Крiшнаїзм
/
Крiшнаїзм - це термін, яким називають групу релігійних течій всередині вайшнавізму, основаних на поклонінні Крішні, особливо Радзі-Крішні. Термін «крiшнаїзм» переважно використовується для описання культу Крішни в рамках вайшнавізму, тоді як терміном «вайшнавізм» або «вішнуїзм» називають традиції індуїзму, основанi на поклонінні Вішну.[1] У російській мові термін «крiшнаїзм» часто використовується у вужчому значенні: ним називають гаудія-вайшнавізм - одну з традицій крiшнаїзму, основоположником якої був індуїстський святий і реформатор Чайтан'я Махапрабгу (1486-1534).Крiшнаїзм базується на таких ідуістскіх текстах, як «Бгаґавата-пурана» і «Бгагавад-Гіта», яку іноді називають« Біблією крiшнаїзму ».[2][3][4]
На думку вчених, крiшнаїзм зародився в період, що передував початку поширення буддизму в Індії [5] і появі християнства.[6] Найбiльш рання форма крiшнаїзму, культ Крішни-Васудеви, досяг свого розквіту в регіоні Матхура за кілька століть до н. е.. Другою за значимістю та часом появи традицією кришнаїзму вважається культ пастушка Говінди або Гопали. Пізніше одержав поширення культ Бали-Крішни - поклоніння Крішні як божественнiй дитині. Новітнім елементом крiшнаїзму прийнято вважати культ Радга-Крішни - поклоніння Крішні як коханому пастушок гопі, серед яких особливе мiсце займає Радга, котрiй поклоняються як жіночiй іпостасi Крішни.
У другій половині XX століття крiшнаїзм набув значну кількість послідовників за межами Індії, включаючи таких знаменитостей, як Джордж Харрісон. [7] Сталося це завдяки проповідницькiй діяльності гаудія-вайшнавського гуру Бхактіведанти Свамі Прабгупади і заснованої ним релігійної організації «Міжнародне Товариство Свідомості Крішни ».[8] Визначення
Багато хто називає крiшнаїзм загальнішим терміном вайшнавізм, який асоціюється з Вішну. Вайшнавізм - це монотеїстична традиція, яку ще іноді називають «поліморфічним монотеїзмом» в якому безліч іпостасей Бога, єдиної божественної сутності, приймають різні форми. У крішнаїзмі початковою іпостассю Бога вважається Крішна. У традиціях крішнаїзму відносини між Крішною та його відданими набагато ближчі і інтимніші у порівнянні з традиціями вайшнавізму, основним об'єктом поклоніння яких є чотирьохрукий Нараяна або Вішну.[9]
Усередині вайшнавізму, помітна значна різниця між крішнаїзмом та іншими течіями, в яких Вішну сприймається як Верховний Господь, що втілився на землі як Крішна, тоді як в крішнаїзмі, Крішні поклоняються як палям-Бхагаван у або «початкової верховної іпостасі Бога», однією з експансій якого є Вішну. Деякими вченими крiшнаїзм розглядається як одна з ранніх спроб зробити філософський індуїзм привабливим для мас. [10]
Найбільш поширена форма крішнаїзму в сучасному індуїзмі, була заснований Чайтаньєю Махапрабгу в 1500-х роках і здобула популярність як гаудія-вайшнавізм. Значною подією в історії як гаудія-вайшнавізму вцiлому, так і крішнаїзму зокрема, стало заснування Бхактіведанта Свамі Прабхупадою в 1966 році Міжнародного товариства свідомості Крішни. [11]
Об'єкт поклоніння
Детальніше: Крішна
Основним об'єктом поклоніння в крішнаїзмі є Крішна. Описується, що у Крішни темна шкіра, подібна до кольору грозової хмари. Його зображують як хлопчика-пастушка, що грає на флейті або як юнака-принца, що дає філософські настанови в «Бхагавад-гітi».[12] Існують певні відмінності в розумінні особистості і діянь Крішни між різними індуїстськими традиціями, кожна з яких дає своє трактування священних текстів. Однак існує і ряд аспектів, спiльних для всіх напрямів індуїзму. [13]
Крішна та історії пов'язані з ним вiдiграють важливу роль в різних філософських і богословських традиціях індуїзму, прихильники яких вірять в те, що Бог являється своїм відданим в різних формах, в залежності від того, яким вони бажають бачити Його і поклонятися Йому. До цих форм або іпостасей належать аватари Крішни, описані в різних священних текстах вайшнавізму. Проте форми Крішни не обмежуються аватарами, - говориться, що експансії палям-Бхагавана незліченні і не піддаються описанню в обмежених рамках писань будь-якої релігійної традиції.[14]