змінена версія Borland Pascal 7.0.
Основні інструменти Delphi.
Після завантаження Delphi на екрані відкриваються чотири вікна IDE: головне вікно, вікно проектувальника форм, вікно редактора коду, вікно інспектора об'єктів.
1.Головне вікно.
Головне вікно складається з трьох частин: меню, панелі інструментів і палітри компонентів. IDE містить чотири стандартні панелі інструментів: View, Standard, Debug, Custom. Середовище дозволяє чи додавати видаляти кнопки в панелі інструментів за допомогою команди Customize з локального чи меню панелей інструментів.
У палітрі компонентів відображаються компоненти, за допомогою яких користувач створює свої додатки. Піктограми стандартних компонентів Delphi розділені на групи, кожна група розташована на окремій страниці.
2.Проектувальник форм Form Designer.
У вікні проектувальника форм відображається форма як візуальний об'єкт. Тут ви визначаєте, як буде виглядати ваш додаток з погляду користувача, і створюєте графічний інтерфейс користувача. Ви вибираєте компоненти з палітри компонентів і перетаскуєте їх у форму, використовуючи мишу для точного розташування і визначення розмірів компонента. Ви можете керувати зовнішнім виглядом і поведінкою компонента за допомогою Object Inspector і Code Editor. Це власне і є візуальне програмування.
3.Інспектор об'єктів Object Inspector.
З його допомогою ви можете змінювати властивості компонентів форми і визначати події, на які повинна реагувати чи форма її компоненти.
Вікно інспектора об'єктів має двох вкладок:
Properties – властивості
Events – події
4.Редактор коду Code Editor.
У вікні редактора коду ви можете вводити розроблений вами чи код редагувати сгенерированный Delphi код для компонентів розробленої форми. Code Editor використовує технологію вкладок, кожна вкладка відповідає своєму чи модулю файлу.
Обробка подій
Події – це властивості процедурного типу, призначені для створення користувальницької реакції на ті чи інші вхідні впливи.
Усі події в Delphi прийнято іменувати з ”On”. Клацнувши в Інспекторі об'єктів на станиці Events у поле будь-якої події, ви одержите в програмі заготівку методу – оброблювача цієї події. При цьому його ім'я буде складатися з імені поточного компонента й імені події (без “On”), а відноситися він буде до поточного формі. Наприклад, якщо на формі розміщена кнопка (компонент TButton з ім'ям Button1), те заготівка оброблювача події OnClick(щиглик по кнопці) буде мати
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin
end;
Заготівку оброблювача події OnClick можна також одержати двічі клацнувши по розміщеній на формі кнопці.
Оскільки події – це властивості об'єкта, їхнє значення можна змінювати під час виконання програми. Ця можливість називається делегуванням.
Форма.
Форма в Delphi- це синонім вікна. Будь-яка програма має як мінімум одну форму- вона з'являється на екрані в момент старту програми. Для підключення нової форми до проекту досить звернутися до репозиторию і вибрати потрібний різновид форми. Доступ до репозиторию відкриває опція меню File|New. Крім універсальної порожньої форми Form(сторінка New репозитория) репозиторий містить і спеціалізовані форми.
Підключення нової форми до проекту приводить до того, що менеджер проекту розміщає її в списку автоматично створюваних форм(вікно Project Option, сторінка Forms, список Auto-create forms). Для того, щоб форма не створювалася автоматично в момент старту програми, необхідно перенести її в список Available forms. У цьому випадку форма створюється в міру необхідності.
У момент старту програми на екрані показується тільки одна – головна форма. Кожне наступне вікно стає видно тільки після виклику його методу Show чи ShowModal.
Основний спосіб, використовуваний для закриття форми - це виклик методу procedure Close.e Close. Усередині методу Close у першу чергу викликається метод function CloseQuery:boolean. Для закриття форми необхідно, щоб функція CloseQuery повернула True. Для перевірки на можливість закриття CloseQuery викликає оброблювач події OnCloseQuery:TCloseQueryEvent;
TCloseQueryEvent-це процедурний тип:
TCloseQueryEvent=procedure(Sender:TObject;Var CanClose:boolean) of object;
Ви повинні в оброблювачі події перевірити можливість закриття форми і повернути потрібне значення в параметрі CanClose.
Останнім при знищенні форми ініціюється подія OnDestroy:TNotifyEvent; Тут програміст може передбачити необхідні дії, наприклад записати значення у файл.
Порядок виконання роботи.
У цій роботі ми створимо найпростіше додатки, що містить кнопки і найпростіші компоненти для висновку тексту, а також визначимо деякі оброблювачі подій. Роботу будемо виконувати в три етапи.
Етап 1. Створення простого додатка.
Розробка нового додатка починається зі створення проекту. Для цього в меню File виберете команду New Application.
Delphi створює проект, що містить три файли:
Файл проекту *.dpr
Файл форми *.dfm
Файл модуля *.pas
При цьому в проектувальнику форм (Form Designer) Ви побачите нову форму, а в редакторі коду (Code Editor) – заготівку вихідного тексту модуля, що асоційований зі створеною формою.
Файл проекту являє собою не більш, ніж вихідний файл Pascal.
Program Project1;
Uses
Forms,
Unit ‘in Unit1.pas’{Form1};
{$R*.RES}
begin
Application.Initialize;
Application.CreateForm(TForm1,Form1);
Application.Run;
end.
Переглянути файл проекту можна виконавши команду меню Project|View Sourse, або Ctrl-F12 і вибрати зі списку ім'я файлу проекту.
У секції Uses перераховані всі модулі, що входять до складу проекту. У блоці begin ... end після ініціалізації об'єкта додатка Application здійснюється створення форм, що входять до складу проекту. Метод Run здійснює запуск додатків.
При додаванні модулів і форм у додаток вони будуть з'являтися в секції Uses файлу проекту.
Кожна форма представлена в двох видах: у виді файлу форми з розширенням dfm (представлення вікна Windows - додатка як візуального об'єкта) і модуля форми з раширением pas (Pascal – код форми).
Автоматично сгенерированный спочатку код має вид:
unit Unit1;
interface
uses
Windows, Messages, SysUtils, Classes, Graphics, Controls, Forms, Dialogs;
type
TForm1 = class(TForm)
private
{ Private declarations }
public
{ Public declarations }
end;
var
Form1: TForm1;
implementation
{$R *.DFM}
end.
Директива $R використовується для завантаження зовнішнього файлу ресурсів. Файл .dfm містить бінарне представлення створеної за допомогою Form Designer форми. Символ * означає, що ім'я файлу збігається з ім'ям модуля, тобто Unit.dfm.
Текстове представлення форми можна одержати за допомогою команди View As Text контекстного меню форми.
Крім модуля форми, у програму можуть входити й інші модулі, не зв'язані з формами.
Компіляція проекту здійснюється у відповідності зі списком модулів у файлі проекту. Відкомпільований модуль записується у файл із розширенням dcu.
У проекті Delphi можуть бути присутнім і іншими файлами.
*.res Ресурси (зберігають зображення, рядки для повідомлень, інформацію про версію програми).
*.cfg Відкомпільований