28. Охарактеризуйте основні філософські ідеї Ф. Бекона.
Родоначальником нового підходу до Науки вважається видатний англійський політичний діяч і філософ Френсіс Бекон (1561-1626 рр.), який у власному трактаті «Новий Органон» різко виступав проти схоластики з її споглядальними судженнями, (органон — метод, засіб пізнання) на противагу старому органону Арістотеля, вихолощеному середньовічною схоластикою.
Бекон критикував різні вигадки, марновірства, фальшиві авторитети, які заважали розвитку науки, ним розроблені основні положення індуктивного методу дослідження, саме йому належить крилате гасло: «знання — сила», що вже на протязі трьох століть є символом науки. .Знання, наука, збільшили владу людини над природою. В суспільстві майбутнього Бекон пророкував широке використання машин та механізмів, наукоємких технологій. Наука, на думку філософа, не може служити ли'ше цілям обгрунтування буття Бога, чи бути знанням заради знання. Мета науки — винаходи й відкриття, які повинні задовольняти потреби і покращувати життя людей.
Для побудови філософської системи Ф.Бекон використував дві методики: критичну й позитивну. Критична частина філософської системи Бекона направлена на викриття причин людських помилок і відповідно на формулювання рекомендацій по їх подоланню. Це завдання вирішувалось двома напрямками: вченням про примари (ідоли) таї критикою схоластичного методу пізнання.
, Головною перепоною на шляху пізнання природи Бекон вважав засміченість свідомості людей так званими примарами — викривленими образами дійсності, хибними уявленнями і поняттями. Він конкретизував чотири види «примар», ідолів, чи завад, з якими людство повинно змагатись: 1. Примари роду; 2. Примари печери; 3. Примари ринку; 4. Примари театру.
Що це'за примари? Людський розум здатен приписувати речам більше порядку і одноманітності ніж сам взмозі їх відшукати в природі. Людина схильна дотримуватись раніше прийнятих положень і намагається штучно підігнати нові факти і аргументи під свої уяви. Не затримуючись на вивченні окремих причин, люди намагаються зрозуміти загальне, Не уяснивши одного — хватаються за інше. Щоб зменшити хибність такого пізнання, треба довіряти відчуттям, нахилам, інтуїції, співставляти їх добутки з предметами оточуючого світу і тим самим перевіряти себе. Прослідкуємо за філософствуваннями Бекона.
1. Примари роду мають підстави у власній природі людини, в племені, або у самому роді людському. Ці примари невід'ємно присутні людському пізнанню, якому властиво «домішувати до природи речейвласну природу», через що речі постають «у викривленому й спотвореному вигляді», тобто відбувається антропоморфізація речей,
2. Примири печери (вертепу), це помилки окремої людини, або групи людей, поєднаних «малим світом», «печерою» індивіда або групи. Примарами печери Бекон вважав викривлені уяви про дійсність, пов'язані з суб'єктивністю сприйняття оточуючого світу. У кожної людини є своя печера, свій суб'єктивний внутрішній світ, що має відбиток на всіх судженнях про речі, процеси дійсності. Нездатність людини вийти за межі власного суб'єктивізму є причиною даного виду помилок.
3. Примари ринку, або майдану, характеризуються Беконом наявністю хибних уяв, що виникають в наслідок невідповідного використання слів, тобто вони виходять з взаємного спілкування людей. Використовування одних й тих же слів в різних значеннях відволікає від адекватного розуміння і пізнання природи. Примарами майданів Бекон Іменує їх ще й тому, що в середньовічних містах схоластичні дебати з приводу таких об'єктів, як, наприклад, скільки чортів може розміститись на кінчику голки — відбувались у людних місцях, на базарі, на майданах.
4. Примари театру поселенці душ людських з різних догматів філософії, а також з хибних доказів. До цієї категорії Бекон відносить викривлені уяви про світ, некритично залучені з різних філософських систем. Кожна філософська система це розіграна перед людьми драма, або комедія, що відтворювала штучні ситуації, які не варто використовувати в якості посібників для життя.